Nya daiwa lexa, lager låter krig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya daiwa lexa, lager låter krig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

201/301/401d har väl haft uppenbara problem med lagren... Men som med allt är det inte alla rullar som drabbas. Ofta handhavande med.
    Har haft flera lexa, är nöjd med terrängbil-känslan i dessa trots lager som rasat efter tid. Därför blev det en ny. Men en ny rulle ska funka. Om den sen gör det efter ett år eller två, är för mig inte så intressant då allt slits med tiden. Och att byta lager kostar en 100ing.
    Ps har fortfarande inte fått rullen

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      201/301/401d har väl haft uppenbara problem med lagren... Men som med allt är det inte alla rullar som drabbas. Ofta handhavande med.
      Lagren i Calcutta D verkar ju ha en tendens att rosta, särskilt lagret i bromskoppen. Den rullen är å andra sidan en riktigt korrosionsmagnet.
      Hos Curado E och andra rullar av liknande ålder/plattform som Citica, Chronarch och Scorpion har jag sett väldigt få rostiga lager och/eller hört rassel från dem.

Kommentera

Tycker det ända som kan anföras emot denna gamla plattformen är att de har Shimanotypiskt ett minimalt spel i veven. Inget som märks i praktiken. Men det störde mig vid torrvevning på min Cu 101D för ett tag sedan. JontaK och jag diskuterade då om det gick att åtgärda med en shim. Men jag har kommit över det. Som sagt en ren torrvevningsissue

Kommentera

Ja nog är Curado 300 D/E bättre än Calcutta 200-400 D... räcker ju med att man vill ändra på kastbromsen för att inse det, sen tillkommer ju även det JontaK lyfter här ovan...

Kommentera

100 000tals Muskyfiskare skulle nog skriver under det också

Kommentera

Nu handlar tråden om Lexa och dess lager men då vi ändå jämför med Curado så har jag en stilla undrar om varför Lexan fortfarande verkar vara så populär medan Curado E i 200/300-storlek och modellerna i närheten förefaller vara i det närmsta bortglömda? (Ja, rullen nämns av flera i denna tråd men jag tänker rent allmänt.)

Missförstå mig rätt, jag tycker Lexa 300 är en strålande slitvarg förutom just spollagren men samtidigt finner jag Curado-plattformen vara mycket mer rulle på nästan alla vis.
              Priserna på begagnade exemplar verkar också vara tämligen humana.
              Visst, jag kan tyckas vara färgad i frågan då jag äger en Scorpion XT 1500 (nära identisk med Citica/Curado 200) men jag föredrar nästan alltid Daiwa före Shimano i andra fall.
              Just när det gäller större, oöm lågprofilare skulle jag dock ha synnerligen svårt att välja Lexa framför Curado.

Kommentera

Lexan är nyare. Och finns i mattsvart. Punkt

Seriöst: utseendet är påtaglig modernare. Böjd handtag framförallt. Och när den kom var nog många av oss påtaglig trötta på en mörkgrön lackering med glitter. Tittar jag på den idag tycker jag igen att den är väldigt vackert i solsken.

Kommentera

För mig ett enda skäl. Har haft båda, curadon är en bra rulle på alla vis, trots att det skiljer 5g (dvs inget) mellan rullarna så är det något med utformningen på den gröna som gör något som jag upplever som "klumpigare". Daiwa lexa ligger bättre i min hand.
                  Sedan var väl curado 301e lite dyrare att köpa?

Kommentera

Ursprungligen postat av Utter
                    Lexan är nyare. Och finns i mattsvart. Punkt
                    Ja, tragiskt nog ligger nog en del av sanningen där.
                    Inte i denna tråden nödvändigtvis men i allmänhet...

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                    För mig ett enda skäl. Har haft båda, curadon är en bra rulle på alla vis, trots att det skiljer 5g (dvs inget) mellan rullarna så är det något med utformningen på den gröna som gör något som jag upplever som "klumpigare". Daiwa lexa ligger bättre i min hand.
                    Sedan var väl curado 301e lite dyrare att köpa?
                    Ergonomin är ju en poäng som verkligen väger tungt.
                    Håller definitivt med om att Curadon upplevs som både större och klumpigare än Lexa 300.
                    Curadon var alltid svindyr i Sverige, tror riktpriset var 3599 eller liknande.
                    Den var väl en 200-dollarsrulle i USA har jag för mig.

200-storleken däremot, den ligger betydligt bättre i handen och fungerar även den till hyfsat tungt fiske åtminstone.

Kommentera

Fyfaan, att jag sålde min 201DSV i mint. Tror det var Henke som köpte. Lucky han

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf