Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur länge bör en rulle hålla?

    Det sker ju ständigt diskussioner här om rullars faktiskt samt upplevda kvalitet och vi är några som är tämligen duktiga på att gnälla på, framförallt nyare, rullars hållbarhet över tid.
    Jag blir därför hemskt nyfiken på vad ni andra anser är en acceptabel tid en ny rulle ska hålla.
    När ska man behöva byta slitdelar som lameller, lager och dylikt?
    Hur lång tid ska rullen gå innan något kritiskt "rasar", eller är det ens okej att det gör det oavsett tid?
    ...och den magiska frågan, hur ofta ska man egentligen behöva serva sina rullar?

    Jag vet att dessa frågeställningar är av typen "hur långt är ett snöre" men det vore ändå kul att höra andras tankar om ämnet.

  • #2
    På FS verkar finnas två sätt att se på det:

    - Hur länge håller en rulle?
    - Hur länge vill du ha samma rulle även om den håller?

    Min Sahara 1000 gte är typ 15 år gammal. Kul att den fortfarande funkar att fiska med, men den har inte riktigt samma mjuka gång eller låga startfriktion på slirbromsen som en Rarenium FB.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Det sker ju ständigt diskussioner här om rullars faktiskt samt upplevda kvalitet och vi är några som är tämligen duktiga på att gnälla på, framförallt nyare, rullars hållbarhet över tid.
      Jag blir därför hemskt nyfiken på vad ni andra anser är en acceptabel tid en ny rulle ska hålla.
      När ska man behöva byta slitdelar som lameller, lager och dylikt?
      Hur lång tid ska rullen gå innan något kritiskt "rasar", eller är det ens okej att det gör det oavsett tid?
      ...och den magiska frågan, hur ofta ska man egentligen behöva serva sina rullar?

      Jag vet att dessa frågeställningar är av typen "hur långt är ett snöre" men det vore ändå kul att höra andras tankar om ämnet.
      Hej Jonta K.;

      En haspel- eller multirulles livslängd beror på hur man själv använder, sköter och servar den. Jag har flera Mitchell och ABU haspelrullar från början av 1960-talet som fungerar helt perfekt än idag efter åtskilliga timmars flitigt fiske. Allra äldst är min Mitchell 300 som jag köpte 1961 hos Cykel-Ingvar eller Fiskarnas Redskapshandel...

      Slitdelar som bussningar, drev, evighetsskruvar, fjädrar, knivbultar, kopplingsklor, knarrhjul, kugghjul, lager, lameller, linförare och vevmuttrar byter man när de börjar bli alltför slitna eller spåriga....

      När det gäller multiplikatorrullar köpte min mor en mörkröd Record Ambassadeur 5000 Mod. SG i present till mig hösten 1952. Hur många timmar jag fiskat med den vet jag inte, men den har varit med om att fånga 10.000 - tals Gäddor, några 1000 Gösar, Havsöringar, samt Laxar sedan jag fick den...

      Ännu vet ingen hur gammal en ABU Ambassadeur multirulle kan bli!


      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Old Firehand
      Leif Engström


      Kommentera


      • #4
        Det har ju också med pris att göra kan jag tycka.
        Jag kan väl säga att jag är nöjd om en rulle håller 2år per tusenlapp den kostar.

        Då är det ett pris på 500kr/år som den kostar mig med inköp.
        Förväntar jag mig att dyrare rullar håller längre? Svar ja, det är rimligt att anta att man har valt bättre och dyrare lösningar på dyrare produkter.
        Detta är jag dock medveten om att det inte alltid stämmer, men förväntar mig det oavsett.

        Så håller en Tatula 200HD 3år så är det enligt mig ok.
        Men det är ju smärtgränsen för vad jag tycker är ok, den borde hålla det dubbla utan större problem(saker som går sönder).

        Sen finns det ju dom som har ihjäl rulle efter rulle oavsett vad dom har. Men det är ju handhavande som gör det.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #5
          Än så länge har bara en rulle rasat för mig , en ABU Revo toro som ABU lagade snabbt & smidigt .

          Däremot har jag slitit ut endel delar , dreven på mina tatulor 2ggr , 1 gång på mina Lunor har bytt envägslager på någon Luna & spollager på några rullar .
          För mig är detta slitage , att dreven inte håller mer än 2 säsonger innan dom börjar låta är inget konstigt då jag har fått en liten & smäcker rulle med riktigt bra kast-egenskaper . Nya drev har kostat ca 150 kr & sen är rullen som ny .


