Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Funderar på om man skulle skaffa sig en ny rulle för att kasta 15-40gr småjigg (totalvikt) med tunga skallar som kan kasta skiten till andra sidan jorden.
    Alphas har länge varit något man suktat lite efter.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
      Funderar på om man skulle skaffa sig en ny rulle för att kasta 15-40gr småjigg (totalvikt) med tunga skallar som kan kasta skiten till andra sidan jorden.
      Alphas har länge varit något man suktat lite efter.
      I det viktspannet är nog zillion bättre. Självklart pratar vi då gamla Japan tillverkade riktiga zillion. Inte Thailand skräpet som finns nu. Alphas fungerar säkert men är förmodligen inte optimal.

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

        I det viktspannet är nog zillion bättre. Självklart pratar vi då gamla Japan tillverkade riktiga zillion. Inte Thailand skräpet som finns nu. Alphas fungerar säkert men är förmodligen inte optimal.
        Låter bra. Får titta lite mer på dom där. Har varit inne på en innan.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #64
          Ursprungligen postat av Pike-Buster Visa inlägg


          Jag har nyligen köpt en Alphas Air för abborre fisket, helt galen rulle, nu vill jag bara köpa fler....

          Den är parad med ett Tatula 610MXB spö just nu, som är riktigt najs det med, om inte jag minns fel så är det typ 3-25g-isch.
          Totalt vägde kombinationen 275 gram uppriggat, 0.13 J-Braid grand som är mycket bättre än gamla j-braiden.

          Jag hoppas daiwa plockar in fler japan rullar, kvalitetskillnaden är enorm.
          Grym rulle och spö! Men jag skulle nog föredra den vanliga Alphas/SV 105 på ett M spö och flyttar din Air till ett L/ML spö. Den kommer nog bättre till sin rätta under 15g med Air spolen.
          Detta ifallet du behöver en bra alibi till framtida inköp

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg

            Grym rulle och spö! Men jag skulle nog föredra den vanliga Alphas/SV 105 på ett M spö och flyttar din Air till ett L/ML spö. Den kommer nog bättre till sin rätta under 15g med Air spolen.
            Detta ifallet du behöver en bra alibi till framtida inköp
            Precis som du säger så har du inga fördelar med air modellen på vanliga spön. Har både alphas air och alphas f
            under 10g så regerar air men över så är f bättre.
            min alphas air sitter på ett spö klassat 2-11g och där är den grym

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

              Precis som du säger så har du inga fördelar med air modellen på vanliga spön. Har både alphas air och alphas f
              under 10g så regerar air men över så är f bättre.
              min alphas air sitter på ett spö klassat 2-11g och där är den grym
              Engquist- vad är det för spö? Söker input till ett L spö just nu till jiggfiske med en A SV

              Kommentera


              • #67
                Precis som engqvist skriver försvinner Air's fördelar runt 10 gram och nackdelarna tar över.
                Vi har flera olika Alphas med olika spolar och utväxlingar och det är tämligen stor skillnad mellan de olika modellerna men den stora gemensamma
                nämnaren är ändå som sagt att i princip alla varianter är sagolikt bra från cirka 7-8 gram och uppåt 20-25.
                Air är en BFS-rulle med allt vad det innebär, den är byggd mer för att kasta 4 gram än 12. Frågan är också vad som är "hälsosamt" att kasta?
                Rent traditionsmässigt har 15 gram varit en övre gräns för flera av Daiwas lätta rullar.
                Anekdot: När jag köpte min Daiwa Presso ny var min japanska kontakt MYCKET noggrann med att informera om just den där gränsen. Nästan så att han hade fördomar om oss svenskar, att vi hänger på för tunga beten på små rullar.
                Hade han rätt i sin oro?
                Ja, det kan jag tycka.

                I den bästa av världar hade vi erbjudits en 105-spole av modernt material med en bromsprofil lik TD-Z R+. Alphas R-Edition har en konventionell 103-spole som är lite mer borrad men just med en R-induktor.
                Jag har testat den mot en uppsjö andra rullar senaste veckorna och kan konstatera att spolen kräver viss vana men den kastar längre än SV-spolarna (som i vissa fall kan upplevas antingen inte bromsa alls eller broms för mycket).

