Bronsbussningar vs kullager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bronsbussningar vs kullager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Var hittar du oljebronsbussningar i 3x10x4? Vill gärna ha sådana i min 7000.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
      Var hittar du oljebronsbussningar i 3x10x4? Vill gärna ha sådana i min 7000.
      "Tror" är tyvärr nyckelordet angående bussningarna i mitt förra inlägg.
      Har ett minne av att ha sett bussningar av sintrat material saluförda till de äldre rullarna, alltså med spolaxel på 3mm. Ska undersöka saken vidare.

      Kommentera


      • #23
        Bara att ringa Svängsta under morgondagen och fråga. Riktigt hjälpsam personal där för oss nördar.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Har du testat bussningar till lättare fiske?
          Eller kalla det lätt fiske helt enkelt, typ 5-15 gram.

          Enda jag använt bussningen till är relativt typiskt gäddfiske från runt 25-30 gram upp till 100. Där håller jag med dig helt, vissa rulle/spö-kombinationen verkar trivas väldigt bra med bussningarna.
          Nix. Endast till tyngre fiske
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #25
            Jag har visserligen några rullar med glidlagrad spole (bussningar är något annat) men för mig har det fungerat bra att smörja med alternativ olja tex gå från rocketfuel yellow label till rocketfuel red label eller minska linmängden på spolen för att lugna ner en nervös kullagrad rulle.
            Eftersom Linspridaren är synkroniserad på mina ambassadeurer så finns det ganska många ställen att prova fetare smörja.

            Mina standardsmörjor är är Rocket Fuels Yellow Label, Red Label och Liquid Grease, och Cals universal reel & Stardrag Grease. Inte för att de är bättre än något annat. Utan de har bara kommit med dom olika UT-kiten från Sportfiskeboden (utom Liquid grease). Jag har blivit van vid hur dom smörjer.
            Jag har givetvis en massa andra smörjor, shimano bantam oil, shimano rullfett, daiwa reel oil och fett, abu oil, abu rocket oil, abus rullfett och molycote 33m silcon fett för att bara nämna det som är sålt till fiskerullar. Men dessa använder jag på mina andra rullar.
            De trimmade raketerna får standarduppsättningen för att jag justerar gången med smörjan.

            /John
            Senast ändrad av CampDavid; 2020-02-10, 03:46.

            Kommentera


            • #26
              Hej! Jag köpte mig en PRO rocket häromdagen, i den sitter det ett kullager på ena sidan spolen och en bronsbussning i den andra. Vad ska det vara bra till? Någon som vet? Varför inte två bussningar eller två kullager?

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av metspö Visa inlägg
                Hej! Jag köpte mig en PRO rocket häromdagen, i den sitter det ett kullager på ena sidan spolen och en bronsbussning i den andra. Vad ska det vara bra till? Någon som vet? Varför inte två bussningar eller två kullager?
                Låter som att någon har bytt ut. Ska vara enbart kullager i originalutförande.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                10 svar
                3 277 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Smolt
                av Smolt
                 
                Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                44 svar
                10 118 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Alman
                av Alman
                 
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                279 svar
                47 271 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                535 svar
                88 952 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Xerup
                av Xerup
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 350 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X