Montera backspärrshake i en 1500c - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montera backspärrshake i en 1500c

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Montera backspärrshake i en 1500c

    Har insett fördelen med extra backspärrshake i Ambassadeurerna, så det ska rullarna få. Men lillasyster 1500c är inte konstruerad som de andra. Vad säger ni drivna rullmekare, är det görligt?

  • #2
    Om det är en 1500c har den ju bara backspärr hake och ingen IAR.

    Kommentera


    • #3
      Min har IAR, ingen hake.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
        Min har IAR, ingen hake.
        Rullskruvare här men varken särskilt driven eller med bra koll på modellen i fråga. ; )

        Har du kontrollerat om rullens bromsplatta har stift för backspärrshake monterat?
        Om så är det ju bara hänga dit haken.

        Många runda modeller har hål för stiftet i plattan, kan tänka mig att 1500 CIAR har det också då modellen finns utan envägslager. Stift i mässing säljs av ABU, inga svårigheter att nita dit själv.
        Haken gör däremot ingen nytta om envägslagret är friskt.

        Kommentera


        • #5
          Bra svar JontaK. Det sitter inget stift där idag, ska undersöka om det finns fästhål. Det som stör mig är att "kuggkransen" sitter så högt från plattan. Men stiftet är kanske tillräckligt långt. Jag får prova.

          Anledningen till att jag vill ha haken på rullarna är reservstopp ifall Iar-lagret strejkar. Vilket det gjorde i kylan vid Vättern i januari (fel smörja).

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
            Bra svar JontaK. Det sitter inget stift där idag, ska undersöka om det finns fästhål. Det som stör mig är att "kuggkransen" sitter så högt från plattan. Men stiftet är kanske tillräckligt långt. Jag får prova.
            Det går att shimsa upp antingen stiftet eller haken om kransen är långt från plattan. Möjligen att stiftet till haken är annorlunda än till rullarna jag är mer van vid också, alltså 4000-6000.

            Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
            Anledningen till att jag vill ha haken på rullarna är reservstopp ifall Iar-lagret strejkar. Vilket det gjorde i kylan vid Vättern i januari (fel smörja).
            Det är en anledning jag definitivt kan godta.
            Om lagren släpper i någorlunda varm temperatur är det oftast bäst att byta eller åtminstone köra i ultraljudet och smörja om.
            Vilket smörjmedel har du i lagret som släppte?

            Kommentera


            • #7
              När jag rutinsmorde kuggarna huvudrevet med Cal's så fick nållagret en klick också. "Det kan ju inte skada...", jo det kunde det. Åtgärdat nu hoppas jag, ska prova framöver.

              Vet du i vilken handel man finner så små shimsbrickor?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
                Bra svar JontaK. Det sitter inget stift där idag, ska undersöka om det finns fästhål. Det som stör mig är att "kuggkransen" sitter så högt från plattan. Men stiftet är kanske tillräckligt långt. Jag får prova.

                Anledningen till att jag vill ha haken på rullarna är reservstopp ifall Iar-lagret strejkar. Vilket det gjorde i kylan vid Vättern i januari (fel smörja).
                Enklast torde vara att nyttja rätt smörja ;-)

                Sen är vi ju lite korkade när vi envisas med att fiska när det är så kallt ute så vi behöver hälla glykol i skorna för att inte tåbiran ska frysa...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
                  När jag rutinsmorde kuggarna huvudrevet med Cal's så fick nållagret en klick också. "Det kan ju inte skada...", jo det kunde det. Åtgärdat nu hoppas jag, ska prova framöver.

                  Vet du i vilken handel man finner så små shimsbrickor?
                  Skadar gör det kanske inte men fet i lagret är i princip en garanti att det inte kommer fungera under 8-10 grader, troligen inte alls. Särskilt inte med fett som Cals, både kletigt och med PTFE tillsatt. Hindrar rullarna från att låsas genom sin viskositet samtidigt som det minskar metall mot metall-friktionen som krävs för låsning.

                  Nu vet jag inte om det är samma lager i 1500/2500 som i de större runda men just lagren hos 4000-6000 brukar fungera mycket väl med olja i ner till någon plusgrad och kallare.
                  Visst, det finns alltid skäl till dubbla backspärrar.
                  Jag har hake i min bruks-4000 trots att jag aldrig fiskar i kallare temperatur än cirka 5 plusgrader, sällan kallare än 8. Ser inga direkta nackdelar med haken i rullar till lite tyngre fiske.

                  Kommentera


                  • #10
                    Första generationen av 1 de små runda hade backspärr och ingen IAR. De ”nyare” hade det omvända. Ska se om jag kan öppna mina, har bägge tror jag för att se hur skillnaderna ser ut inuti
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 673 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 261 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X