Smörja skadade kullager? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smörja skadade kullager?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Det är liksom inget hokus pokus med att smörja en lågfartsdel i en multirulle. Långsamtgående drev som knappast utsätts för någon större belastning. Dessutom behöver fettet skydda mot korrosion och annan smörja samt vara hyffsat mjukt i kallgrader. Det är allt.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #12
      Och här snackas det fett med smörja asså!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Jag har ibland bekymret att jag servar rullar som har kullager skadade av antingen korrosion, hårt fiske eller annat.
        Av olika anledningar kan jag i vissa fall inte byta ut dessa kullager, endast rengöra dem så noga som möjligt.
        Då så många rullar har skadade lager numera kanske jag förvisso skulle köpa på mig en hög att ha i reserv men
        det är inte så hemskt lockande då lager är tämligen dyrt från alla tillverkare.

        Spollager försöker jag alltid byta men ibland får lager i drivningen sitta kvar.
        Jag har testat att smörja dessa på olika vis för att undvika vibrationer och oljud och lyckas ibland bättre ibland sämre.

        Har ni några tips på hur man i nödfall "räddar" kullager med något passande smörjmedel?
        kontakta SKF och hör vad de kan erbjuda dig....

        Old Firehand
        Leif Engström

        Kommentera


        • #14
          Skulle precis säga det OldFirehand föreslog.

          Att reservdelar från rulltillverkare kostar skjortan är ju inget nytt.

          Nu ska säga jag inte skruvar med rullar.

          Men måste väl gå att få tag i lager på andra håll?

          Kommentera


          • #15
            Självklart går det få tag i ersättningskullager i de flesta fall men det är inte trådens ämne.
            Det finns flera anledningar till varför nya lager i vissa fall inte är aktuella.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Självklart går det få tag i ersättningskullager i de flesta fall men det är inte trådens ämne.
              Det finns flera anledningar till varför nya lager i vissa fall inte är aktuella.
              Kan du få tag på nya ersättningslager från SKF finns det ingen anledning att hålla på och smörja redan skadade lager....
              Resultatet riskerar då att förstöra andra delar av dina dyrbara rullar...

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Old Firehand
              Leif Engström

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Självklart går det få tag i ersättningskullager i de flesta fall men det är inte trådens ämne.
                Det finns flera anledningar till varför nya lager i vissa fall inte är aktuella.
                Det är lite det jag vill komma till som OF skriver.
                Förstår din poäng och inget emot tråden eller mot dig men att fetta in och laga kullager har jag aldrig varit med om att det blir en bra historia. Mer en nödlösning. Med större risk än vad det kanske ger.

                Personligen hade jag inte velat att någon skulle klyddat med lagerna i mina rullar utan byta ut dom utan krångel.

                Är du med på hur jag tänker?

                Kommentera


                • #18
                  Nu är det fortfarande inte ersättningslager tråden handlar om men om det är nya lager som önskas så finns det mycket bättre ställen än SKF att köpa dem hos. SKF har lager från.....SKF. Jättefina lager men de har inte lager i alla dimensioner. Prova Rotera.se De har lager från flera tillverkare. Bra service och hyfsade priser
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #19
                    JontaK , lyssna nu på ovan inlägg och ta åt dig, beställ lager och fett från SKF!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Bentzerfaust Visa inlägg
                      JontaK , lyssna nu på ovan inlägg och ta åt dig, beställ lager och fett från SKF!
                      Vill jag köpa kinaprylar handlar jag av ABU.
                      (Fettet är dock intressant, fixa personalrabatt!)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X