Revo Beast problem med frikopplingen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo Beast problem med frikopplingen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Revo Beast problem med frikopplingen

    Någon om har erfarenheter av att frikopplingen inte slår tillbaka efter utkast? Detta gäller den några år gamla minsta Revo Beast med tigerränder i guld på sidan. Har skickat den till ABU för service av samma fel 1 gång men det höll bara ganska exakt 1 fiskepass. Och de utbytta delarna jag fick tillbaka är bara några lager tycker inte de borde ha med frikopplingen att göra?


  • #2
    Nej, lagren har inget med frikopplingen att göra.
    Felet kan bero på lite olika saker och är tämligen vanligt hos Beast, Toro, Toro NaCl, Revo MGX samt diverse andra ABU-lågprofilare av samma generation.

    Kommentera


    • #3
      Här är några bekymmer med Revo Gen3's frikoppling jag upplevt:

      Click image for larger version

Name:	RVOBeast01e.jpg
Views:	808
Size:	820,2 KB
ID:	2495164
      Högervevad Beast av förra generationen på bilden.

      Röda pilar visar frikopplingsfjädrarna, dessa kan mattas i materialet samt att deras fästpunkter i stativet kan ärga och/eller slitas ut.

      Blå pil visar en friktionspunkt väldigt känslig för smörjning; dåligt fett, dåligt med fett eller partiklar mellan dessa delar kan leda till
      en frikoppling som inte fungerar.

      Gul pil visar delen av frikopplingslänkaget där frikopplingstangentens genomgående axel möter den roterande pinjonglyftaren.
      Här är det väldigt vanligt att materialutmattning leder till att delarna möter varandra i en annan vinkel vilket i värsta fall kan göra
      frikopplingen obrukbar.

      Grön pil visar frikopplingsplinten (som jag kallar den) vilken utsätts för ganska stora krafter men trots det är gjord av ett inte alltför
      kraftigt platsmaterial.
      När frikopplingen inte fungerar alls är den här delen relativt ofta boven i dramat.

      Rosa pil visar huvudaxel där kopplingsdrevet sitter. På den här bilden är det avlägsnat men om drevet blir skadat, skevt eller liknande
      kan det också leda till en ickefungerande koppling.
      Det är dock inte så vanligt.

      Du har även pinjonghållarens fjädrar som ska sitta på de två svarta axlarna. Problem med dessa är tämligen vanligt.

      Det var de frikopplingsproblem jag kan komma på just nu, det finns några fler som jag kanske kommer på så småningom och får då
      be att få återkomma.




      Kommentera


      • #4
        Tack! då har jag lite att utgå ifrån när jag börjar felsöka.

        Kommentera


        • #5
          ABU (och många andra som skruvar rullar) verkar ha någon form av fobi för att skruva isär frikopplingsmekanismer.
          Har just haft ett par Toro NaCl som varit nere i Svängsta, båda hade strejkande kopplingar och den enda som krävdes var en rengöring och
          rejäl smörjning av delarna i länkaget.
          Vid senaste service hade det kletats lite fett på ytor som inte ens glider mot varandra...

          Kommentera


          • #6
            Fick till det i helgen. Var den undre av de två fjädrarna med röda pilar som hoppat ur sitt hål. Känns dock tveksamt till att den kommer hålla sig på plats tyckte det kändes som att hålet var nött i plasten. Allt kändes lite b inne i rullen vill minnas att de låg runt 3000kr när de kom så man kunde ju hoppats på lite mer...

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Muts
              Fick till det i helgen. Var den undre av de två fjädrarna med röda pilar som hoppat ur sitt hål. Känns dock tveksamt till att den kommer hålla sig på plats tyckte det kändes som att hålet var nött i plasten.
              Inte helt ovanligt tyvärr.
              Hade fjäder släppt från stativet eller från kopplingsplinten?

              Ursprungligen postat av Muts
              Allt kändes lite b inne i rullen vill minnas att de låg runt 3000kr när de kom så man kunde ju hoppats på lite mer...
              Håller med helt, ändå är det en modell som generellt håller rätt okej.
              Kul att du återkom med rapport, alltid intressant att höra om diverse fel.

              Kommentera


              • #8
                Var i stativet. Är även som att det trängt in vatten under lacken på gavlarna så den bubblar upp det tyder ju också på tvivelaktig kvalitet. Dock en väldigt trevlig rulle att fiska med när den beter sig.

                Kan förövrigt ha en fundering på designen av "hålen" som jag antar är för att separera gavel från stativ är ju att be om att skit ska åka rakt in till dreven.

                Detta är min enda lågprofilare från ABU (om man inte räknar en XLT2) är kvalitet likvärdig på övriga?

                Kommentera


                • #9
                  Mycket vanligt med problem hos Beastens ytbehandling, trots att det ska vara någon extra hållbar historia.

                  Click image for larger version

Name:	image_93070.jpg
Views:	507
Size:	746,7 KB
ID:	2497332


                  Click image for larger version  Name:	RVOBeast01a.jpg Views:	1 Size:	596,0 KB ID:	2497333

                  Kvaliteten hos ABU's lågprofilare, om man avser hållbarhet över tid, är enligt mina erfarenheter väldigt varierande.
                  Varken bättre eller sämre än andra märken vågar jag påstå.
                  Det finns dock några typiska fel att se upp med, beroende på modell.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ok, känns nästan bra att det inte är jag som behandlat den illa

                    Mycket bra bilder du har på olika problem gör trådarna roliga att läsa.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 136 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 089 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 363 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X