5000c, enkelt trim? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5000c, enkelt trim?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 5000c, enkelt trim?

    Har en 5000c från -69 som bara legat i många år. Fått lite feeling för fisket igen efter år med jakt och tänkte serva den, enklast möjliga. För att få den att kännas mer modern, vad är det jag ska byta ut? Kullager keramiska? Inte sugen på att ösa ner pengar men göra den fiskbar till havsöring. Gör kullager någon skillnad ?

  • #2
    Plocka isär och gör rent, använd fett på saker som ska snurra långsamt och en tunn olja på saker som ska snurra snabbt. Kullager är ofta överskattat, rena och rätt smorda bussningar fungerar utmärkt, och är tysta. Keramhybrider rasslar ganska mycket.

    Det som kan vara värt att lägga extra omsorg på, och möjligen kosta på nytt material är slirbromsen. Den är inte så kul original, ojämn och ryckig.




    Kommentera


    • #3
      Hej!
      Håller med Nila....med tillägget att eftersom du har en 5000C så har du ju redan kullager och billigast är väl att behålla dom.

      Jag saxar in ett gammalt tips från Ulf Tingström (UT), den gubben har koll på läget.
      Gjorde själv någon gång enligt Ulf´s "recept", japp...funkar bra i förhållande till kostnad!
      Planslipning av slirbrickor har jag nog gjort på alla mina rullar.

      Vill du sedan gå vidare så föreslår jag utbyte av slirbromslameller till CarbonTex + byte av centrifugalbromsen till 6-stiftare.
      Kanske lika bra att du kollar på sensibus.se Där kan du köpa olja, lameller och c-broms till rullen.
      Tänker du använda flätlina så kan bytet av c-broms underlätta, lättare att justera, inga stora pengar det heller.
      Har inte kollat priser på länge men gissar att du får allt totalt under en 5-hundring.

      Lycka till!

      /Kenneth


      TRIM UNDER 100 KR:

      Det allra billigaste och enklaste är att följa ABUs anvisningar för underhåll och service och använda den olja som följde med rullen. En Ambassadeur är en robust rulle som är erkänt hållbar bara man sköter den. Genom att bara hålla ordning på den gör att känslan blir bättre och allt blir mycket roligare.

      Men för Dig som gärna vill ha lite bättre prestanda i Din Ambassadeur men inte har någon plats i budgeten, finns en billig variant som faktiskt fungerar. Men innan Du sätter igång måste Du ha sprängskissen på rullen till hands.

      Införskaffa följande:
      En flaska Rocket Fuel Yellow Label eller ABUs Rocket Oil
      En skvätt aceton
      Ett våtslippapper 400 till 600
      Leta fram en blyertspenna, gärna mjukare blyerts
      Leta fram lite vattenavvisande fett ur gömmorna
      Leta fram sprängskissen som kom med rullen eller tanka ner en från nätet. Studera den noga och gör sen så här:


      Högfartssystemet (spolaxellagren, linspridardrivningen och linspridaren)
      Tvätta ur spolaxellagren i aceton genom upprepade bad, snurra dem rena på toppen av pennan mellan baden. När de snurrar lätt lätt lätt, lägg dem på en tidning och låt dem torka ordentligt, ge dem sen en liten droppe Rocket Fuel. Ge linspridaredrivhjulet en droppe Rocket Fuel liksom evighetsskruvens ändbussningar. Tvätta ren centrifugalbromsbanan och bromsvikterna med aceton och montera sedan tillbaka alltihop.

      Slirbromsen
      Tag fram sprängskissen, den kommer att vara Din säkerhet under hela skruvandet. Lossa på vevmuttern och pilla försiktigt bort spårryttaren som låser fast veven (se till att den inte flyger iväg). Tag bort stjärnhjulet, kastbromsjusteringens skruvlock och lossa på spolaxeln. Lätta sen på yttergaveln. Lyft av huvuddrevet med alla lameller och slirbrickor på plats, notera noga i vilken ordning de sitter. Tvätta huvuddrevet, slirbrickorna i stål och lamellerna i varmt vatten med mycket diskmedel och skölj sen ordentligt.

      Lägg våtslippappret på ett plant underlag, exvis en spegel. Planslipa sen alla slirbrickorna i stål så varje bromsyta blir jämn. Tag fram blyertspennan och "måla" varje slirbromslamell jämngrå.

      Om Du inte har nåt fett hemma, tag lite av överflödet på gavelns insida och lägg det på kuggkransen. Montera sen ihop alltihop.

      Underhåll efter ingreppen ovan
      Spolaxellagren och högfartssystemet skall sedan smörjas med en droppe Rocket Fuel på varje glidyta efter varannan fisketur. Stållagren är rätt känsliga. Bromssystemet håller så länge det håller, men det bör klara sig över en sommar innan proceduren behöver göras om.

      - Hur bra blir det och vad säger ABU?
      Rullen blir livligare och kastar längre. Slirbromsen blir betydligt jämnare. Rullen kräver mer smörjinsatser än innan annars rostar lagren ihop.
      ABU säger ingenting negativt. ABU säljer sin egen "Rocket Oil", en tunn olja med begränsat korrosionsskydd. De har knappast något emot att man jämnar till slirbrickorna och grafitpulver (dvs blyerts) är en viktig ingridiens i bromslamellerna i Ambassadeur Mörrum 7700 och 1600 SX Mag.

