Utväxling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Jag har skrivit det innan och jag skriver det igen:
    utväxling i all ära, det ar ju linintag per varv med veven som är det intressanta.
    Ja! Men det krävs ett större rotationsarbete med en längre vev, eftersom handen rör sig en längre sträcka per varv. Det är helt enkelt jobbigare att veva snabbt med en lång vev. Det är en påtaglig skillnad mellan en 35mm vev och en 40 mm vev, där man tenderar att över tid veva långsammare med den längre veven. Denna skillnad kan kompenseras med utväxlingen, eller tvärtom; En rulle med överdimensionerad utväxling får ofta en överdimensionerad vev.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Vevens längd påverkar varken utväxling eller hur mycket lina som tas in per vevtag. Däremot påverkar den hur mycket hävstångseffekt du får, det går alltså lättare att veva med en längre vev.
      "Det man vinner i väg förlorar man i kraft". Hög utväxling ger större vevmotstånd, vilket kompenseras med längre vev, vilket ger långsammare handrörelse och lägre inspinningshastighet. Plus ca change, plus c'est la meme chose.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

        Hävstångseffekten stämmer ju och vevlängd, oavsett utväxling, hur mycket lina du får in per sekund med en given fart på rotationen.

        Så en kort vev, lägre utväxling samt stor spole kan bli snabbare än man tror men sannolikt mer tungjobbad med vissa beten än önskvärt... men en 35 mm vev vete tusan om jag skulle vilja ha överhuvudtaget.. minst 40...
        Jepp. Spolens radie (som minskar med mängden lina utkastad) har stor betydelse för hur mycket lina man tar hem per spolvarv. Radien har också stor betydelse för vevmotståndet, som ökar ju mer lina som är påspolad. (Det man vinner i väg, förlorar man i kraft).

        Om man skall vinscha tunga torskar från havets djup, så vill man inte ha för hög utväxling, ej heller för kort vev. Men för det traditionella spinnfisket tvivlar jag på att någon skulle tycka att det blir för tungt att veva med en 35 mm vev med "vanlig" utväxling 5,3:1. Däremot kommer den kortare veven faktiskt att ge snabbare inspinning för att den är så lättvevad.

        Kommentera


        • #24
          ...vilket leder oss in på det här med JB-fiske och synkade spö och rotationsrörelser

          Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Tycker det är rätt bra med olika utväxlingar. Använder en 1:9 när jag jerkfiskar. Tar upp slacket snabbt. Samma sak vid jiggfiske när jag använder spöt att styra betets gång med. Vid andra tillfällen, som nu tycker jag det är kalas med en rund Ambassadeur Winch med 1.3,8. Busenkelt att ta hem en tail låååångsamt. Jag använder oftast 1:6,3 eller 1:7,3 i mitt fiske efter gädda med gummin men föredrar helt andra utväxlingar vid tex jerk eller när det är kallt.

          Jag har en tendens att veva lika fort om jag inte tänker till och då är det bra att kunna välja rulle. Ett lyxproblem givetvis men nu när prylarna ändå finns så varför inte. Det är ju knappast någon som tvingar dig att köpa om du inte vill.
          Tack Mankan,

          Personligen ser jag att olika Jerk-beten svarar olika på utväxlingen, vilket jag förvisso kan kompensera med mina handrörelser, men faktum kvarstår; Vissa beten är helt enkelt bäst tillsammans med en viss utväxling, för mig med valt spö. Om jag har för hög utväxling för valt bete, väljer jag då ofta att göra fler spörörelser per rotation. Ingen big deal, det är ju också så man varierar tempo/frekvens. Men utväxling 9:1 blir verkligen onödigt oergonomiskt för mig, med de Jerkbeten jag har i lådan.

          Mycket handlar ju om betets tendens att skära ut i sida. Ju vidare det skär ut, desto mer slack hämtar det upp av sig själv. Hög utväxling kommer då bara att hindra betet att glida.

