Haspel till gäddfiske, dyr eller billig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel till gäddfiske, dyr eller billig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspel till gäddfiske, dyr eller billig?

    Ämnet skulle kunna placeras i "Spinnfiske" eller liknande men då mina funderingar rör främst rullarnas hållbarhet över tid vilket brukar leda till tekniska diskussioner tycker jag det passar bäst här.

    Jo, det är så att jag ska inhandla en haspel till vad jag kallar medeltungt gäddfiske.
    Då jag fiskar lätt är denna definition cirka 30-60 gram, rullen ska sitta på ett Prorex 20-60 gram.

    Rullen ska främst användas av frugan men jag kommer "låna" den lite då och då, förväntad fisketid per år bör räknas i tiotals timmar. Således ingen hårdare belastning varken vikt- eller tidsmässigt.

    Det jag funderar kring är om jag ska köpa en av de dyrare rullarna från Shimano eller Daiwa i denna klass eller om jag ska satsa på en tekniskt simpel och därmed teoretiskt sett mer hållbar
    samt lättskött modell med pris kring tusenlappen.
    Jag skruvar många rullar och det är ur dessa erfarenheter mina tankar uppstått, efter att ha sett insidan på några hundra haspelrullar varav flera tiotals nyare varianter.
    Senaste året har jag bevittnat ett relativt stort antal dyra haspelrullar av ringa ålder vilka ändå drabbats av diverse fel. Det handlar främst om modellerna Stella, Vanquish, Twin Power, Sustain, Cardiff samt Exist.
    Jag äger sedan tidigare en Twin Power 4000 XD XG som förvisso fungerar felfritt men då den är för snabb ska den bytas ut.

    Senaste tiden har jag imponerats av Daiwas haspelrullar runt tusenlappen, så till den milda grad att jag misstänker att dessa rent funktionsmässigt definitivt skulle göra jobbet som gäddrulle åt oss i princip lika väl
    som en flera gånger dyrare rulle. Men tål de belastningen över tid?

    Det som oroar mig är alltså hållbarheten.
    Jag äger gärna mina rullar i minst 5-6 år. Är ute efter en stabil rulle som helt enkelt bara går och går, den får gärna ha avancerade finesser men då ska dessa vara enkla och (helst) relativt billiga att åtgärda när slitaget väl sätter in eller om de drabbas av barnsjukdomar.
    Min främsta fokus ligger alltså på en rulle som håller över tid och, inte minst, håller kvar sin nykänsla med hjälp av normalt underhåll.

    Är det någon som vill dela med sig av sina åsikter/erfarenheter i frågan?

  • #2
    Jag har varit borta från den här scenen i nästan 30 år så även om jag skulle minnas vad som var bra då behöver vi slå i historieböcker för närmare info och det är nog knappast av intresse i det här fallet...

    Ämnet är dock intressant även för mig då jag funderar kring en haspelrulle i storlek som din Twin Power 4000 XD XG och den direkta frågan jag ställer till dig då handlar om utväxlingen som du anser vara för snabb på den rullen. Vilken utväxling vill du ha på en gäddhaspel?

    Kommentera


    • #3
      Jag är ingen rullexpert men min TP 4000 har utväxling typ 4.4:1. Den tycker jag att går grymt gott. Använder den till gäddfiske 18-70g. Återstår att se hur det är med hållbarheten bara. Ska faktiskt testa en rulle för 309sek (Revros) som jämförelse i år. Följer tråden med spänning.

      Kommentera


      • #4
        Xerup 30 år kanske är lite väl gammalt.
        Annars är jag den sista att avfärda äldre rullar, tycker ändå hasplar utvecklades rejält från cirka år 2000 och framåt. Skulle däremot inte tacka nej till en passande modell från 2005-2010 eller liknande. Sådana rullar är tyvärr svåra att hitta i bra skick och reservdelar kan vara omöjliga att finna.
        På samma linje kan jag väl säga att en gammal japantillverkad Stradic eller Twin Power i 4000-storlek inte hade varit dumt...

        Utväxlingen,eller snarare linintaget, är 99 centimeter hos TPXD4000XG. Eftersom rullen till 90% fiskar skedade wobblers tycker jag det är för snabbt.
        Är dessutom van vid ett intag kring 70cm från fisket med mina multirullar jag använder till gädda. Oavsett vevlängder och rullarnas övriga ergonomi tycker jag den mängden inhämtad lina passar bra och jag hamnar helst där vid haspelfiske också.

        Kulfisk Jag antar att din TP tar in cirka 70cm?
        För mig är den siffran mer passande. Tyvärr har jag haft hemma ett par vanliga TP av nyaste modell som också haft problem med gången och/eller hackande då spolen vänder.

        Kommentera


        • #5
          Min är en 15. Tar mycket riktigt ca 70cm per varv. Går otroligt mjukt, men har bara använts i Vänern och totalt kanske 50h på tre år.

          TP 2500 FA känns också bra. Annars fiskar jag mest med en Rarenium FB.

          Kommentera


          • #6
            Kul att du är tillbaka Jontak! Jag hade nog köpt den nya stradic fl 4000 till det syftet. Nu har jag varken känt eller skruvat på rullen men tackle advisors gjorde en bra video på den och det känns som att rullen kommer tåla tidens tand.jag ska beställa en själv inom kort som jag ska använda till mitt guideföretag och lär veta rätt snabbt om den tål stryk eller inte.

            Allt väl!

            ​​​​

            Kommentera


            • #7
              Hade valt Shimano 5/7 & Daiwa 2/7 dagar i veckan oavsett pris har dom alltid funkat problemfritt, Daiwa har legat efter lite med deras billigare rullar men med dom nya LT rullarna känns det som att dom har kommit ikapp Shimano.

              Kommentera


              • #8
                Gillar shimanorullarna själv. Tips att kolla på 2500 storleken på rullarna till den viktklassen, lättare och ofta lite lägre linintagningshastighet. Haspel till gädda är väldigt underskattat idag.

                Kommentera


                • #9
                  Jag skulle nog också säga att en 2500/3000 shimano är bättre strlk. Jag kör en uppsättning, abu mass beat 2 spö klassat 30-80g. Rulle ultegra c3000fb. Funkar mycket bra för mig.

                  Kommentera


                  • #10
                    Har en storlek 3000 Daiwa i (tror jag) 800kr klassen med J-braid 0.28 på ett Prorex xr 20-60gr spö.

                    Supertrevlig combo som har hållit ihop i rätt många fisketimmar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 951 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X