Nya daiwa lexa, lager låter krig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya daiwa lexa, lager låter krig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Intressant, nästan en "tvärtom" metod givet att jag ofta hamnar med låg kastbroms och tightare mekanisk broms... ska nog pröva det omvända men... kan man snärta 100g? Dvs Curado 300...för mig.
    Jag gillar när den primära kastbromsen får göra sitt jobb ostört även om det innebär att jag naturligtvis inte får vara med i tuffa gänget som har en halv bromsvikt aktiverad eller 0.5/10 på magnetbromsen.

Skämt åsido, jag tycker att den mekaniska bromsen förstör rullars karaktär och kapar kast mer än högre primär kastbroms (åtminstone vid min typ av fiske).
    Snärta 100 kanske inte blir som att snärta 15 men visst går det.
    Nu är jag en klen stackare som inte fiskar tyngre än 70 gram längre men visst lägger jag generellt till en snärt i kastens slutfas, kastar dessutom övervägande underhandskast med kort baksving. Tänk mer handledsskott än slagskott om man nu ska jämföra med något.
    Just till dessa tekniken tycker jag högre primär broms och ingen mekanisk fungerar utmärkt, lite beroende på vilken rulle och vilket spö som används naturligtvis.
    Framförallt Shimanos SVS tycker jag trivs med 4/6 vikter och rejäl fart i kastets slutfas men det är i allra högsta grad en personlig preferens.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Intressant, nästan en "tvärtom" metod givet att jag ofta hamnar med låg kastbroms och tightare mekanisk broms... ska nog pröva det omvända men... kan man snärta 100g? Dvs Curado 300...för mig.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Främst är det Daiwans ergonomi men också den utifrån ställbara kastbromsen som har stor betydelse... med mitt spö/kastteknik är dessutom Lexan lite mindre nervös i motvinden...
    Nu är min fiskemässiga erfarenhet av Curado i 300-storlek begränsad till ett antal timmar plus provkastande av något tiotal servade/renoverade exemplar. Jag har däremot betydligt mer erfarenhet av 200-storlekarna vilka förvisso har lite lättare spolar men i övrigt är i princip identiska.
    Mitt recept är många vikter aktiverade, ingen fegbroms och sen snärta, snärta, snärta.
    Rullarna kastar långt och beter sig snäll när jag behandlar dem på detta vis.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ja i avvaktan på svaret/rullen Stahre87 väntar på så kan vi väl fortsätta med utsvävningarna kring Lexa300/Curado 300... jag har båda och som jag sagt förr så lyfter jag oftare spöt med Lexan (med nya lager förstås...) än Curadon trots att den senare känns mer kvalitativ än den "bruksiga" Daiwan...

Främst är det Daiwans ergonomi men också den utifrån ställbara kastbromsen som har stor betydelse... med mitt spö/kastteknik är dessutom Lexan lite mindre nervös i motvinden...

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Fyfaan, att jag sålde min 201DSV i mint. Tror det var Henke som köpte. Lucky han

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Utter
    Lexan är nyare. Och finns i mattsvart. Punkt
    Ja, tragiskt nog ligger nog en del av sanningen där.
    Inte i denna tråden nödvändigtvis men i allmänhet...

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    För mig ett enda skäl. Har haft båda, curadon är en bra rulle på alla vis, trots att det skiljer 5g (dvs inget) mellan rullarna så är det något med utformningen på den gröna som gör något som jag upplever som "klumpigare". Daiwa lexa ligger bättre i min hand.
    Sedan var väl curado 301e lite dyrare att köpa?
    Ergonomin är ju en poäng som verkligen väger tungt.
    Håller definitivt med om att Curadon upplevs som både större och klumpigare än Lexa 300.
    Curadon var alltid svindyr i Sverige, tror riktpriset var 3599 eller liknande.
    Den var väl en 200-dollarsrulle i USA har jag för mig.

200-storleken däremot, den ligger betydligt bättre i handen och fungerar även den till hyfsat tungt fiske åtminstone.

Lämna en kommentar:

• stahre87
    replied
    För mig ett enda skäl. Har haft båda, curadon är en bra rulle på alla vis, trots att det skiljer 5g (dvs inget) mellan rullarna så är det något med utformningen på den gröna som gör något som jag upplever som "klumpigare". Daiwa lexa ligger bättre i min hand.
    Sedan var väl curado 301e lite dyrare att köpa?

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Lexan är nyare. Och finns i mattsvart. Punkt

Seriöst: utseendet är påtaglig modernare. Böjd handtag framförallt. Och när den kom var nog många av oss påtaglig trötta på en mörkgrön lackering med glitter. Tittar jag på den idag tycker jag igen att den är väldigt vackert i solsken.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Nu handlar tråden om Lexa och dess lager men då vi ändå jämför med Curado så har jag en stilla undrar om varför Lexan fortfarande verkar vara så populär medan Curado E i 200/300-storlek och modellerna i närheten förefaller vara i det närmsta bortglömda? (Ja, rullen nämns av flera i denna tråd men jag tänker rent allmänt.)

Missförstå mig rätt, jag tycker Lexa 300 är en strålande slitvarg förutom just spollagren men samtidigt finner jag Curado-plattformen vara mycket mer rulle på nästan alla vis.
    Priserna på begagnade exemplar verkar också vara tämligen humana.
    Visst, jag kan tyckas vara färgad i frågan då jag äger en Scorpion XT 1500 (nära identisk med Citica/Curado 200) men jag föredrar nästan alltid Daiwa före Shimano i andra fall.
    Just när det gäller större, oöm lågprofilare skulle jag dock ha synnerligen svårt att välja Lexa framför Curado.

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    100 000tals Muskyfiskare skulle nog skriver under det också

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17