          Vevar över 40 mm ogillar jag skarpt för JB-fiske. De ger alldeles för ryckiga spörörelser, det känns som att man står och slår med spöt.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Den pilgrimsresan gjorde jag för några år sedan... LP rullar kommer aldrig (?) att tillverkas framöver i Sverige, vill vi att de runda fortsatt ska göras här så behöver vi också köpa fler LP på global nivå, gungor och karuseller...
            Då kan du bli vår guide på vår pilgrimsresa. Jag tror att det är viktigt att ABU har en stark hemmamarknad med lokal närvaro och att produkter utvecklas för våra förhållanden. (Det är faktiskt så framgången grundlades). Långt innan ABU gick samman med Garcia, fanns det prylar för exportmarknaden vi aldrig såg i Napp & Nytt. Mycket av mitt raljerande handlar faktiskt om marknadsföringen. 2500C re-issue blev en succe i Asien och rullarna tillverkades en tid i Svängsta.
            -Fanns dessa nyutgåvor någonsin i Napp & Nytt? -Varför får vi inte köpa dem här hemma? Varför skall vi köpa Asiatiska rullar och Asiaterna köpa Svenska?

            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            För övrigt så kollar väl de flesta vevlängd, IPT eller relationen spoldiameter/utväxling innan man väljer rulle...?
            Bara den som har koll. De flesta har inte det utan köper helt enkelt det som säljs i Napp & Nytt och i redskapshandeln.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg

              "Det man vinner i väg förlorar man i kraft". Hög utväxling ger större vevmotstånd, vilket kompenseras med längre vev, vilket ger långsammare handrörelse och lägre inspinningshastighet. Plus ca change, plus c'est la meme chose.
              Jag tror du blandar ihop kraftutväxling, dvs kraften veven anbringar på axeln som driver spolen som också kan anges t.ex. 1:9, med den utväxling som avses för rullar med betydelsen antal varv spolen roterar när veven roteras ett helt varv. Det är inte så att rullar med högre utväxling byggs med längre vevar, det skulle bli rätt svårfiskat med 20 cm vevlängd.

              https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4vst%C3%A5ng

              Kommentera


              • #27
                Ja dumt av ABU att inte sälja svenska japaner i Sverige. Också dumt att allt annat ABU-godis för en asiatiska och amerikanska marknaden inte erbjuds här.... ok allt skulle inte sälja i några större volymer men fler skulle hitta ngt intressant från just ABU, t ex spön... och det man kör med (och trivs med) köper man gärna mer av...

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

                  Jag tror du blandar ihop kraftutväxling, dvs kraften veven anbringar på axeln som driver spolen som också kan anges t.ex. 1:9, med den utväxling som avses för rullar med betydelsen antal varv spolen roterar när veven roteras ett helt varv. Det är inte så att rullar med högre utväxling byggs med längre vevar, det skulle bli rätt svårfiskat med 20 cm vevlängd.

                  https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4vst%C3%A5ng
                  Det är klart att det blir svårfiskat med 20 cm vevlängd, jag tycker det är rätt svårfiskat med power handles på omkring 5 cm. Men det är för att jag inte har något behov av en vinsch.

                  Det vridmoment som anbringas på spolen med veven via dreven (och som beror av utväxling samt vevens slaglängd) skall överkomma det vridmoment som belastar spolen (och som beror på dragkraften i linan samt spolens radie).

                  Kraftutväxling för en kuggväxel beror på drevens relativa storlek (d v s rullens utväxling). Ju mindre pinjongen är i förhållande till huvuddrevet desto mer måste man ta i och då hjälper en längre vev.
                  Att byta till en liten vev på en rulle med mycket hög utväxling innebär i praktiken att det blir tyngre att veva hem.

                  en 40 mm standardvev på en rulle med 6,3:1 ger alltså lite svagare kraft än då den används med 5,3:1. Men det är obetydligt och du får samma kraft med en 35 mm vev och 5,3:1
                  Senast ändrad av Gösalf; 2019-11-23, 11:52.

                  Kommentera


                  • #29
                    Precis så, en rulles utväxling och linintag är således konstant oavsett vevhandtagets längd. Provade en gång att montera det medföljande power handlet på min Revo Toro NaCl, helt oanvändbart tyckte jag.

                    Kommentera


                    • #30
                      Teoretiskt är de ju så men enligt mig så säger det inte riktigt allt i realiteten eftersom det tar längre tid att veva ett varv med en längre vev och tvärtom. Vilket i praktiken innebär olika fart (linintag) på betet med en konstant invevningshastighet om veven har olika längd på samma rulle.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X