Amba 5601 JB slirbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amba 5601 JB slirbroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Amba 5601 JB slirbroms

    Hej.

    Jag har införskaffat mig en rulle enligt ovan.
    Har den nere i delar o allt är ordentligt rengjort.

    Googlat på vilka oljor o fetter som är bäst o läste nåt intressant om bromslamellerna.
    Någon skrev att man kunde "rita" med blyertspenna o på det viset få en jämn o fin gång i bromsen.

    Det faller sig så att jag hittade en gammal flaska med ren grafit i ute i garaget igår... tog lite på fingrarna o det kändes verkligt halt.

    Dom flesta verkar köra på Cal's drag grease men jag undrar om någon har erfarenhet av att ha grafit istället?
    Antar att man har grafit på carbonlamellerna medan metallbrickorna hålls rena o torra?

    Hade varit kul om någon testat just detta

  • #2
    Tipset med grafitpulver har jag alltid tänkt gäller de gamla teflonlamellerna främst.

    Använder själv idag uteslutande kolfiberväv, lätt smord, i alla mina egna rullar som rullar jag bygger åt andra.
    Främsta fördelarna för mig med fettsmorda lameller av kolfiberväv är att smörjningen "tonar ner" kolfiberbromsens något vassa karaktär samt skyddar
    mot vatten och i viss mån olja. Smörjningen förefaller även förlänga fiberns livslängd samt minska slitage på stålskivorna.
    Andra använder även fett för att effektivare avleda värme, knappast aktuellt för en gädd- och abborrfiskare som mig.

    Jag tror inte grafiten sköter dessa uppgifter lika bra som fettet men det är å andra sidan bara min åsikt.
    Kan ju vara kul att testa.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Fiskefrassen Visa inlägg
      Hej.

      Jag har införskaffat mig en rulle enligt ovan.
      Har den nere i delar o allt är ordentligt rengjort.

      Googlat på vilka oljor o fetter som är bäst o läste nåt intressant om bromslamellerna.
      Någon skrev att man kunde "rita" med blyertspenna o på det viset få en jämn o fin gång i bromsen.

      Det faller sig så att jag hittade en gammal flaska med ren grafit i ute i garaget igår... tog lite på fingrarna o det kändes verkligt halt.

      Dom flesta verkar köra på Cal's drag grease men jag undrar om någon har erfarenhet av att ha grafit istället?
      Antar att man har grafit på carbonlamellerna medan metallbrickorna hålls rena o torra?

      Hade varit kul om någon testat just detta
      Hej Fiskefrassen;

      Fick du ingen instruktionsmanual i kartongen tillsammans med din Ambassadeur 5601 JB när du köpte din fina multiplikatorrulle??
      I manualen kan du läsa både på svenska, engelska, finska, franska och italienska hur du ska sköta och smörja din rulle...

      Har du fortfarande problem med vilka oljor och fetter som lämpar sig bäst till att smörja din Ambassadeur 5601 JB multirulle bör du vända dig till den butik där du köpte rullen eller direkt till ABU AB i Svängsta för att få bästa svar på alla dina frågor om rullen....

      Ännu vet ingen hur gammal en ABU Ambassadeur multirulle kan bli!

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm




      Kommentera


      • #4
        Har aldrig testat grafit om jag ska vara ärlig. Jag byter alltid till Smoothdrag lameller när jag servar bekantas Ambassadeurer. Det kostar inga jättepengar och man får en mycket jämn och pålitlig broms.

        Att man ska fetta in lamellerna lätt har jag frångått, jag fettar in rikligt med Cal's. När man sedan drar åt slirbromsen så pressar man ut överflödigt fett och får lätt infettade lameller tillsammans med ett vattentätt bromspaket.
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Fiskefrassen Visa inlägg
          Hej.

          Jag har införskaffat mig en rulle enligt ovan.
          Har den nere i delar o allt är ordentligt rengjort.

          Googlat på vilka oljor o fetter som är bäst o läste nåt intressant om bromslamellerna.
          Någon skrev att man kunde "rita" med blyertspenna o på det viset få en jämn o fin gång i bromsen.

          Det faller sig så att jag hittade en gammal flaska med ren grafit i ute i garaget igår... tog lite på fingrarna o det kändes verkligt halt.

          Dom flesta verkar köra på Cal's drag grease men jag undrar om någon har erfarenhet av att ha grafit istället?
          Antar att man har grafit på carbonlamellerna medan metallbrickorna hålls rena o torra?

          Hade varit kul om någon testat just detta
          https://www.youtube.com/watch?v=3wbbWUeazl0 ...

          Old Firehand
          Leif Engström

          Kommentera


          • #6
            Tror det är tre år sedan jag köpte första burken Cals. Innan dess "målade" jag alltid bromslamellerna med en mjuk blyertspenna. Kan inte säga att jag märker någon skillnad...
            Skit fiske!
            Gösta

            Kommentera


            • #7
              Då jag inte vet hur man får såna där fina citationsrutor med tidigare text så kör jag på mitt lilla vis o skriver ut namnen istället

              JontaK
              Ja, jag har sett att det nog är det vanligaste o det hade väl jag oxå tänkt köra på men när jag hittade grafitpulver tänkte jag höra om det fanns någon som testat det.

              Old Forehand Tack för länken... den hade jag lyckats hitta i allt mitt googlande o den var bra
              Jag köpte rullen beggad så ingen manual men man hittar mkt på nätet.
              Abus saker funkar säkert men finns det bättre så vet nog någon här på fiskesnack det o då är det värt att fråga.

              Låg_Profil
              Gösta
              Nu när jag har grafit hemma så tar jag o testar det.
              Inte värre än att göra om servicen om jag skulle märka att det inte blir som önskat.

              Jag testar helt enkelt

              Kommentera


              • #8
                Kanske ska säga att jag först körde blyerts på en JB...

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                10 svar
                3 252 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Smolt
                av Smolt
                 
                Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                44 svar
                10 069 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Alman
                av Alman
                 
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                279 svar
                47 188 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                535 svar
                88 668 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Xerup
                av Xerup
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 253 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X