          Kommentera


          • #6
            Fantastiskt ämne!

            Jag tycker ändå att en rulle ska med rätt handhavande hålla väldigt väldigt länge, låt oss säga minst 10-15 år. Visst, vid hårt användande får man byta drev och kullager och andra delar som är känsliga för nötning. Men som sagt, allt är relativt. En snorlätt kompositrulle med obebrövad ny teknik kommer nog ge upp bra mkt tidigare än en gammal rund amba.

            Jag blir genuint upprörd när etablerade märken sätter sina logotyper på billiga Kinarullar vars rörliga delar inte klarar av en tredjedels säsong utan att skrika och väsnas. Det är ju ofta unga fiskare som köper de rullarna och får lätt en skev bild av man kan förvänta sig av en rulle.

            Angående service så tycker jag man ska vara uppmärksam på sjön hur rullen beter sig. Jag har inga problem med att riva en rulle bara för att den låter marginellt mer än vanligt vid t ex utkast. Men annars så river jag samtliga rullar såhär års. Det är bra terapi i vinterdvalan.



            Kommentera


            • #7
              En svår fråga tycker jag. Jag kör ju flera rullar parallellt och det innebär att vissa inte jobbar speciellt ofta en säsong så nog bör de hålla i vart fall 5-10 år (sötvatten) om de servas/rengörs regelbundet och inte är alltför billiga, längre om de är dyra (=bättre komponenter) eller är svenska Ambassadeurer!

              Skulle bli väldigt besviken om kullagren i en nästan ny Cutta såg ut som på bild i annan tråd när man förstår att andra lager är fräscha efter 10år... En rulle för 5000kr ska ha de bästa kullager som finns till rullar.

              Drev som håller två år låter inte så imponerande men det är klart kör man en rulle, fiskar 30-50 dagar och nöter hem 100g jiggar så... får den jobba...
              Senast ändrad av anteman; 2018-12-11, 19:10.

              Kommentera


              • #8
                Jag utgår ifrån att jag inte ska behöva köpa fler multirullar. Min C4 kommer nog att överleva rätt länge, den är ju lättservad också så det är enkelt att hålla den fräsch.

                När jag bytte min förra haspel var den nog närmare 15år. Men den kördes inte så hårt som mina nuvarande. Jag förväntar mig nog ändå att grejerna ska hålla ett tag. Det är ju ingen magisk teknik så det borde inte vara svårt att göra grejer som håller.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
                  Fantastiskt ämne!

                  Jag tycker ändå att en rulle ska med rätt handhavande hålla väldigt väldigt länge, låt oss säga minst 10-15 år. Visst, vid hårt användande får man byta drev och kullager och andra delar som är känsliga för nötning. Men som sagt, allt är relativt. En snorlätt kompositrulle med obebrövad ny teknik kommer nog ge upp bra mkt tidigare än en gammal rund amba.

                  Jag blir genuint upprörd när etablerade märken sätter sina logotyper på billiga Kinarullar vars rörliga delar inte klarar av en tredjedels säsong utan att skrika och väsnas. Det är ju ofta unga fiskare som köper de rullarna och får lätt en skev bild av man kan förvänta sig av en rulle.

                  Angående service så tycker jag man ska vara uppmärksam på sjön hur rullen beter sig. Jag har inga problem med att riva en rulle bara för att den låter marginellt mer än vanligt vid t ex utkast. Men annars så river jag samtliga rullar såhär års. Det är bra terapi i vinterdvalan.


                  Med rätt handhavande så ser jag ingen gräns.
                  Det innebär ju att man märker när något börjar strula och fixar det innan det går sönder.

                  Dvs inte att doppa rullen i vattnet för att den ska fungera 10 kast till....

                  Som att serva bilen istället för att laga den.

                  ​​​​​Räknar med att min Conquest kommer hålla i evigheter mer eller mindre.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                    Med rätt handhavande så ser jag ingen gräns.
                    Det innebär ju att man märker när något börjar strula och fixar det innan det går sönder.

                    Dvs inte att doppa rullen i vattnet för att den ska fungera 10 kast till....

                    Som att serva bilen istället för att laga den.

                    ​​​​​Räknar med att min Conquest kommer hålla i evigheter mer eller mindre.
                    Sccchhhhh jöns!! =) det var en billig abu haspel jag doppade! (still working med lite rassel)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 242 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 057 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 580 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 215 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X