Buster är bra att ha o göra med i alla fall. Han svara nog här eller dig i ett pm snart
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Problem(oljud) - Daiwa Prorex TW 100SV-L
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
Det där att Dogger hänvisar till Buster/Daiwa ställer jag mig riktigt tveksam till givet lagstiftning. Din relation är med Dogger och de har att lösa en ev reklamation enligt konsumentköplagen, ring gärna konsumentvägledningen eller vad det heter i din kommun.
Man baxnar - tänk att du har ett generalfel på din nya BMW och din handlare Förenade Bil säger till dig som står vid kundservicedisken "Ring BMW Sverige- hej då!" Eller "Hej Elgiganten, min nya frys funkar inte bra". Elgiganten: "Ring Eletrolux - nästa!" Vilket jäkla sätt!
Är det nån som ska ringa Buster så är det Dogger och de ska begära att saken fixas snarast, kunden ska hållas skadeslös så långt möjligt.
Du måste reklamera inom rimlig tid https://www.hallakonsument.se/klaga-...umentkoplagen/
Det roliga är ju ditt exempel med då det är så det fungerar till stor del. Fler och fler som säljer saker tar inte hand om reklamationer och support utan hänvisar till tillverkaren.
Detta i sin tur är ju lite shady, men det har hänt mig några gånger och det har alltid fungerat bra.
Jag har själv jobbat med reklamationer åt en stor tillverkare av värmepumpar och hanterat reklamationer mot bland annat privatpersoner där installatören vägrat göra något utan hänvisat till tillverkaren.
Det är ju inte rätt sätt att hantera det men ibland är det vad som krävs för att få ordning på sakerna.
Det kan helt enkelt vara den överenskommelsen dom har, även om den är lite skum. Att säljaren hänvisar alla frågor till grossisten.
Men ska man driva en reklamation så ska den drivas mot Dogger. Du har inte gjort någon affär med Daiwa. Men man kan ringa dom för att prata och komma överens om att den ska bytas ut. Och sen sköter Daiwa och Dogger resten. Så har jag gjort vid flertalet tillfällen.
Var överens med Sony om att en telefon jag hade var felaktig och att återköp borde ske.
Tele2 vägrade och menade att den var enligt tillverkarens anvisningar.... men tillverkaren sa inte samma sak.... Slutade med ARN. 3 dagar efter anmälan kommit in så ringde Tele2 och gick med på allt.
Men att man ska behöva dra det så långt för att få rätt gör mig förbannad. Nu gjorde jag allt det av princip då Tele2 var så dryga i telefon när jag förklarade mitt problem.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Erikj Visa inläggDet står i och för sig "service och tekniska frågor" inte reklamationer ser jag nu. Jag tänker mig att det inte skadar att ha kontakt med Buster också, då kanske jag får lättare att fatta ett beslut.
Det är ju så att jag köpt i Sverige av trygghetsskäl men när man läser lite här på forumet börjar man undra om det inte är värt att importera och bekosta eventuella problem själv.
Jag kan tom sträcka mig så långt så att jag kan göra detIngen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Buster svarade igår 22:33, 4 minuter efter att jag skickade mailet att han vidarebefordrar det till deras serviceavdelning. 07:38 idag fick jag svar att de måste titta på rullen innan de kan byta ut den och att han lovar att den ska prioriteras, de står för frakten med UPS och det förväntas ta en vecka.
Hittills känns det bra.
- 2 gillar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Erikj Visa inläggBuster svarade igår 22:33, 4 minuter efter att jag skickade mailet att han vidarebefordrar det till deras serviceavdelning. 07:38 idag fick jag svar att de måste titta på rullen innan de kan byta ut den och att han lovar att den ska prioriteras, de står för frakten med UPS och det förväntas ta en vecka.
Hittills känns det bra.
Det är lite annat det stahre87Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Japp, det var ju efter jag kontaktat buster det blev lite fart på min rulle... Och samtidigt kontinuerlig kontakt med Torbjörn som gav mig konkreta svar.
Tycker tyvärr att det inte är upp till mig eller dig som konsument att sköta denna kontakt direkt mot daiwa.
Men det är uppenbart den bästa lösningen.
Jag undrar om inte daiwa med den mängden rullar som säljs skulle behöva en serviceavdelning i sverige
Kommentera
-
Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
Jag personligen skulle föredra att Daiwa har någon serviceverkstad här i Sverige som hanterar service/repearationer och på så vis får ner tiden.
Jag kan tom sträcka mig så långt så att jag kan göra det
Anmäl dig frivillig!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggVilken klockren lösning, snyggt jobbat Buster
Kul tråd med allt i från krav på skadestånd & kontakta konsumentverket innan man ens har kontaktat tillverkaren, här blev det en hönsgård av en fjäder .
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggVilken klockren lösning, snyggt jobbat Buster
Kul tråd med allt i från krav på skadestånd & kontakta konsumentverket innan man ens har kontaktat tillverkaren, här blev det en hönsgård av en fjäder .
Det vore närmast komiskt om vi privatkunder började lägga upp trådar på lyckade produktköp eller reklamationer, som om det skulle vara ett onormalt tillstånd... Jo jag vet att det finns en liknande tråd, men ni fattar... Om saker man köpt funkar brukar man sällan skriva om det utan anledning. Om det riskerar skita sig och hanteringen är.... så finns det däremot anledning att göra det...
Inte heller min text är riktad åt något speciellt håll, utan mot företeelsen som sådan där vi kunder förväntas göra butikens jobb... enligt konsumentlöplagen borde vi möjligen kunna få betalt för det... och att hanteringstider blir oacceptabla för att handlare ska spara pengar genom bulktransporter...
Glad för TS skull att det rör på sig, såsom det alltid borde göra, även utan FS och i det här fallet borde det skett genom Dogger...
Vi får se men "Wow en lyckad och relativt smidig reklamationshantering!" är väl ingen imponerande rubrik att skriva?Senast ändrad av anteman; 2019-05-24, 10:33.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej
Jag har en Ambassadeur 6000C Jubileum som har ett högt metalliskt ljud när jag vevar in. Låter...1 Foto-
Kanal: Rullar
2024-04-13, 04:39 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
10 svar
3 286 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Smolt
2024-01-01, 17:20
|
||
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
|
44 svar
10 133 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Alman
2023-06-28, 15:09
|
||
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
|
279 svar
47 276 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Adam Huss
2024-01-01, 13:44
|
||
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
|
535 svar
88 996 visningar
38 gillar
|
Senaste inlägg
av Xerup
2024-03-13, 22:30
|
||
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
|
108 svar
11 358 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av engqvist
2024-03-10, 12:37
|
Kommentera