Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg



    Att du av en tillfällighet har fått rullar tillbaka utan åtgärdade fel från ABU's serviceavdelning beror troligtvis på bristfällig information från kund/butikens sida och/eller att man inte kunnat återskapa felet på avdelningen. Vad för modell gällde det?
    Personalomsättningen vet jag inte mycket om mer än att det är ett par säsongare som antagligen inte jobbar kvar efter säsongen är över, och nästa år så kommer det nya?
    Jag kan berätta om en liten händelse ang min Revo Toro Beast 50 som hände i våras. Efter bara fem pass med rullen så började den att ticka/klicka nåt jävulskt, Den tickade/klickade så högt att körde man ner spöet i vattnet så gjorde varje klick/tick ringar i vattnet. Med andra ord va det helt orimligt att inte märka/höra nåt, Ja packade ihop den och skrev ett långt utförligt brev och fick tbx den efter 1 vecka och en liten lapp att dom inte hittade nåt eller märkte nåt fel på rullen "ok" tänkte ja ihopp om att det va nån 15 årig prao kille/tjej som fått peta på den. ja ringde dom och berättade allt och skickade in den en gång till med samma fina brev som förklarade felet, Efter att fått tbx rullen 4 ggr utan nåt gjorts med den så ringde ja och berättade lugnt och fint att "Rullen är inte ok bara för att ni inte hittar felet" som tur fick ja prata med en sommararbetare som sa att ja skulle skriva en lapp att den skulle till han och den unga grabben Bytte ut rullen, Så JA, Personalen dom har som kollar på rullar borde bytas ut,

    EDIT: jag älskar rullar men orkar fan inte köpa en ny Conquest eller Beast om det skulle va nåt strul med dom.,

    Kommentera


    • #52
      Nu var mina rader ang personal mer ett litet skoj än en seriös grej (försökte ge en känga till Bentzer för det i mitt tycke oseriösa svar om att en viss leverantör skulle vara sämst i världen för att en rulle var dålig ). Självklart är det även för serviceavdelningen ibland svårt att fixa ett problem -även dom är ju människor. Är så pass van att skruva runda ambor, så när jag inte själv hittade problemet efter en kvart insåg jag att något konstigt var fel med rullen i mitt fall. Det var en 5601 Ge fan i Våra vatten (flångny) som fick åka 3 svängar till svängsta innan den blev utbytt till en ny vi min säljare på ABU. Problematiken var beskriven både via telefon samt mail. Jättekonstigt fel, som man inte kunde se vad som gav upphov till det. Hade varit intressant att se vad som var felet....

      Märkte du stor skillnad på rullen du fick utbytt Ekman? Lät ju även det som en knivigt problem om ingen lyckas fixa det på 4 turer. Hade varit intressant att veta även där vad som gav upphov till problematiken.

      Tillbaka till trådens ursprungsämne: Som tidigare nämnts tycker jag en rulle skall hålla utan några delar bytta vid normalt brukande i 3 år.
      Vill man ha rullar som skulle hålla längre skulle de behöva helt andra materialval och prestandan skulle nog bli en annan, samt prisbilden.

      Plast, som ofta blir synonymt med något negativt har ju även många bra kvaliteter, billigt, lätt att tillverka delar av, rostfritt mm. Men , självklart också negative med hållbarhet vid stresskador ffa. Så länge många rullar har mycket plastdelar kommer de ju inte leva för evigt utan delbyten
      http://mortasfiske.blogspot.com

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
        Nu var mina rader ang personal mer ett litet skoj än en seriös grej (försökte ge en känga till Bentzer för det i mitt tycke oseriösa svar om att en viss leverantör skulle vara sämst i världen för att en rulle var dålig ). Självklart är det även för serviceavdelningen ibland svårt att fixa ett problem -även dom är ju människor. Är så pass van att skruva runda ambor, så när jag inte själv hittade problemet efter en kvart insåg jag att något konstigt var fel med rullen i mitt fall. Det var en 5601 Ge fan i Våra vatten (flångny) som fick åka 3 svängar till svängsta innan den blev utbytt till en ny vi min säljare på ABU. Problematiken var beskriven både via telefon samt mail. Jättekonstigt fel, som man inte kunde se vad som gav upphov till det. Hade varit intressant att se vad som var felet....

        Märkte du stor skillnad på rullen du fick utbytt Ekman? Lät ju även det som en knivigt problem om ingen lyckas fixa det på 4 turer. Hade varit intressant att veta även där vad som gav upphov till problematiken.

        Tillbaka till trådens ursprungsämne: Som tidigare nämnts tycker jag en rulle skall hålla utan några delar bytta vid normalt brukande i 3 år.
        Vill man ha rullar som skulle hålla längre skulle de behöva helt andra materialval och prestandan skulle nog bli en annan, samt prisbilden.

        Plast, som ofta blir synonymt med något negativt har ju även många bra kvaliteter, billigt, lätt att tillverka delar av, rostfritt mm. Men , självklart också negative med hållbarhet vid stresskador ffa. Så länge många rullar har mycket plastdelar kommer de ju inte leva för evigt utan delbyten
        Hur länge bör en rulle hålla?