      Kommentera


      • #4
        KeBa Tack den beskrivningen hade jag tappat bort

        Bjuder på en annan goding:
        http://www.realsreels.com/servicing/...bassadeurs.pdf

        Kommentera


        • #5
          Tack för bra tips!

          Kommentera


          • #6
            Kullagrad evighetsskruv, keramisk knivbult och lättad linspridare gör väldig skillnad på rullen :-) det tycker varje fall jag :-)
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
              Kullagrad evighetsskruv, keramisk knivbult och lättad linspridare gör väldig skillnad på rullen :-) det tycker varje fall jag :-)
              Tjena!

              Jag säger inte emot men nu skulle det ju vara billigt så det kan ju ditt förslag bli "steg 2" när trådskrivaren fastnat i trimträsket!

              Jag har lagt mycket pengar på tirm, allt som är möjligt att köpa.
              Därefter har jag själv gjort sånt som är omöjligt att köpa och kanske, kanske har jag nått "nirvana" när det gäller rulltrim....?
              I första hand på 2500C som i mina ögon är den perfekta spinnrullen....har några stycken.

              Eftersom trådskaparen vill få liv i en gammal 5000C vill jag berätta en historia som kan vara relevant i sammanhanget.
              Vid ett köp av spön fick jag med en röd amba från -71, såg ut som f-n, den ena gaveln var utbytt till en grå, gick knappt att veva runt.
              Till historien ska nämnas att av någon anledning har min dotter, som då ända var vuxen, alltid velat ha en röd amba (måste vara nåt i nostalgigenerna)
              Sagt och gjort, den här får hon. Rullen sprängdes i minsta del, ultraljudstvättades, "bakade" bussningarna enligt UT´s recept.
              "Nygammal" gavel införskaffades från wiloboken (tack Ingemar)
              Hade ett urborrat mellanhjul som sattes in (placeboeffekt). Hade en 6-stiftare som jag byggde om och satte in. Köpte en röd PP-lina för snyggt ska det vara förstår ni.
              Rocket Fuel röd i lagren såklart, gul i övrigt, klappat och klart.

              Väntade och till sist kom ett tidsenligt spö på tradera, inropat för typ 300 spänn....nostalgi-fjolla, japp, det är jag.

              Allt packat och när våren kom åkte allt ut till stugan.
              En stilla och fin kväll skulle jag provkasta den repiga röda amban....på med en blank 25g Atom (gäller hålla ALLT nostalgiskt här alltså).....sen blev jag rätt sur, näst intill förbannad.
              Rullen kastade sjukt bra, långt och stabilt....och det kostade inga större pengar!
              Man kan säga att det är dyrt meterpris i kastlängd på mina andra rullar.

              Om trådskaparen fortfarande orkat läsa ända hit så börja med tipsen du fick i början.
              Vill du plöja massa pengar så är det inga problem.

              Det här med rulltrim är en komplex sak. Vi pratar inte bara kastlängder, stabilitet osv.....vi pratar känslor.
              Känslan när allt är optimalt, när rullen spinner som en katt och du har full koll....ståpäls på det alltså.
              Om det nappar spelar då ingen roll, det är en njutning i alla fall.

              /Kenneth

              Kommentera


              • #8
                Rengjord men fortfarande inte särskilt bra fart i spolen. Tänker att jag beställer kullager helt enkelt. I samma veva även till min 4500cs. Är det samma storlek till dem? Isf, vilken?

                Kommentera


                • #9
                  Rullen är konstruerad för nylonlina och funkar bäst med det. Själv har jag i stor utsträckning återgått till nylon i allt fiske. Jag förlorar färre drag med nylonlina.
                  När jag jämför med kompisarna som fiskar med flätlina, tappar jag inte mer fisk än dom gör. Och jag har en känsla av att jag krokar bättre. Kan dock bero på att mina krokar alltid är vassa.

                  Mitt gratistips handlar inte om rullen utan om draglådan. Gör i ordning en liten låda med de drag du vill fiska med. Sortera upp lådan efter hur många/vilka vikter i centrifugalbromsen dom kastar bäst med. Då vet du när du byter drag om du även behöver justera vikterna. Och du får med dig rätt drag när du greppar spöet och draglådan för en fisketur.

                  Detta leder till tips 2 som handlar om rullen.
                  Om rullen har 2 vikter i centrifugalbromsen, finns det vikter med med olika tyngd att byta med, dom kostar inte många kronor, Detta då som alternativ till att bygga om rullen till 6 vikts centrifugalbroms.
                  Mina tips kostar inte mycket i pengar men väl i tid. Mycket provfiske. Men det gillar jag.
                  /John

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  10 svar
                  3 249 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Smolt
                  av Smolt
                   
                  Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                  44 svar
                  10 069 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alman
                  av Alman
                   
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  279 svar
                  47 175 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  535 svar
                  88 667 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 249 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X