Multirulle för lätta beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för lätta beten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Hej
    Jag har en abu Revo ALC BF7
    som kastar bra med vikter upp till 10 gr
    den bästa jag har testat i orginal spole plus lager
    nr 2 är en Shimano conquest 51 med bättre spole plus
    bfs kullager!, å är min favorit mvh Micke

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

      Jag säger inte att det är fejk... folk har ju gjort om vatten till vin innan Internet fanns...

      I händerna på rätt operatör går det säkert att kasta fasligt långt.
      Glöm inte att med en Aldebaran får du EDS, exciting drag sound!

      Kommentera


      • #43
        Same shit i alc bf7

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

          Om inte BFS är din kopp så kanske en rulle ”snäppet” över t ex ngn av dessa kan fungera, båda lär kasta lättare beten bättre än Caenan https://youtu.be/xxy-AJJEMzw
          Jag kollade filmen. Enl den vinner Prorex över Metanium vid kast med ett lätt bete. Men sportfiskeprylar.se lyfter fram Prorex som en gäddrulle?! Vidare så är Prorex utgående men baserad på Tatula. Tatula som i sin tur får pisk av Curado i de flesta varianter hos "the reel test". Ja vad ska man dra för slutsatser.....??

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Allt på Internet är sant :-D
            Tja du får själv bedöma sanningshalten i filmen och även hans andra filmer där de andra rullarna testats om du vill...

            https://youtu.be/Apt0NrXRlQc

            som även visar detta:
            Click image for larger version

Name:	Screenshot_20200406-220426_YouTube.jpg
Views:	428
Size:	457,0 KB
ID:	2541883

            För all del har The Reel Man en förkärlek till vindstilla förhållanden (och Shimano tror jag...), vilket nog kan bli missvisande men det ger iaf mer likartade förhållanden än att testa i okontrollerbar och varierande motvind...?

            Kommentera


            • #46
              Sedan Coronan slog till har Rullmannen börja salta introna med gammaltestamentliga domedagsprofetior, rullnörderi och kristen fundamentalism i en härlig symbios..

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av heikipoika Visa inlägg

                Jag kollade filmen. Enl den vinner Prorex över Metanium vid kast med ett lätt bete. Men sportfiskeprylar.se lyfter fram Prorex som en gäddrulle?! Vidare så är Prorex utgående men baserad på Tatula. Tatula som i sin tur får pisk av Curado i de flesta varianter hos "the reel test". Ja vad ska man dra för slutsatser.....??
                Inte helt lätt, olika vindförhållanden och hur väl spöt gifter sig med rullen, kastinställningar och naturligtvis kastaren... (inte att någon kastar dåligt utan att man har en kastteknik som passar rullar olika bra.)

                Vet inte om man kan kalla Prorex TW 100SV eller Tatula TW 103 SV utgående men de har funnits några år och i år har den mer kompakta 2020 Tatula TW SV tillkommit... Tatula 200 kan nog funka väl som gäddrulle men SV är nog hyfsat kapabel med lite lättare beten om man ska tro en del videos på YT... SV sägs stå för Stress free Versatile och för 5-80g men lär knappast leverera som bäst varken där uppe eller där nere...

                Har en annan Daiwarulle med en SV 1012 spole, grund, lätt och trevlig och gjord för lätta beten som jag gillar att kasta och kan ställa in även för motvindskast men jag kör nästan aldrig "fluffiga" vindfångande 6g wobblers.

                Hur en Shimano MGL i storlek 30 eller 50 funkar med 6g Salmo Hornet vet jag inte, har inte prövat, kanske behövs en Shimano BFS för att få till det bättre i motvind...? Jag vet dock att många här på FS är mkt nöjda med sina olika Shimano MGL men kanske kör de mer ofta annat än Salmo Hornet 6g. Vad gäller kastlängder med lite tyngre och slimmade beten så förefaller Shimanos kastbroms SVS Infinity leverera för fler men kanske inte alla...?

                Du kan ju kolla på The Reel Mans video när han testar "gamla" Tatula 103 SV mot 2020 Tatula SV och fundera om de egenskaper han får fram kan funka för dina behov och om din kastteknik kan matcha hans?
                Senast ändrad av anteman; 2020-04-07, 17:23.

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Sedan Coronan slog till har Rullmannen börja salta introna med gammaltestamentliga domedagsprofetior, rullnörderi och kristen fundamentalism i en härlig symbios..
                  Ja helt fascinerande, rent av egendomligt ur ett svenskt perspektiv men guud va bra han kastar! ;-)

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                    Jag vill gärna testa... säg inget till min fru bara...

                    Du bor väl i världs ände misstänker jag :-)
                    I coronaland. Dvs Stockholm
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Svaret är enkelt. Hitta en ultralättspole från japan (http://avail.jp/ är en bra sida att börja med) och köp rulle därefter. Med pengarna som är kvar köp ett passande spö. //T , en som har spenderat en förmögenhet på att hitta rätt.
                      PS: DC rullar hör inte hit.
                      helt korrekt. Det spelar ingen roll hur bra eller avancerad bromsen är när det handlar om UL eller BFS. Det enda som betyder något är spolens vikt. Nåja, nästan i alla fall. Betet måste ha tillräcklig massa, tillsammans med spöt för att kunna sätta fart på spolen.

                      Nu har jag inte siffrorna i huvudet längre, de exakta alltså. Men jämför den faktiskt i grunden lätta spolen i MGXtreme som väger ca 10 gr tom med en grund spole från Avail till tex Mörrum SX. Den spolen väger ca 7-8 gr fylld med lina. Spola på de 150 m 0.14 flät som ryms på MGXtreme så förstår ni att det blir rätt tungt för en Hornet att få fart på spolen. Dessutom betyder en lättare spole mindre massa för bromsen att hantera. Mao kan man applicera mindre broms som betyder kastlängder


                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 673 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 261 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X