2500c - rulltrim - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2500c - rulltrim

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 2500c - rulltrim

    Jag fick tag på en 2500c (nyskick, utan IAR) nästan gratis. Har bestämt mig för att trimma denna legendariska lilla rulle, men har aldrig trimmat förut.

    ​(​​​Jag är medveten om UT's trim, vill bara se om ni har tips på alternativ)

    Då kommer frågorna:

    1. Vad ska bytas?

    Jag har klurat lite på vad jag vill börja med att uppgradera, men jag vill gärna veta om jag tänker rätt i frågan och om det ens är värt att byta dessa delar.

    Prio:

    Nya bromslameller (har hört att original bör bytas ut)

    Keramisk knivbult (för att minska friktion vid kast)

    Kullagrat drev (mellan linförare och spole)
    Lättad linspridare

    Lager till spolen


    Sekundärt (pris eller prestanda):

    Lättad spole. Lutar mot Avail, då jag är sugen på magnetbromsen i senare skede. Frågan är vilket djup den bör ha.

    Ny utväxling (6:1)

    2. Var bör jag köpa de olika delarna?

    Av ovan nämnda delar: Var bör jag köpa vad?
    Helst ska det bli en så billig peng som möjligt, men vill ej heller tumma på kvalitén.


    Det börjar så här har jag hört. Träsket är nog oundvikligt för mig nu.

  • #2
    Ursprungligen postat av Swiking Visa inlägg
    Jag fick tag på en 2500c (nyskick, utan IAR) nästan gratis. Har bestämt mig för att trimma denna legendariska lilla rulle, men har aldrig trimmat förut.

    ​(​​​Jag är medveten om UT's trim, vill bara se om ni har tips på alternativ)

    Då kommer frågorna:

    1. Vad ska bytas?

    Jag har klurat lite på vad jag vill börja med att uppgradera, men jag vill gärna veta om jag tänker rätt i frågan och om det ens är värt att byta dessa delar.

    Prio:

    Nya bromslameller (har hört att original bör bytas ut)

    Keramisk knivbult (för att minska friktion vid kast)

    Kullagrat drev (mellan linförare och spole)
    Lättad linspridare

    Lager till spolen


    Sekundärt (pris eller prestanda):

    Lättad spole. Lutar mot Avail, då jag är sugen på magnetbromsen i senare skede. Frågan är vilket djup den bör ha.

    Ny utväxling (6:1)

    2. Var bör jag köpa de olika delarna?

    Av ovan nämnda delar: Var bör jag köpa vad?
    Helst ska det bli en så billig peng som möjligt, men vill ej heller tumma på kvalitén.


    Det börjar så här har jag hört. Träsket är nog oundvikligt för mig nu.
    Hej!
    Grattis till rullen!
    Man kan göra mycket med rullen men det kan kosta en del och man kan fråga sig om det är värt det.
    Vad som inte framgår i ditt inlägg är vilken typ av beten du tänker kasta, ska du kasta 5g så blir det lite mer att tänka på.
    ....eller så lägger du på några gram så blir det billigare för dig.

    Mina svar på dina frågor;

    1.
    Bromslameller, japp, byt dom, kostar inte många pengar. Du bör även planslipa tryckplattan (se längre ner i inlägget)
    Keramisk knivbult, samma där, kostar inte så mycket, om det hjälper beror på kastvikt.
    Kullagrat drev mellan linförare och spole, det hade jag väntat med om jag ville hålla ned kostnaden, den kan även lättas...frågan är om det gör så mycket..
    Lager till spolen, japp.

    Sekundärt,
    Lättad spole, beror också på kastvikt om man vill lägga (ganska mycket) pengar på det.
    Själv kör jag med UT "djup" spole vilket nog inte går att få tag på så lätt, motsvarar nog en Avail 2540 tror jag....eller inte...magnet möjlig?.. minns inte..
    Utväxling 1:6.0, vad är det du har idag? Jag har ingen med den utväxlingen. Är det en rulle från 70-talet så är det 1:4,7, är det den batchen de körde runt 2008 så är det nog 1:5,3. Oavsett, vill jag hålla ner kostnaden så har detta låg prio, du får väl veva en smula fortare.
    Vill minnas att det är tunnare gods i 1:6,0 = ett backslag med tungt bete så kanske inte denna utväxling håller lika bra.

    Vad du har glömt, du måste ha kullagrad vev, annars får du aldrig något napp!
    Kostar runt en 5-hundring!
    Skämt åtsido, skit i det men vill du senare gå "all in" så måste du ha det.

