Nya daiwa lexa, lager låter krig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya daiwa lexa, lager låter krig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• anteman
    replied
    Ja nog är Curado 300 D/E bättre än Calcutta 200-400 D... räcker ju med att man vill ändra på kastbromsen för att inse det, sen tillkommer ju även det JontaK lyfter här ovan...

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Tycker det ända som kan anföras emot denna gamla plattformen är att de har Shimanotypiskt ett minimalt spel i veven. Inget som märks i praktiken. Men det störde mig vid torrvevning på min Cu 101D för ett tag sedan. JontaK och jag diskuterade då om det gick att åtgärda med en shim. Men jag har kommit över det. Som sagt en ren torrvevningsissue

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    201/301/401d har väl haft uppenbara problem med lagren... Men som med allt är det inte alla rullar som drabbas. Ofta handhavande med.
    Lagren i Calcutta D verkar ju ha en tendens att rosta, särskilt lagret i bromskoppen. Den rullen är å andra sidan en riktigt korrosionsmagnet.
    Hos Curado E och andra rullar av liknande ålder/plattform som Citica, Chronarch och Scorpion har jag sett väldigt få rostiga lager och/eller hört rassel från dem.

Lämna en kommentar:

• stahre87
    replied
    201/301/401d har väl haft uppenbara problem med lagren... Men som med allt är det inte alla rullar som drabbas. Ofta handhavande med.
    Har haft flera lexa, är nöjd med terrängbil-känslan i dessa trots lager som rasat efter tid. Därför blev det en ny. Men en ny rulle ska funka. Om den sen gör det efter ett år eller två, är för mig inte så intressant då allt slits med tiden. Och att byta lager kostar en 100ing.
    Ps har fortfarande inte fått rullen

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Kanske borde jag behålla båda. Jag har haft många Toros, runda Ambas och så dessa två: en 301 D och en E. Det är i princip de ända som är kvar ( förutom en japanskt special Toro med 7.8 utväxling). Anledning är just att de är så otroligt sköna i handen samt funkar utan minsta problem.
    Det är DEN rullen som en Tranx måste bevisa att den är bättre för mig. Annars fiskar jag bara mina CC 201 DCs. Dock bara tills max 120g. En Cu 300 skulle jag utan tvekan kasta 200g med

Lämna en kommentar:

• Cudan
    replied
    Får ställa mig i kören angående curado e serien. Har sedan många år tillbaka en 301e7 som bara jättar på och fick tag i en sliten 201e7 på ebay och trots att den sistnämnda rullen aldrig fått någon kärlek i form av service eller ens en droppe extra olja så fungerade rullen hur fint som helst efter en snabb service

Lämna en kommentar:

• Emil
    replied
    Får hålla med jonta och utter, Curado 300e är en väldigt robust rulle som fungerar. Fiskar min mycket utan oljud. Bara lite enkel service nån gång om året.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Curado 300/301 E/D skulle jag ta ut högen känsliga rullar. Har själv 2 och de är extrem robusta workhorses som behöver bara det ALLA rullar mår bra av: lite enkelt service då å då.
    Den gamla plattformen kastar ju dessutom makalöst bra!

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Curado 300/301 E/D skulle jag ta ut högen känsliga rullar. Har själv 2 och de är extrem robusta workhorses som behöver bara det ALLA rullar mår bra av: lite enkelt service då å då.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
    Ni som fattar hur rullar funkar... Är det samma problem med Prorex 300 eller är den annorlunda lagrad än Lexa 300?
    Vågar man köpa om man inte är kunnig/sugen att byta lager, skruva och analysera missljud?
    I princip samma rulle rakt igenom.
    Och ja, innan någon ifrågasätter, jag har haft flera Prorex 300 hemma som rasslar.

Ursprungligen postat av Bowen
    Vad skall man köpa för rulle om man inte vill ha skrik och rassel när man kastar eller vevar då?
    (har en ny lexa 300 som beter sig ungefär så, men funkar helt ok annars.)

Det finns ju så många mer eller mindre likadana så man tröttnar på att leta och kolla specs..
    Visst lägga 5kkr kanske är en enkel väg, men om man vill ha en rulle i medelprisklass 1500-2500:- eller så.
    Om du tar väl hand om dina rullar - Curado 300/301, Tranx eller Revo Beast.
    Om du inte tar hand om dina rullar - rund Ambassadeur.

Tranxen läcker och rostar men fungerar utmärkt om den tas om hand om.
    Gamla Revo Beast har en ytbehandling som är kass men hållbarhetsmässigt är det en evighetsmaskin.

5 000 är ingen garanti för hållbarhet, har haft flera Conquest hemma som trots skötsel gnisslat, ärgat och rostat.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
41 svar
32 390 visningar
18 gillar
Senaste inlägg Micki.S