        Ännu vet ingen hur gammal en ABU Ambassadeur multirulle kan bli!

        God Jul !


        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Old Firehand
        Leif Engström

        Senast ändrad av Old Firehand; 2018-12-21, 10:03.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg

          Jag kan berätta om en liten händelse ang min Revo Toro Beast 50 som hände i våras. Efter bara fem pass med rullen så började den att ticka/klicka nåt jävulskt, Den tickade/klickade så högt att körde man ner spöet i vattnet så gjorde varje klick/tick ringar i vattnet. Med andra ord va det helt orimligt att inte märka/höra nåt, Ja packade ihop den och skrev ett långt utförligt brev och fick tbx den efter 1 vecka och en liten lapp att dom inte hittade nåt eller märkte nåt fel på rullen "ok" tänkte ja ihopp om att det va nån 15 årig prao kille/tjej som fått peta på den. ja ringde dom och berättade allt och skickade in den en gång till med samma fina brev som förklarade felet, Efter att fått tbx rullen 4 ggr utan nåt gjorts med den så ringde ja och berättade lugnt och fint att "Rullen är inte ok bara för att ni inte hittar felet" som tur fick ja prata med en sommararbetare som sa att ja skulle skriva en lapp att den skulle till han och den unga grabben Bytte ut rullen, Så JA, Personalen dom har som kollar på rullar borde bytas ut,

          EDIT: jag älskar rullar men orkar fan inte köpa en ny Conquest eller Beast om det skulle va nåt strul med dom.,
          I ett sådant läge skulle rullen ha bytts ut redan efter 2-3 vändor, vilket har varit standard förut på serviceavdelningen om felen är uppenbara. Eventuellt byter man de delar som man misstänker ha åsamkat felet.

          Kan även tillägga att det är RIKTIGT svårt att återskapa vissa fel som kunden upplever med rullen.
          Jag har flera mardrömsscenarion där man sitter men en rulle som fungerar perfekt på arbetsbänken, samtidigt som kunden har hittat en uppsjö med fel och felbeskrivningen är en A4 sida lång.

          Nu misstänker jag att i ditt enskilda fall så var missljudet uppenbart för dig, men det betyder inte att man kan återskapa det på en serviceavdelning. Inte för att någon skulle misstro dig, men just för att man inte hittar felet.
          En enkel isärplockning, ihopplockning och ljudet kan ha försvunnit just då.
          Du får tillbaka rullen, och ljudet uppstår nästa gång du är ute.

          Kunskapen som personalen besitter byter man inte ut bara sådär i min mening, hade man bytt ut den personal och satt in personer som byter ut rullar för direkt så hade troligtvis dom fått gå efter ett tag också då det inte är en hållbar process.

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
            ...(försökte ge en känga till Bentzer för det i mitt tycke oseriösa svar om att en viss leverantör skulle vara sämst i världen för att en rulle var dålig )...
            Ja, det var som sagt ett oseriöst svar, men tänkte smälta in i skaran med lite ordbajs då många trådar spårar ur med vem som har mest kullager, dyraste trimningen eller flest antal rullar i sina ägor.

            Undertecknad inkluderad!

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
              Nu var mina rader ang personal mer ett litet skoj än en seriös grej (försökte ge en känga till Bentzer för det i mitt tycke oseriösa svar om att en viss leverantör skulle vara sämst i världen för att en rulle var dålig ). Självklart är det även för serviceavdelningen ibland svårt att fixa ett problem -även dom är ju människor. Är så pass van att skruva runda ambor, så när jag inte själv hittade problemet efter en kvart insåg jag att något konstigt var fel med rullen i mitt fall. Det var en 5601 Ge fan i Våra vatten (flångny) som fick åka 3 svängar till svängsta innan den blev utbytt till en ny vi min säljare på ABU. Problematiken var beskriven både via telefon samt mail. Jättekonstigt fel, som man inte kunde se vad som gav upphov till det. Hade varit intressant att se vad som var felet....

              Märkte du stor skillnad på rullen du fick utbytt Ekman? Lät ju även det som en knivigt problem om ingen lyckas fixa det på 4 turer. Hade varit intressant att veta även där vad som gav upphov till problematiken.

              Tillbaka till trådens ursprungsämne: Som tidigare nämnts tycker jag en rulle skall hålla utan några delar bytta vid normalt brukande i 3 år.
              Vill man ha rullar som skulle hålla längre skulle de behöva helt andra materialval och prestandan skulle nog bli en annan, samt prisbilden.

              Plast, som ofta blir synonymt med något negativt har ju även många bra kvaliteter, billigt, lätt att tillverka delar av, rostfritt mm. Men , självklart också negative med hållbarhet vid stresskador ffa. Så länge många rullar har mycket plastdelar kommer de ju inte leva för evigt utan delbyten
              Jag vet inte om den nya rullen va ok men iom att den va ny så antog ja det, Jag hade tappat all kärlek till den så ja sålde den utan att ha testat den, Mycket skön rulle annars,

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg

                I ett sådant läge skulle rullen ha bytts ut redan efter 2-3 vändor, vilket har varit standard förut på serviceavdelningen om felen är uppenbara. Eventuellt byter man de delar som man misstänker ha åsamkat felet.

