Utväxling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Jag vill också göra den där pilgrimsresan med muséet som slutmål... vad sägs om ett gemensamt besöksdatum för alla på forumet som gillar nostalgi och robusta finmekanikprylar?
    Fin idé

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg

      Tack Xerup,

      Du tar upp en viktig faktor; spolens diameter har ju betydelse för hur mycket lina man tar hem på ett varv. Jag har varit lite sugen på en 2500C men blivit avrådd för att den är för långsam pga den lilla spolen....
      -Är det kanske så att dessa LP-rullar med extrem utväxling har mycket liten spole? Då blir ju profilen också lägre och spolens tröghetsmoment lägre, vilket så klart kan vara attraktivt....
      Ingen aning men det kan ju vara en bidragande faktor.

      Den perfekta rullen är nog tillverkad för länge sen men i en marknadsekonomi måste hela tiden nya saker tas fram för att försäljningen ska kunna fortgå.

      Riktig kvalité tjänar inte företagen pengar på längre... men ett stort utbud med elände som är tillverkat i ett lågprisland som säljer lite bättre än konserverad gröt ger fint klirr i kassan för investerarna.

      Kommentera


      • #13
        Tycker det är rätt bra med olika utväxlingar. Använder en 1:9 när jag jerkfiskar. Tar upp slacket snabbt. Samma sak vid jiggfiske när jag använder spöt att styra betets gång med. Vid andra tillfällen, som nu tycker jag det är kalas med en rund Ambassadeur Winch med 1.3,8. Busenkelt att ta hem en tail låååångsamt. Jag använder oftast 1:6,3 eller 1:7,3 i mitt fiske efter gädda med gummin men föredrar helt andra utväxlingar vid tex jerk eller när det är kallt.

        Jag har en tendens att veva lika fort om jag inte tänker till och då är det bra att kunna välja rulle. Ett lyxproblem givetvis men nu när prylarna ändå finns så varför inte. Det är ju knappast någon som tvingar dig att köpa om du inte vill.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #14
          Eller så öppnar man sinnet lite mer och tar till sig av olika tekniker för att på så sätt utveckla sitt eget fiske. Saker kan ju utvecklas över tid, men vad vet jag...

          Kommentera


          • #15
            Plus ca change, plus c'est la meme chose.

            Kommentera


            • #16
              Den pilgrimsresan gjorde jag för några år sedan... LP rullar kommer aldrig (?) att tillverkas framöver i Sverige, vill vi att de runda fortsatt ska göras här så behöver vi också köpa fler LP på global nivå, gungor och karuseller...

              För övrigt så kollar väl de flesta vevlängd, IPT eller relationen spoldiameter/utväxling innan man väljer rulle...?

              Kommentera


              • #17
                Jag har skrivit det innan och jag skriver det igen:
                utväxling i all ära, det ar ju linintag per varv med veven som är det intressanta.

                Den raljerande tonen i trådstarten gick inte att ta miste på.
                Men om nu rullen med extremt hög utväxling och extremt lång vev existerar... så tar ju en rulle med lägre utväxling och kortare vev in lika mycket lina per vevtag.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                Kommentera


                • #18
                  Vevens längd påverkar varken utväxling eller hur mycket lina som tas in per vevtag. Däremot påverkar den hur mycket hävstångseffekt du får, det går alltså lättare att veva med en längre vev.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Vevens längd påverkar varken utväxling eller hur mycket lina som tas in per vevtag. Däremot påverkar den hur mycket hävstångseffekt du får, det går alltså lättare att veva med en längre vev.
                    Hävstångseffekten stämmer ju och vevlängd, oavsett utväxling, hur mycket lina du får in per sekund med en given fart på rotationen.

                    Så en kort vev, lägre utväxling samt stor spole kan bli snabbare än man tror men sannolikt mer tungjobbad med vissa beten än önskvärt... men en 35 mm vev vete tusan om jag skulle vilja ha överhuvudtaget.. minst 40...

                    För övrigt är det fullständigt patetiskt att denna sida fortfarande kör sommartid... det säger ngt om ambitionen - hör ni det SP, ägare av anrika FS?
                    Det förvånar storligen att FS idag med Sportfiskarnas resurser i ryggen förefaller mer bakåtvänd, otidsenlig och långsam än när hela FS sköttes enbart av en annan Anders...
                    Senast ändrad av anteman; 2019-11-23, 06:50.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                      Plus ca change, plus c'est la meme chose.
                      Min franska är lite rostig men det skulle kunna betyda något i stil med
                      "Ju mer det förändras, desto mer är det samma sak"

                      Det skulle eventuellt också kunna betyda
                      "What goes around comes around." d v s "spolen snurrar runt och betet vevas tillbaka", jomenvisst!

                      Eller att "mitt raljerande kommer tillbaka och biter mig i ändalykten".

                      Jag väljer den första betydelsen "Ju mer det förändras, desto mer är det samma sak" och så kan man absolut se det...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X