Kullagrad evighetsskruv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullagrad evighetsskruv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Nu sparade du precis några hundralappar åt mig :-D trodde faktiskt att den lättade linspridaren gjorde någon skillnad.
    Dom två rullar i min ägo som är bestyckade med den kastar som en dröm. Men är ju omöjligt att säga vad i trimmet som gör vad.
    Blir nog inga till dom andra rullarna nu iaf.
    Effekten är större på 4500 men jag fick liten effekt även på 6500. Det är riktningsändringen på rörelsen som bromsar lite.
    /John

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg

      Effekten är större på 4500 men jag fick liten effekt även på 6500. Det är riktningsändringen på rörelsen som bromsar lite.
      /John
      Så borde bli ett mellanting på en 5000?

      Kommentera


      • #53
        Ja så är det. Men effekten är inte stor i något fall. Andra trim kan löna sig bättre.
        /John

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg

          Nej, jag tror inte det är friktion i den mening du menar. Ljudet uppkommer pga vibrationer. Ett kullager kan inte ha nolltolerans om det skall snurra lätt. Och toleransen gör att det är möjligt för hjulet att vicka lite. Och det gör det.

          När jag tomsnurrar dom hemma är dom tysta, det är vid fiske dom låter.
          Jag har jämfört orginal, orginal med hästskobricka, hålat från sportfiskeboden, abu med ett kullager, abu med 2 kullager, samt sortfiskeboden med 2 kullager. Jag beställde ett ekrat från Mikes men det kom aldrig fram :-(

          Man får vara noga när man skär bort plasten och "försänker" hålet på orginaldrevet. Det är lätt att det blir en plastskärva kvar som bromsar. Det skall vara ett rejält frisnurr redan innan man börjar polera.

          Resultat: Alla är bra utom orginal. De kullagrade aningen bättre än de glidlagrade. De med dubbla kullager låter en del vid fiske.
          Ingen skillnad jag kunde upptäcka mellan hålat och ohålat. Men betänk vilka problem jag hade vid mätning av små skillnader.

          /John
          Det tror jag. Installerar du drevet rätt så kommer det inte att låta. Även jag kastar och fiskar med mina rullar.

          Syftar du på toleranserna i själva kullagret? De gör ju inte att det låter, särskilt inte i ett stållager som snurrar relativt långsamt (som i detta fall). Däremot kommer det att uppstå friktion om man bara installerar ABU:s dubbellagrade drev utan att tänka efter. Dels finns det friktion mot innerringen på ett av lagren. Dels kommer det att uppstå friktion mot båda lagrens yttersköldar - det är detta som låter och det måste undvikas. Om inte så är det bättre att undvika det dubbellagrade drevet.

          Att det enkellagrade drevet inte gör någon märkbar skillnad säger nästan sig själv.

          Kommentera


          • #55
            Ni som absolut vill ha ut max ur rullen kan alltid testa att montera av hela linspridarmekanismen och styra linan med tumme och pekfinger vid invevning istället
            Absolut billigaste trim som finns på marknaden idag.
            Det är också en bra test på hur övriga delar av rullen presterar,

            Min pappa körde utan linspridare på sin gamla Amba 5000 i 15 år, det funkar om man är noggrann och envis

            Det finns stag att köpa hos tex BlackDog Tackle om man är orolig för stabiliteten i rullen

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
              Ni som absolut vill ha ut max ur rullen kan alltid testa att montera av hela linspridarmekanismen och styra linan med tumme och pekfinger vid invevning istället
              Absolut billigaste trim som finns på marknaden idag.
              Det är också en bra test på hur övriga delar av rullen presterar,

              Min pappa körde utan linspridare på sin gamla Amba 5000 i 15 år, det funkar om man är noggrann och envis

              Det finns stag att köpa hos tex BlackDog Tackle om man är orolig för stabiliteten i rullen
              Instämmer. Vill man ha riktigt bra fart kan man även sätta i en "speed-bullet".

              Helt ärligt så blir linpåläggningen bättre utan linspridare när man väl har vanan inne.

              Kommentera


              • #57
                Jag har provat, men med en väl fungerande högfartsdel så blir skillnaden minimal med de flesta beten jag använder. Mina trimmade runda snurrar en evighet vid torrsnurrning. Jämfört med tvärniten som en ny C3 gör. Det är inte friktion i linspridaren som begränsar kastlängderna i mina rullar. Det är oftast betets luftmotstånd och min kraft som inte räcker till. Samt bromskurvan i c bromsen.

                Jag har tom provat att klippa av linan efter ett par meter. Spolade på slumpen på en fylld spole och provade att kasta på långt jag kunde utan att rullen påverkar. Med en Mc Rubber så vann jag 5-10 m.

                Men visst, med rätt beten så upplevs nog skillnaden som markant
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                  Jag har tom provat att klippa av linan efter ett par meter. Spolade på slumpen på en fylld spole och provade att kasta på långt jag kunde utan att rullen påverkar. Med en Mc Rubber så vann jag 5-10 m.

                  Men visst, med rätt beten så upplevs nog skillnaden som markant
                  Just det där testade jag på 80-talet men då med en 12 grams Toby med ett 11 fots spö och haspelrulle... hittade aldrig den Tobyn igen så det var nog rätt typ av bete för den manövern :-)

                  Kommentera


                  • #59
                    Click image for larger version

Name:	FärdigBC01p.jpg
Views:	185
Size:	271,1 KB
ID:	2535924
                    Click image for larger version

Name:	45CT01b.jpg
Views:	184
Size:	374,8 KB
ID:	2535925

                    Ja, det här kanske är rätt väg att gå.
                    Slipper man ju oroa sig över skavande lagersköldar åtminstone...

                    Click image for larger version

Name:	Rullkväll01b.jpg
Views:	189
Size:	348,6 KB
ID:	2535923
                    Visst är det fräsigt med 4500CT Mag men jag vidhåller nog att en Ambassadeur åtminstone SER bäst ut med linspridare och evighetsskruv på plats.
                    Det känns lika rätt som en Mörrum-vev känns fel. ; )

                    Kommentera


                    • #60
                      JontaK
                      Där är vi helt överens, klart snyggare med linspridaren kvar, coola vevar har jag aldrig förstått. Jag har orginalveven kvar på samtliga Ambassadurer
                      Att mina shimanorullar har skönare vevar har absolut ingen som helst bäring på det

                      Då är vi tillbaka där vi brukar hamna, det handlar mycke om tycke och smak
                      Jag går igång på lättade spolar och välsmorda lager. Dessutom vill jag ha en robust rulle som funkar i alla lägen.
                      Glömde snygg... en sunset orange, grön (som ovan) eller röd amba är MYCKET bättre än en tråkig silver

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 188 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 673 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 261 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X