Bronsbussningar vs kullager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bronsbussningar vs kullager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bronsbussningar vs kullager

    Jag (och säkert många andra här) har läst att toktrimmade ambassadeurer som varit väldigt nervösa med kullager i spolen har lugnat ner sig och blivit väldigt stabil när man bytt till bronsbussningar...

    Jag gissar att det är fler än jag som har funderat lite över anledningen till att man upplevs få en stabilare och mindre nervös rulle med bronsbussningar... Jag har dock inte sett någon förklaring som i min värld känns tillförlitlig så jag tog mig tid till att studera det hela ordentligt under lupp.

    Jag började med att mäta spolaxlars diameter där lagren sitter med skjutmått och kunde konstatera att axlarna är till synes helt lika... om jag däremot använder micrometermått så skiljer sig måtten åt mellan axlarna.

    Jag gjorde samma upptäckt vad gäller lagrens ytterdiameter och där skiljer det ganska mycket även om det är svårt att se enbart med skjutmått. Innerdiametern kommet jag dessvärre inte åt att mäta med mikrometermått men tycker mig se skillnad med skjutmåttet.

    Jag mätte även från lagrens insida till utsidan och snurrade då även på lagren i mellan mätningarna och får då väldigt olika mått med originallager, mindre variation med keramhybridlager.

    Bussningarna jag mätte är alla köpta hos sportfiskeboden och dom är alla väldigt lika i måtten jag kan mäta.

    Ett lager som visar olika mått när man mäter från insida till utsidan när man snurrar på lagret kommer aldrig kunna prestera bra om det dessutom är lite för litet i spolen och för stort för spolaxeln vilket flera lager visade sig göra.

    Passningen i spolen och på spolaxlarna med bronsbussningar var klart bäst och när ingenting kan vibrera lugnar allt ner sig.

    Som tur är har jag pysslat med tuning av luftgevär med klassisk slagfjäder en gång i tiden och har därför en sorts tjära som fungerar väldigt vibrationsdämpande som jag applicerade ytters tunt på spolaxeln där keramhybridlagren hamnar... dom keramhybridlager som passade bäst för spolen med störst ytterdiameter valdes.

    Lagren är smorda med yellow lable...

    För att sätta ordentlig fart på spolen som för testet är tom använde jag mig av kompressor och luftmunstycke och blåste på tills spolen inte längre ökade i hastighet... vid den farten är det svårt att se linföraren... :-) Inga hörbara missljud nånstans och jag trodde aldrig att spolen skulle sluta snurra...

    Jag ska testa att montera i bronsbussningar i samma rulle med samma spole och spolaxel då även dessa bussningarna passar bäst på den axeln och spolen. Jag kommer även där att smörja med yellow lable och sätta snurr på spolen med tryckluft... när jag är ensam hemma och ingen sover... för Hej och hå vad det låter när man stressar rullen sådär :-)

    När jag vet att allt lirar bra utan lina kommer samma test utföras med lina på spolen och efter det ska jag sen även jämföra att kasta med en och samma butt med de olika lagringarna.

    Hoppas kunna sprida lite ljus ifall fler funderat över vad som gör vad för rullens stabilitet... för i slutändan kommer jag även testa med tunnaste spolaxeln i kombination med lagren som passar sämst i spolen och på spolaxeln utan tjäran.

    Nån som har några teorier eller tankar som kullkastar mina tankar?


  • #2
    Jag tror du behöver öppet vatten igen! ;-)
    Men är själv väldigt tacksam för alla ambassadeur nörderitrådar i väntan på öppet vatten :-)
    ​​​​​​

    Kommentera


    • #3
      Kanske dags att gå över till toppknutet

      Kommentera


      • #4
        :-D Ni är ju roligare än text-tv ;-)

        Kommentera


        • #5
          Här har ni lite rolig läsning, sidan 5-7 behandlar just OM det verkligen är ngn praktisk skillnad mellan lager och bussningar eller om det är som med allt annat när försäljning är inblandat ett marknadsföringstrick.

          Abu hävdar att det inte skiljer ngt i praktisk kastlängd mellan dom båda.
          http://www.realsreels.com/history/Mu...vanderPauw.pdf

          Vad som däremot krävs med bussningar är inkörning innan dom släpper,det kan göras genom att praktiskt ge sig ut och kasta och på så sätt nöta in dom,eller, att polera spolaxel och bussningen till spegelfinish innan montering.