    2.
    Jag har uteslutande köpt av Uffe Eriksson.
    På FS kallad Pike1
    Hemsida, reelman.se
    E-post, [FONT=Verdana, Sans-Serif]reelman@live.se

    Det var länge sedan jag snackade med Uffe men skicka honom ett mejl så tror jag han hjälper dig i dina "bryderier"!
    Han har absolut stenkoll på Ambassadeur 2500, tro mig![/FONT]


    Jag vill avsluta med det allra billigaste rådet som kommer från "gurun" själv, Ulf Tingström.
    Hans trådar är värda att läsa!!

    Det allra billigaste och enklaste är att följa ABUs anvisningar för underhåll och service och använda den olja som följde med rullen. En Ambassadeur är en robust rulle som är erkänt hållbar bara man sköter den. Genom att bara hålla ordning på den gör att känslan blir bättre och allt blir mycket roligare.

    Men för Dig som gärna vill ha lite bättre prestanda i Din Ambassadeur men inte har någon plats i budgeten, finns en billig variant som faktiskt fungerar. Men innan Du sätter igång måste Du ha sprängskissen på rullen till hands.

    Införskaffa följande:
    En flaska Rocket Fuel Yellow Label eller ABUs Rocket Oil
    En skvätt aceton
    Ett våtslippapper 400 till 600
    Leta fram en blyertspenna, gärna mjukare blyerts
    Leta fram lite vattenavvisande fett ur gömmorna
    Leta fram sprängskissen som kom med rullen eller tanka ner en från nätet. Studera den noga och gör sen så här:


    Högfartssystemet (spolaxellagren, linspridardrivningen och linspridaren)
    Tvätta ur spolaxellagren i aceton genom upprepade bad, snurra dem rena på toppen av pennan mellan baden. När de snurrar lätt lätt lätt, lägg dem på en tidning och låt dem torka ordentligt, ge dem sen en liten droppe Rocket Fuel. Ge linspridaredrivhjulet en droppe Rocket Fuel liksom evighetsskruvens ändbussningar. Tvätta ren centrifugalbromsbanan och bromsvikterna med aceton och montera sedan tillbaka alltihop.

    Slirbromsen
    Tag fram sprängskissen, den kommer att vara Din säkerhet under hela skruvandet. Lossa på vevmuttern och pilla försiktigt bort spårryttaren som låser fast veven (se till att den inte flyger iväg). Tag bort stjärnhjulet, kastbromsjusteringens skruvlock och lossa på spolaxeln. Lätta sen på yttergaveln. Lyft av huvuddrevet med alla lameller och slirbrickor på plats, notera noga i vilken ordning de sitter. Tvätta huvuddrevet, slirbrickorna i stål och lamellerna i varmt vatten med mycket diskmedel och skölj sen ordentligt.

    Lägg våslippappret på ett plant underlag, exvis en spegel. Planslipa sen alla slirbrickorna i stål så varje bromsyta blir jämn. Tag fram blyertspennan och "måla" varje slirbromslamell jämngrå.

    Om Du inte har nåt fett hemma, tag lite av överflödet på gavelns insida och lägg det på kuggkransen. Montera sen ihop alltihop.

    Underhåll efter ingreppen ovan
    Spolaxellagren och högfartssystemet skall sedan smörjas med en droppe Rocket Fuel på varje glidyta efter varannan fisketur. Stållagren är rätt känsliga. Bromssystemet håller så länge det håller, men det bör klara sig över en sommar innan proceduren behöver göras om.

    - Hur bra blir det och vad säger ABU?
    Rullen blir livligare och kastar längre. Slirbromsen blir betydligt jämnare. Rullen kräver mer smörjinsatser än innan annars rostar lagren ihop.
    ABU säger ingenting negativt. ABU säljer sin egen "Rocket Oil", en tunn olja med begränsat korrosionsskydd. De har knappast något emot att man jämnar till slirbrickorna och grafitpulver (dvs blyerts) är en viktig ingridiens i bromslamellerna i Ambassadeur Mörrum 7700 och 1600 SX Mag.

