Så, om nu vevhanden kan roteras med variabel hastighet kan vi "normalt" funtade fortsätta använda vårt gamla skit med utväxlingen på rullar som har fungerat i årtionden och låta alla lättlurade stackare köpa eländet man nu för tiden försöker få alla att tro är det nya bästa...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Utväxling
Collapse
X
-
Ja det kan man men man får jobba som sjutton med handen periodvis medan de "lättlurade" kan ta det lugnt och ändå hämta slacket lagom... står alla fritt att göra som de vill men är det inte lite självbedrägeri att tro att alla som gör annorlunda är lurade...?Senast ändrad av anteman; 2019-11-23, 20:23.
Kommentera
-
Sen kan man fundera lite över hur fort betesfisken faktiskt rör sig under "normala" förhållanden. Kikar man på några filmer tagna under ytan ser man allt som oftast att de flesta arter här i kalla norden faktiskt rör sig ganska långsamt.
Kommentera
-
Ok jag försöker en gång till, lägg till tid, dvs hur lång tid ett varv tar till ditt inlägg nr 36 så hamnar du närmare sanningen. Hur kan t ex utväxling och spoldiameter vara absoluta värden medan en vev med olika längd är subjektiv? Menar du att du alltid vevar in fortare med en längre vev så den absoluta parametern blir typ, neutral för dig till skillnad mot de förra som inte kan kompenseras...?Ursprungligen postat av holden Visa inläggJag vill bara poängtera att absoluta värden är en sak, och subjektiva upplevelser en annan. Jag tycker precis som du, men försöker bara bena ut vad som är det ena eller det andra, för aldrig mötas de tu.
Kommentera
-
Mängden slacklina som tas upp på ett varv påverkar i hög utsträckning vilka fiskemetoder som gynnas och vilka som missgynnas. Ett mycket snabbt linintag gynnar t ex den som vill ha hem betet så snabbt som möjligt för att kunna göra nästa kast, men det är inte säkert att det gynnar den som vill ge liv åt betet med spötoppen eller den som vill spinna hem betet. En hög utväxling påverkar även kraftutväxlingen negativt, vilket för annat än UL-fiske måste kompenseras med en längre vev och/eller mindre spolradie (vilket sänker linintaget och därför motverkar utväxlingen). Som vi tidigare avhandlat säger inte utväxlingen allt om det faktiska linintaget, men utväxling marknadsförs som en produktegenskap; "Industry leading 10:1 ratio".
Som tidigare påpekats är det bra att det finns mycket att välja på i handeln. Bakgrunden till hela tråden är att jag har svårt att navigera i utbudet. Jag förstår inte syftet med flera av de produktegenskaper som lyfts fram i marknadskommunikationen. Jag minns den tid då ABU utbildade sportfiskare över hela världen genom att i detalj förklara tekniken och hur den är tänkt att användas. (Men visst har de kört i diket ibland, som t ex "förlåtelseknappen" från mitten på 80-talet. Lol. )
Det är bara roligt ifall användare kommer på nya sätt att använda prylarna på och utveckla metoder som ABU kanske aldrig tänkt på. Då kan man eventuellt komma fram till att det bästa är att inte säga någonting utan istället låta användaren följa sin intuition i djungeln av produktegenskaper. Det brukar sluta med att användaren väljer en tjusig färg, ty "detta är inte Rocket Science".
Jo, detta är Rocket Science. Rocket CS är Svängstas verkliga flaggskepp. En internationell braksuccé. Nu finns en Koreansk Revo, som av någon outgrundlig anledning får bära namnet Rocket. Det är orimligt. Denna Revo Rocket kanske är en kalasrulle, vad vet jag. Den är i alla fall en raket när det gäller linintag. Och med sina 10 kullager slukar den mängder med raketolja.
-Kommer jag utöka min arsenal med denna pjäs av pur nyfikenhet? Alls inte. Först måste jag utbildas i varför jag behöver den. Kanske finns det någon influencer någonstans på Youtube som kan prata goja. Annars blir det att lyssna till ABU Garcias Product Manager/"Bass Master Lead Series Pro" när han är ute och fiskar Bass.
Kommentera
-
Spoldiameter och utväxling är konstanter. Utväxling brukar anges av tillverkaren, linintag i cm anges också ofta av tillverkare vilket är ett ungefärligt mått eftersom mängden lina på spolen påverkar detta (marginellt). Det du är inne på verkar vara linintag per tidsenhet vilket är variabelt enligt nedan:Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
Ok jag försöker en gång till, lägg till tid, dvs hur lång tid ett varv tar till ditt inlägg nr 36 så hamnar du närmare sanningen. Hur kan t ex utväxling och spoldiameter vara absoluta värden medan en vev med olika längd är subjektiv? Menar du att du alltid vevar in fortare med en längre vev så den absoluta parametern blir typ, neutral för dig till skillnad mot de förra som inte kan kompenseras...?
1. Med vilken kraft du för veven framåt
2. Hur lång veven är
På vilket vis detta mått är närmare sanningen, och vad sanningen egentligen är blir en smått filosofisk fråga.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Nyfiken på aktuellt värde på multirullenav Maniac_MikeServade rullen och passade på att ta några foton, rullen verkar vara från 1999 eller 20004 Foton
-
Kanal: Rullar
2026-09-17, 09:54 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
|
22 svar
11 690 visningar