          Även jag kommer att bygga en rulle med bussningar nu i vår och testa då jag själv föll i fällan i fjol och köpte en UT rulle som ....ehh..tja..den lever inte upp till hypen iaf

          Kommentera


          • #6
            Jag har själv upplevt fenomenet. Hade tidigare ett SG MPP spö som jag aldrig fick till det med. På den tiden använde jag endast trimmade Ambassadeurer. Efter byte till bussningar som jag gjorde bara för att jag var nyfiken så föll bitarna på plats. Riktigt aktiva rullar upplever jag ofta som lite problematiska en liten bit in i kastet. Dvs strax efter att jag släppt tummen så börjar linresningen. Efter ett litet tag så lugnar det ner sig. Med bussningar så verkar rullen bromsas lite extra just i detta moment.

            Jag har inte heller upplevt några större skillnader i kastlängder mellan bussningar och bra kullager vid fiske med tex Mc Rubber. Med bra kullager avser jag lättrullade kvalitetslager. Oavsett omsmidda originallager, hybrid eller fullkeramiska. Med lättare beten så är det en annan femma.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
              Jag har själv upplevt fenomenet. Hade tidigare ett SG MPP spö som jag aldrig fick till det med. På den tiden använde jag endast trimmade Ambassadeurer. Efter byte till bussningar som jag gjorde bara för att jag var nyfiken så föll bitarna på plats. Riktigt aktiva rullar upplever jag ofta som lite problematiska en liten bit in i kastet. Dvs strax efter att jag släppt tummen så börjar linresningen. Efter ett litet tag så lugnar det ner sig. Med bussningar så verkar rullen bromsas lite extra just i detta moment.

              Jag har inte heller upplevt några större skillnader i kastlängder mellan bussningar och bra kullager vid fiske med tex Mc Rubber. Med bra kullager avser jag lättrullade kvalitetslager. Oavsett omsmidda originallager, hybrid eller fullkeramiska. Med lättare beten så är det en annan femma.
              Det är bland annat dina erfarenheter jag läst om och som fick mig att börja tänka lite djupare... bra lager med exakta mått borde vara bättre än glidlager...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                bra lager med exakta mått borde vara bättre än glidlager...
                Skulle verkligen vara spännande att VETA om så verkligen är fallet.
                Att ett kullagers friktion samt förmåga att hantera acceleration under aktuell radiell belastning ger en mer välkastande rulle än motsvarande egenskaper hos en korrekt smord bussning.

                Fan vet, som det heter.
                Har laborerat ganska mycket med både bussningar och lager genom åren och måste också säga att jag inte märker större skillnad till lite tyngre fiske.

                Dessutom undrar jag hur du definierar ett bra lager?

                Kommentera


                • #9

                  Det finns ingen radiell belastning på ett hjul som roterar kring en axel... radiell belastning kan du få i ett gångjärn.


                  Skulle du lyckas mäta ut en radiell belastning så är troligtvis spolen väldigt obalanserad och lagren väldigt glappa.

                  Kolla lagren i ett turboaggregat som snurrar runt 120 000 varv per minut... där börjar vi prata lager som behöver vara riktigt bra om det inte ska rasa i förtid. Och där har man inte obalans...

                  Men även om vi har en perfekt balanserad spole och helt perfekta lager kan vi inte förutsätta att linan har spolats på rullen så exakt varje gång att vi inte får förändringar i balansen av spolen. Grundare spole ger mindre mängd okontrollerad/obalanserad massa i "svänghjulet".

                  Ett perfekt lager hanterar obalans nästan lika bra som ett väloljat glidlager...

                  Kommentera


                  • #10
                    Termer är jag uppenbarligen inte duktig på.
                    Vad kallas då belastningen i linans rörelseriktning spolaxeln sätter mot lagers innerbana eller bussnings glidyta?

                    Då kullagret belastas i en riktning, som när betet accelererar linan vilken i sin tur accelererar spolen.
                    Liknande då ett litet kullager träs på en taperad axel, penna exempelvis, och snurras. Många gånger snurrar lagret kortare tid om det pressats
                    mot axelns tapering.

                    Tror inte en rulle går att jämföra med ett turboaggregat just då belastningen från impellerbladen enligt mina funderingar borde belasta utspritt över axeln, inte från en riktning som i fallet med en fiskelinas acceleration i en riktning.
                    Kanske en tankevurpa från mina sida dock, är på intet sätt en teoretiker.

                    Frågan kvarstår, vad är skillnaden på ett bra eller dålig kullager till en fiskerulle?
                    Eftersom du skriver att ett bra (kul)lager borde vara bättre än ett glidlager, tror du ett dåligt kullager är sämre än glidlagringen?


                    Edit:

                    Det är alltså belastningen "Fr" jag syftar på.
                    Bild från SKF där de kallar Fr "radial load".
                    Senast ändrad av JontaK; 2020-02-08, 00:19.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 675 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X