    Kommentera


    • #3
      Instämmer helt med keba
      möjligen med tillägg att mycket av finliret inte tillför så mycket om man inte kör med lättad spole
      Jag har slutat med extra kullager förutom att byta i spolen

      Spole och magnetbroms och allt möjligt annat finns på japantackle.com eller https://www.hedgehog-studio.co.jp/
      så vitt jag vet finns ingen mag broms till den djupa spolen 2560R
      Den grunda spolen tar sjukt lite lina

      Akta dig det kan bli dyrt att gå in på de sidorna

      Kommentera


      • #4
        Glömde en grej
        När du får fart på grejerna bildas oftast ett tunt damm av partiklar från baktelit från centr bromsen
        Det är största anledningen till att jag kör mag
        I övrigt skulle jag inte säga att skillnaden är så stor
        Men rullen klarar sig med mindre underhåll

        Kommentera


        • #5
          Jag är ingen tillskyndare av magnetbroms, har aldrig lyckats få fason på de som sitter på mina få tvålkoppar... Centrifugalbromsen i småamborna däremot är förvånansvärt effektiv. I den jag fiskar med mest, en 1500 C, har jag en vikt och en spole som glappar ungefär en halv millimeter i sidledd och får aldrig (peppar, peppar) overrun, inte ens om jag glömmer stoppa spolen med tummen i nedslaget! Som KeBa säger, hör med Uffe "Reelman", eller ABU, som har (haft?) en del grejer kvar till 25:or och 1500 C. Många gånger blir det ändå billigare att handla med Uffe på grund av ABU:s frakttaxa... Och Uffe har i alla fall haft en 1:6,0 utväxling till riktigt bra pris. När jag köpte min fick jag med det livsviktiga lilla kullagret som ersätter plastplutten som styr pinjongen i vevgaveln ;-).
          Skämt åsido så kan ett kromat mässingstativ vara vettigt om du vill plocka i ett kullager i den andra gaveln. Men det förutsätter att det är HELT rakt, vilket inte alltid är fallet. Ett billigt trimtips är annars att plocka bort den svarta plasthylsan som håller spoldrevet på plats i vänstergaveln och ersätta med en liten bit ventilgummi som du trär på axeln så det sitter dikt mot drevet. Kan vara en bra grej med tanke på alla de pengar du kommer att lägga på övriga trimprylar...
          Skit fiske!
          Gösta

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg

            1.
            Bromslameller, japp, byt dom, kostar inte många pengar. Du bör även planslipa tryckplattan (se längre ner i inlägget)
            Keramisk knivbult, samma där, kostar inte så mycket, om det hjälper beror på kastvikt.
            Kullagrat drev mellan linförare och spole, det hade jag väntat med om jag ville hålla ned kostnaden, den kan även lättas...frågan är om det gör så mycket..
            Lager till spolen, japp.

            Sekundärt,
            Lättad spole, beror också på kastvikt om man vill lägga (ganska mycket) pengar på det.
            Själv kör jag med UT "djup" spole vilket nog inte går att få tag på så lätt, motsvarar nog en Avail 2540 tror jag....eller inte...magnet möjlig?.. minns inte..
            Utväxling 1:6.0, vad är det du har idag? Jag har ingen med den utväxlingen. Är det en rulle från 70-talet så är det 1:4,7, är det den batchen de körde runt 2008 så är det nog 1:5,3. Oavsett, vill jag hålla ner kostnaden så har detta låg prio, du får väl veva en smula fortare.
            Vill minnas att det är tunnare gods i 1:6,0 = ett backslag med tungt bete så kanske inte denna utväxling håller lika bra.

            Vad du har glömt, du måste ha kullagrad vev, annars får du aldrig något napp!
            Kostar runt en 5-hundring!
            Skämt åtsido, skit i det men vill du senare gå "all in" så måste du ha det.

            2.
            Jag har uteslutande köpt av Uffe Eriksson.
            På FS kallad Pike1
            Hemsida, reelman.se
            E-post, [FONT=Verdana, Sans-Serif]reelman@live.se

            Det var länge sedan jag snackade med Uffe men skicka honom ett mejl så tror jag han hjälper dig i dina "bryderier"!
            Han har absolut stenkoll på Ambassadeur 2500, tro mig![/FONT]


            Jag vill avsluta med det allra billigaste rådet som kommer från "gurun" själv, Ulf Tingström.
            Hans trådar är värda att läsa!!

            Det allra billigaste och enklaste är att följa ABUs anvisningar för underhåll och service och använda den olja som följde med rullen. En Ambassadeur är en robust rulle som är erkänt hållbar bara man sköter den. Genom att bara hålla ordning på den gör att känslan blir bättre och allt blir mycket roligare.

            Grymt härligt svar!

            Kastvikt än så länge kommer förhålla sig till 7-25g (give or take).

            Har förstått att man kan nörda ned sig totalt i detta, vilket passar mig utmärkt

            Har tvekat på utväxling 6,0:1 pga av att man tappar så pass mycket styrka. Läste på en annan tråd att de inte rekommenderar starkare broms än 1kg när man använder det.. känns väldigt ömtåligt. Så det blir nog ingen införskaffning där.

