Kasta superlätt med Multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasta superlätt med Multi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kasta superlätt med Multi

    Halloj
    Jag har funderat på vad ni som fiskar ultralätt med Multirullar, fiskar efter ?
    Vad är fördelen med att kasta beten på neråt 2-3gr?
    Jag är ingen utpräglad borrefiskare själv (för det är väll borre ni fiskar ultralätt misstänker jag) men jag kan inte påminna mig om att lättare än 10gr har jag aldrig känt behov av att använda.
    Så vad är det ni fiskar så lätt och framför allt, varför så lätt ?’

    Mvh. HenkeW

  • #2
    Salmo hornet den minsta har jag fått överlägset mest borre o olika size på. Den är lätt, fiskar grymt bra och jag är mest bekväm med multi, så kräver en multirille med rätt egenskaper för att kunna få hyggliga kastlängder

    Kommentera


    • #3
      Abborre. Säger väl ungefär som Stahre, är inte övertygad/kategorisk så jag fuskar med ett fint Sportexspö... ett jädra fint haspelspö från FS faktiskt. men spinnspöt ger lite "snabbare fiske" och bättre precision. Fast jag kör aldrig under 5-8g...behövs inte i min begränsade (?) onördiga och relativt djupa värld...






      Senast ändrad av anteman; 2018-12-23, 02:32.

      Kommentera


      • #4
        Många trådar/frågeställningar kring ämnet, på tiden att just den här vinkeln utforskas.

        Ursprungligen postat av HenkeW
        Jag har funderat på vad ni som fiskar ultralätt med Multirullar, fiskar efter ?
        Samma många förr använda sina UL-haspel till, den fiskeformen var ju vansinnigt populär för ett antal år sedan.
        Jag fiskar egentligen all rovfisk som finns i mina vatten med lätt multiutrustning men inriktar mig framförallt på abborre.

        Ursprungligen postat av HenkeW
        Vad är fördelen med att kasta beten på neråt 2-3gr?
        För egen del har jag ett antal favoritbeten som väger upp till cirka 7-8 gram, många av dem hälften eller till och med mindre än så.
        Fiskar hyfsat ner till cirka 2-2.5 gram och bekvämt/effektivt från cirka 3-3.5 gram med min lättaste utrustning bestående av ett customspö byggt på en MHX High Mod 2-klinga, Fuji titan/Torzite-ringar samt Fuji ACS-fäste.
        På spöt sitter Daiwa Alphas Air spolad med 0.18-0.20mm Stroft GTM eller Sufix Advance.

        Ursprungligen postat av HenkeW
        Jag är ingen utpräglad borrefiskare själv (för det är väll borre ni fiskar ultralätt misstänker jag) men jag kan inte påminna mig om att lättare än 10gr har jag aldrig känt behov av att använda.
        Så vad är det ni fiskar så lätt och framför allt, varför så lätt ?’
        Förr använde jag min Daiwa Presso i samma syfte på några olika spön främst för bäcköring, bäckröding och regnbåge. Mycket smygfiske med korta spön, riktigt små spinnare, skedar och vobblers. Absolut tyngsta betena vägde runt 10 gram, i bäckarna vägde få beten mer än 4 gram. Ibland spinnfiskade jag också flugor med hjälp av ett litet kulbly på ett par gram någon meter upp på linan, kul fiske!
        Har tyvärr inte tillgång till dessa vatten i dagsläget men fortsätter använda mina lätta multiprylar dels för att jag trivs med dem och dels för det är en kul och trivsam fiskeform.

        Den kanske största anledningen för mig är att i sjöarna där jag bedriver nästan allt mitt fiske, till 90% efter abborre, fungerar små beten väldigt bra för det resultat jag är ute efter. Det vill säga, chans på grov fisk men även en fin totalmängd.
        Även när jag bedriver vanligt jiggfiske använder jag mycket sällan skallar tyngre än 7 gram och lika sällan beten längre än 3.5 tum, 2.5-3 dominerar.

        Viktigt att belysa är det faktum att för mig är det lättaste fisket ett komplement till något tyngre grejor, det används absolut inte uteslutande.
        Några av de spön jag också använder är klassade upp till cirka 14-18 gram varav ett par klarar 3-4 gram med rätt rulle på, dessa används främst till beten på ungefär 6-12 gram.
        Jiggskallar på 10 gram och beten på 4 tum blir för tungt att styra med nämnda spön, därför har jag ett 15-45 som åker med ut ibland också, å andra sidan har detta spö kapacitet för praktiskt fiske kring 8 gram med rätt rulle i fästet.

        Sensmoralen är att mitt fiske generellt drar mot lätta beten i de flesta lägen, därtill har jag vissa fysiska begränsningar vilka underlättas både av fiske med multirulle och av lätt, välbalanserad utrustning överlag.

        Kommentera


        • #5
          Jag använder ofta weedlessriggade jiggar utan sänke. Dvs bara en krok och en jigg. Många av de vatten jag fiskar i är av den karaktären att jag föredrar helt svävande beten. Eller väldigt lätta skallar på 3-7 gr.

          Med 5 gr skalle så kastar ett spö och rulle som klarar av ännu lättare beten dessa klart bättre än en tyngre klassad kombo.

          Aborre, regnbåge ja allt som finns i dessa grunda och ofta vegetationsrika sjöar....

          Jag föredrar multi för att jag inte kan sikta med haspel. En vanesak givetvis men då jag även gillar utmaningar så.....Det har tagit sin tid att hitta bra fungerande rullar och spön. Med haspel hade det varit både billigare och enklare. Men också tristare
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #6
            Jag är inte multifiskare alls, men minsta Salmo Hornet... då förstår jag verkligen att det krävs rätt prylar inkl. rätt lina. Visst ställer det helt andra krav när en spole ska accelereras jämfört med en haspel där 0,10-linan bara susar av spolen. Men jag kan verkligen förstå den spännande utmaningen i att få till det med multi. Bra rullar är inte bara dyra utan även väldigt kul!!!

            Kommentera


            • #7
              Samma fiskar som med lätt haspel. Eller flugspö för den delen. Eller mete.
              Lax, regnbåge, röding, harr, asp, abborre, gädda tex.
              Om man använder tillräckligt stora beten hugger bara gädda ( i sötvatten)
              Med små beten kan man ta många olika arter.

              /John

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 277 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 118 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 271 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              88 952 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 349 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X