Ambassadeur Record 50/51, 60/61 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Record 50/51, 60/61

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur Record 50/51, 60/61

    Hej,

    Söker info om Ambassadeur Record 50/51, 60/61. Vad är stativet och bottenplattan gjorda i för material, aluminium? Uppbyggnad i övrigt? Erfarenheter av rullen?

    Tack på förhand,

  • #2
    Jag har en Record av senaste version. ”Allt” är i aluminium.

    En helt underbar rulle. Den enda Ambassadeur som jag struntat i att förbättra. Dvs trimma. Record har allt det jag vill ha som standard. Främst en grund spole och en lättsnurrande högfartsdel. Kräver lite mer service men det är det värt... Min har dessutom 6,8:1 i utväxling.. har använt min främst till Jerk. Inga som helst problem
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #3
      Ångrar att jag sålde min Amba 51. Hade en lite äldre modell och som Mankan's hade den inget trim, hade slängt i en magnetbroms bara. Kastade allt från typ 12-13g och uppåt
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #4
        Hade 41,51,60HC tidigare, det speciella med dom är att det sitter ett nållager i spolen som gör att spolen/spolaxeln snurrar på gavel lagren vid kast.
        Personligen tyckte jag aldrig om dom rullarna.

        Kommentera


        • #5
          Inser att jag pratat strunt. Min rulle är den nya som heter RCN-5600. Det skiljer en hel del mellan den och 50/51 serien (inkl 60/61 och för den delen 40 vs 4600). RCN-5600 har en grund spole värd namnet. Till skillnad från 50/51 så är den inte bara grund. Den är även lätt. Spolen ligger precis mitt i mellan i vikt fylld med lina mellan en djup originalspole och UTs grunda. Tidigare kostade den även precis hälften av vad UTs spole kostade och var en ypperlig kompromiss till gäddfiske. Idag är den inte lika billig längre. I RCN-5600 sitter drev med en utväxling som ger 6,8:1 som standard. Perfekt till Jerk.

          Den grunda spolen i den tidigare varianten är visserligen grund men felkonstruerad då den väger lika mycket som den djupa när lina är påspolad. 50/51 serien har inte heller lika många kullager i högfartsdelen om jag inte minns fel. Det är just på denna plats som den nya excellerar. Allt snurrar exceptionellt lätt. Och den nya saknar envägslagret inuti spolen. Dessutom skiljer färgen på gavlarna.

          Jag har även fiskat med 50-modellen. Fungerar fint även den men inte heller jag förstod vad envägslagret inuti rullen gjorde för nytta. I teorin så var det inga problem men i praktiken gav det ingenting. Vet att många som använder den generationen av Record har tagit bort lagret.
          Senast ändrad av Mankan G; 2019-08-11, 20:03.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #6
            Vitsen med den gamla som hade IAR inuti spolen var att man kunde spänna åt kostbromsen som verkade mot spolaxelns bägge ändar, utan att det gjorde rullen trögare när man vevade in..IAR greppade ju bara runt axeln vid kast, inte vid invevning..

            Kommentera


            • #7
              Jag knackade bort nållagret i min 51, tyckte som jag nämnde tidigare inte om konstruktionen med nållagret.
              Om nållagret sitter i spolen kan den bara snurra fritt på ett håll, på andra hållet gör nållagret att spolen tar
              med sig spolaxeln vilket i sin tur tvingar rullen att snurra på gavel lagren.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                Inser att jag pratat strunt. Min rulle är den nya som heter RCN-5600. Det skiljer en hel del mellan den och 50/51 serien (inkl 60/61 och för den delen 40 vs 4600). RCN-5600 har en grund spole värd namnet. Till skillnad från 50/51 så är den inte bara grund. Den är även lätt. Spolen ligger precis mitt i mellan i vikt fylld med lina mellan en djup originalspole och UTs grunda. Tidigare kostade den även precis hälften av vad UTs spole kostade och var en ypperlig kompromiss till gäddfiske. Idag är den inte lika billig längre. I RCN-5600 sitter drev med en utväxling som ger 6,8:1 som standard. Perfekt till Jerk.

                Den grunda spolen i den tidigare varianten är visserligen grund men felkonstruerad då den väger lika mycket som den djupa när lina är påspolad. 50/51 serien har inte heller lika många kullager i högfartsdelen om jag inte minns fel. Det är just på denna plats som den nya excellerar. Allt snurrar exceptionellt lätt. Och den nya saknar envägslagret inuti spolen. Dessutom skiljer färgen på gavlarna.

                Jag har även fiskat med 50-modellen. Fungerar fint även den men inte heller jag förstod vad envägslagret inuti rullen gjorde för nytta. I teorin så var det inga problem men i praktiken gav det ingenting. Vet att många som använder den generationen av Record har tagit bort lagret.
                Intressant, låter som en fin rulle till lättare jerkfiske, intressant med spoljämförelsen. När började man producera den nya varianten av rullen, RCN-5600?

                Hippo, det du beskriver om IAR och kastbromsen, upplever du att rullen pga detta har ett bra register i vad den klarar att kasta, viktmässigt?

                jorgen.mansson, varför är det ett problem att spolen snurrar på gavellagren?
                Senast ändrad av Centimeterfisk; 2019-09-19, 20:41.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Centimeterfisk Visa inlägg

                  Intressant, låter som en fin rulle till lättare jerkfiske, intressant med spoljämförelsen. När började man producera den nya varianten av rullen, RCN-5600?

                  Hippo, det du beskriver om IAR och kastbromsen, upplever du att rullen pga detta har ett bra register i vad den klarar att kasta, viktmässigt?

                  jorgen.mansson, varför är det ett problem att spolen snurrar på gavellagren?
                  Jag tyckte den kastade sämre en mina andra rullar, var som att spolen stoppade för tidigt mot slutet av kasten så jag förlorade minst 20 meter i kastlängd jämfört med mina andra Amb rullar.

                  Svårt att förklara men det var precis som om det behövdes mer dragkraft från betet för att få spolen att snurra och så fort betet gick under en viss dragkraft stannade spolen, bra för stabilitet när spolen stannar av sig själv för man undviker skatbo men personligen hade jag hellre sett längre kast och att jag hade behövt stoppa spolen med tummen mot slutet av kasten.

                  (Körde alla c-vikter inaktiverade och utan mek-broms, ändå samma resultat vid kast med 30/40 gr bete, fungerar kanske bättre om man går upp i betesvikt)

                  Hade även kvalitetsproblem med min 51 modell, fick den utbytt i butik 2 gånger men den tredje rullen funkade perfekt förutom att jag inte var nöjd med kastlängderna.
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2019-09-20, 09:20.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  10 svar
                  3 277 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Smolt
                  av Smolt
                   
                  Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                  44 svar
                  10 118 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alman
                  av Alman
                   
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  279 svar
                  47 271 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  535 svar
                  88 952 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 350 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X