Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5000c, enkelt trim?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 5000c, enkelt trim?

    Har en 5000c från -69 som bara legat i många år. Fått lite feeling för fisket igen efter år med jakt och tänkte serva den, enklast möjliga. För att få den att kännas mer modern, vad är det jag ska byta ut? Kullager keramiska? Inte sugen på att ösa ner pengar men göra den fiskbar till havsöring. Gör kullager någon skillnad ?

  • #2
    Plocka isär och gör rent, använd fett på saker som ska snurra långsamt och en tunn olja på saker som ska snurra snabbt. Kullager är ofta överskattat, rena och rätt smorda bussningar fungerar utmärkt, och är tysta. Keramhybrider rasslar ganska mycket.

    Det som kan vara värt att lägga extra omsorg på, och möjligen kosta på nytt material är slirbromsen. Den är inte så kul original, ojämn och ryckig.




    Kommentera


    • #3
      Hej!
      Håller med Nila....med tillägget att eftersom du har en 5000C så har du ju redan kullager och billigast är väl att behålla dom.

      Jag saxar in ett gammalt tips från Ulf Tingström (UT), den gubben har koll på läget.
      Gjorde själv någon gång enligt Ulf´s "recept", japp...funkar bra i förhållande till kostnad!
      Planslipning av slirbrickor har jag nog gjort på alla mina rullar.

      Vill du sedan gå vidare så föreslår jag utbyte av slirbromslameller till CarbonTex + byte av centrifugalbromsen till 6-stiftare.
      Kanske lika bra att du kollar på sensibus.se Där kan du köpa olja, lameller och c-broms till rullen.
      Tänker du använda flätlina så kan bytet av c-broms underlätta, lättare att justera, inga stora pengar det heller.
      Har inte kollat priser på länge men gissar att du får allt totalt under en 5-hundring.

      Lycka till!

      /Kenneth


      TRIM UNDER 100 KR:

      Det allra billigaste och enklaste är att följa ABUs anvisningar för underhåll och service och använda den olja som följde med rullen. En Ambassadeur är en robust rulle som är erkänt hållbar bara man sköter den. Genom att bara hålla ordning på den gör att känslan blir bättre och allt blir mycket roligare.

      Men för Dig som gärna vill ha lite bättre prestanda i Din Ambassadeur men inte har någon plats i budgeten, finns en billig variant som faktiskt fungerar. Men innan Du sätter igång måste Du ha sprängskissen på rullen till hands.

      Införskaffa följande:
      En flaska Rocket Fuel Yellow Label eller ABUs Rocket Oil
      En skvätt aceton
      Ett våtslippapper 400 till 600
      Leta fram en blyertspenna, gärna mjukare blyerts
      Leta fram lite vattenavvisande fett ur gömmorna
      Leta fram sprängskissen som kom med rullen eller tanka ner en från nätet. Studera den noga och gör sen så här:


      Högfartssystemet (spolaxellagren, linspridardrivningen och linspridaren)
      Tvätta ur spolaxellagren i aceton genom upprepade bad, snurra dem rena på toppen av pennan mellan baden. När de snurrar lätt lätt lätt, lägg dem på en tidning och låt dem torka ordentligt, ge dem sen en liten droppe Rocket Fuel. Ge linspridaredrivhjulet en droppe Rocket Fuel liksom evighetsskruvens ändbussningar. Tvätta ren centrifugalbromsbanan och bromsvikterna med aceton och montera sedan tillbaka alltihop.

      Slirbromsen
      Tag fram sprängskissen, den kommer att vara Din säkerhet under hela skruvandet. Lossa på vevmuttern och pilla försiktigt bort spårryttaren som låser fast veven (se till att den inte flyger iväg). Tag bort stjärnhjulet, kastbromsjusteringens skruvlock och lossa på spolaxeln. Lätta sen på yttergaveln. Lyft av huvuddrevet med alla lameller och slirbrickor på plats, notera noga i vilken ordning de sitter. Tvätta huvuddrevet, slirbrickorna i stål och lamellerna i varmt vatten med mycket diskmedel och skölj sen ordentligt.

      Lägg våtslippappret på ett plant underlag, exvis en spegel. Planslipa sen alla slirbrickorna i stål så varje bromsyta blir jämn. Tag fram blyertspennan och "måla" varje slirbromslamell jämngrå.

      Om Du inte har nåt fett hemma, tag lite av överflödet på gavelns insida och lägg det på kuggkransen. Montera sen ihop alltihop.

      Underhåll efter ingreppen ovan
      Spolaxellagren och högfartssystemet skall sedan smörjas med en droppe Rocket Fuel på varje glidyta efter varannan fisketur. Stållagren är rätt känsliga. Bromssystemet håller så länge det håller, men det bör klara sig över en sommar innan proceduren behöver göras om.

      - Hur bra blir det och vad säger ABU?
      Rullen blir livligare och kastar längre. Slirbromsen blir betydligt jämnare. Rullen kräver mer smörjinsatser än innan annars rostar lagren ihop.
      ABU säger ingenting negativt. ABU säljer sin egen "Rocket Oil", en tunn olja med begränsat korrosionsskydd. De har knappast något emot att man jämnar till slirbrickorna och grafitpulver (dvs blyerts) är en viktig ingridiens i bromslamellerna i Ambassadeur Mörrum 7700 och 1600 SX Mag.

      Kommentera


      • #4
        KeBa Tack den beskrivningen hade jag tappat bort

        Bjuder på en annan goding:
        http://www.realsreels.com/servicing/...bassadeurs.pdf

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Könberg, 2008-10-28, 15:33
        7 svar
        1 296 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg JontaK
        av JontaK
         
        Startad av CDan, 2011-11-03, 10:50
        13 svar
        2 359 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Centimeterfisk  
        Startad av barnmorskan, 2012-08-02, 23:45
        37 svar
        11 849 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Utter
        av Utter
         
        Startad av NapparInte, 2014-06-21, 14:48
        19 svar
        1 399 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg HA-Lures  
        Startad av outkaszt, 2014-11-12, 23:21
        103 svar
        10 136 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Xerup
        av Xerup
         
        Arbetar...
        X