                Kan även tillägga att det är RIKTIGT svårt att återskapa vissa fel som kunden upplever med rullen.
                Jag har flera mardrömsscenarion där man sitter men en rulle som fungerar perfekt på arbetsbänken, samtidigt som kunden har hittat en uppsjö med fel och felbeskrivningen är en A4 sida lång.

                Nu misstänker jag att i ditt enskilda fall så var missljudet uppenbart för dig, men det betyder inte att man kan återskapa det på en serviceavdelning. Inte för att någon skulle misstro dig, men just för att man inte hittar felet.
                En enkel isärplockning, ihopplockning och ljudet kan ha försvunnit just då.
                Du får tillbaka rullen, och ljudet uppstår nästa gång du är ute.

                Kunskapen som personalen besitter byter man inte ut bara sådär i min mening, hade man bytt ut den personal och satt in personer som byter ut rullar för direkt så hade troligtvis dom fått gå efter ett tag också då det inte är en hållbar process.
                Höll man i rullen och bara torrvevade klickade den som tokigt, Så såvida man inte hade jobbat i ett Järnvärk i 40 år och hade noll hörsel och läder till nävar så hade man märkt det huur lätt som helst,

                Kommentera


                • #58
                  Click image for larger version

Name:	JBmiss01a.jpg
Views:	117
Size:	2,13 MB
ID:	2489179

                  Börjar man släppa igenom sådana här defekter kan vi nog inte räkna med rullar som håller
                  särskilt länge alls.
                  Visst, den nakna fläcken mässing på stativet är ingen funktionsmässig katastrof men
                  vilket otroligt slarv.
                  Det är ju så uppenbart att det ska bara inte kunna slinka igenom en kvalitetskontroll!

                  Rullen är en i princip ny Ambassadeur 5601 JB för övrigt.



                  Kommentera


                  • #59
                    Jag har sett det förr. Oftast dock på insidan av gavlarna. Utsidorna är oftast snygga medan insidorna kan ha brister i ytbehandlingen. Verkar som om Abu inte bryr sig så mycket om ytbehandlingen där den inte syns. Och kanske gör de så medvetet. Det är ju faktiskt endast ett kosmetiskt fel som knappast syns när rullen är ihopskruvad och det kommer inte att påverka rullens livslängd. Men jag håller ändå med dig. Onödigt och riktigt trist.

                    Ett annat exempel med just Abu är dreven till de svensktillverkade Ambassadeurerna. Under senare år (många år om jag ska vara ärlig) verkar Abu ha stramat upp kvalitetsnivån vid tillverkningen av dessa drev. Tidigare var variationerna rätt stora i gången på olika nytillverkade rullar. Bättre numera men fortfarande händer det att vissa rullar känns mer kugghjuliga än andra. De flesta exemplaren är inte långt ifrån Shimanos och de bra är i klass med Shimano. Men då och då hittar jag rullar som det känns som jag själv hade skurit till dreven med en morakniv.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Mankan G
                      Det är ju faktiskt endast ett kosmetiskt fel som knappast syns när rullen är ihopskruvad och det kommer inte att påverka rullens livslängd.
                      Det håller jag inte med om.
                      Ytbehandlingen är där för att skydda, undertill finns mässing vilken möjligen kan vara behandlad med exempelvis syra för att ytskiktet ska fästa.
                      Utan tvekar ärgar mässingen betydligt fortare utan någon form av behandling; även om missen inte på något vis är katastrofal är den ändå mer än kosmetisk tyvärr. Särskilt då felets placering är en sådan där vatten ofta passerar.
                      Det här syns tydligt på äldre rullar där mässingen av olika anledningar blivit exponerad, där får korrosionen tag.

                      Jag har själv arbetat med kvalitetskontroll inom industriproduktion, just inom området ytbehandling av metall, och sådana här slarvfel får mig att gå i taket.
                      Släpper ABU rutinmässigt igenom den här typen av tydliga fel, oavsett hur de påverkar rullens livslängd, är det otroligt dåligt och jag hoppas därför det bara är ett måndagsex.


                      Ursprungligen postat av Mankan G
                      Under senare år (många år om jag ska vara ärlig) verkar Abu ha stramat upp kvalitetsnivån vid tillverkningen av dessa drev. Tidigare var variationerna rätt stora i gången på olika nytillverkade rullar. Bättre numera men fortfarande händer det att vissa rullar känns mer kugghjuliga än andra. De flesta exemplaren är inte långt ifrån Shimanos och de bra är i klass med Shimano. Men då och då hittar jag rullar som det känns som jag själv hade skurit till dreven med en morakniv.
                      Ett intressant ämne.
                      Har just nu tre Ambassadeurer hemma, två C4 och en JB, samtliga tillverkade efter 2014 där dreven väldigt uppenbart är tillverkade av olika legeringar.
                      C4ornas huvuddrev har också tämligen omfattande skador medan JB'ns inte har det. Samtliga är 6.3:1 och har använts på samma vis under ungefär lika lång tid.
                      Något stämmer inte...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 992 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X