            Har demonterat rullen till småbitar en gång innan, men hade varken fett eller olja hemma, så det blev en ren lektion i hur delarna fungerar och vart de sitter. Äger 4 olika ambor, så man kan tycka att jag borde meckat mer än vad jag gjort.

            Ska skicka ett mail till Reelman och se vad som finns. Har kollat hans hemsida och priserna ser ju lovande ut i jämförelse med Hedgehog. Vart inne där några gånger och fyllt varukorgen, bara för att tömma den igen när man kollat saldot på kontot (....studenten).

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
              Instämmer helt med keba
              möjligen med tillägg att mycket av finliret inte tillför så mycket om man inte kör med lättad spole
              Jag har slutat med extra kullager förutom att byta i spolen

              Spole och magnetbroms och allt möjligt annat finns på japantackle.com eller https://www.hedgehog-studio.co.jp/
              så vitt jag vet finns ingen mag broms till den djupa spolen 2560R
              Den grunda spolen tar sjukt lite lina

              Akta dig det kan bli dyrt att gå in på de sidorna
              Bra att veta! Vill börja med att uppgradera det som "ger mest". Sen kan man slänga i allt det där som kanske inte är nödvändigt....

              Hedgehog Studios har jag redan beställt från. Tumtangenten på Mörrum ZX är fullständigt horribel, så efter ett frispel fick det ta och bli en beställning av Avails egna. Passade på att slänga in deras star drag där vi det tillfället också. Blev inte gratis..

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Jag är ingen tillskyndare av magnetbroms, har aldrig lyckats få fason på de som sitter på mina få tvålkoppar... Centrifugalbromsen i småamborna däremot är förvånansvärt effektiv. I den jag fiskar med mest, en 1500 C, har jag en vikt och en spole som glappar ungefär en halv millimeter i sidledd och får aldrig (peppar, peppar) overrun, inte ens om jag glömmer stoppa spolen med tummen i nedslaget!
                Ska börja med C-bromsen. Är den så bra som du säger lär jag inte gå över till MAG!
                Anmärkningsvärt att inte ens behöva hålla tummen på nedslag ibland, det är ju drömmen.

                Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Skämt åsido så kan ett kromat mässingstativ vara vettigt om du vill plocka i ett kullager i den andra gaveln. Men det förutsätter att det är HELT rakt, vilket inte alltid är fallet. Ett billigt trimtips är annars att plocka bort den svarta plasthylsan som håller spoldrevet på plats i vänstergaveln och ersätta med en liten bit ventilgummi som du trär på axeln så det sitter dikt mot drevet. Kan vara en bra grej med tanke på alla de pengar du kommer att lägga på övriga trimprylar...
                Skit fiske!
                Gösta
                Har kollat dem, skulle vara trevligt med en mer robust konstruktion, men som du nämner måste de vara spikraka. Kommer givetvis kolla på det senare, men tror inte det blir en av mina första modifieringar.

                Stort tack för svar!

                Kommentera


                • #9
                  Hej igen!
                  Kromat mässingstativ är trevligt, rullen blir som en pansarvagn!
                  Tredje lager kan ställa till bekymmer, svårt att säga om det ger nytta. Vill minnas att UT's argument för lagret var att det skulle motverka resonans i spolen.
                  Jag har kromade stativ på alla 25'or tror jag, vissa har två, andra tre lager.

                  MISSA INTE GÖSTAS TIPS OM ATT TA BORT PLASTHYLSAN!
                  Han har helt rätt, den ska bort, inget snack om det.
                  Har du inte ventilgummi så går det bra med små oljebeständiga O-ringar. Jag sätter ett par stycken så är jag säker på att de håller ALU-drevet på plats.

                  Lite rengöringstips om du inte redan sett inlägget;
                  https://www.fiskesnack.com/forum/fis...6rdig-historia

                  /Kenneth
                  Senast ändrad av KeBa; 2019-10-25, 10:09.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                    Kromat mässingstativ är trevligt, rullen blir som en pansarvagn!

                    Jag har kromade stativ på alla 25'or tror jag, vissa har två, andra tre lager.
                    Om Uffe (Pike1) svarar på mitt mail ska jag se till att kolla om han kan slänga in ett sådant med sen i beställningen då! Vikt är inte särskillt prioriterat ändå för mig!

                    Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                    MISSA INTE GÖSTAS TIPS OM ATT TA BORT PLASTHYLSAN!
                    Han har helt rätt, den ska bort, inget snack om det.
                    Consider it gone.
                    Tänkte följa upp på den, då det är en billig "fix".

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 673 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 261 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X