                Att ha en Alphas Air på ett spö som inte hanterar beten under 7 gram riktigt bra tycker jag innebär bortkastade resurser.

                Utter Jag och engqvist har likadana spön. MHX High Mod 2, 7 fot, Fuji titan/Torzite och ACS-fästen.
                Du får väl försöka kika på det nu i helgen.
                Jag har ju även ett 7'3", samma klingserie, men som kastar 3.5-14 gram. Är väl mer ML egentligen men också ett trevligt spö för Alphas-plattformen.

                joens 15-40 är ju Zillions paradgren!
                Alphas blir för nätt på spön av den digniteten. En 7.1a är ju det du ska ha!
                Har själv haft några gamla Zillion och räknar dem som bland de absolut mest långkastande rullar jag ägt med precis den typen av beten; relativt lättkastande och med hyfsad tyngd.

                Kommentera


                • #68
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Precis som engqvist skriver försvinner Air's fördelar runt 10 gram och nackdelarna tar över.
                  Vi har flera olika Alphas med olika spolar och utväxlingar och det är tämligen stor skillnad mellan de olika modellerna men den stora gemensamma
                  nämnaren är ändå som sagt att i princip alla varianter är sagolikt bra från cirka 7-8 gram och uppåt 20-25.
                  Air är en BFS-rulle med allt vad det innebär, den är byggd mer för att kasta 4 gram än 12. Frågan är också vad som är "hälsosamt" att kasta?
                  Rent traditionsmässigt har 15 gram varit en övre gräns för flera av Daiwas lätta rullar.
                  Anekdot: När jag köpte min Daiwa Presso ny var min japanska kontakt MYCKET noggrann med att informera om just den där gränsen. Nästan så att han hade fördomar om oss svenskar, att vi hänger på för tunga beten på små rullar.
                  Hade han rätt i sin oro?
                  Ja, det kan jag tycka.

                  I den bästa av världar hade vi erbjudits en 105-spole av modernt material med en bromsprofil lik TD-Z R+. Alphas R-Edition har en konventionell 103-spole som är lite mer borrad men just med en R-induktor.
                  Jag har testat den mot en uppsjö andra rullar senaste veckorna och kan konstatera att spolen kräver viss vana men den kastar längre än SV-spolarna (som i vissa fall kan upplevas antingen inte bromsa alls eller broms för mycket).

                  Att ha en Alphas Air på ett spö som inte hanterar beten under 7 gram riktigt bra tycker jag innebär bortkastade resurser.

                  Utter Jag och engqvist har likadana spön. MHX High Mod 2, 7 fot, Fuji titan/Torzite och ACS-fästen.
                  Du får väl försöka kika på det nu i helgen.
                  Jag har ju även ett 7'3", samma klingserie, men som kastar 3.5-14 gram. Är väl mer ML egentligen men också ett trevligt spö för Alphas-plattformen.

                  joens 15-40 är ju Zillions paradgren!
                  Alphas blir för nätt på spön av den digniteten. En 7.1a är ju det du ska ha!
                  Har själv haft några gamla Zillion och räknar dem som bland de absolut mest långkastande rullar jag ägt med precis den typen av beten; relativt lättkastande och med hyfsad tyngd.
                  Ja, det var lite det som slog mig när jag läste det du skrev. Får kolla efter en äldre Zillion vid tillfälle. Alphas får jag skaffa med sen dock.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #69
                    Klart jag hälsar på! Spara gärna en servicetid åt mig och några av dina förträffliga skruvar till SOLen.

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen postat av joens
                      Ja, det var lite det som slog mig när jag läste det du skrev. Får kolla efter en äldre Zillion vid tillfälle. Alphas får jag skaffa med sen dock.
                      Tyvärr inte en helt enkel modell att finna i dag om man ser till pris/skick-relationen.
                      Alphas, i synnerhet SV, är däremot väldigt lättfunna.

                      Click image for larger version  Name:	Zillion6301a.jpg Views:	1 Size:	301,7 KB ID:	2498973
                      Det är ju så en Zillion ska se ut!



                      Ursprungligen postat av Utter
                      Klart jag hälsar på! Spara gärna en servicetid åt mig och några av dina förträffliga skruvar till SOLen.
                      Både tid och skruvar finns det gott om!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 285 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 992 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X