Multirulle för lätta beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för lätta beten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Eller fundera på hur vanligt det är att man fiskar med så lätta beten. Om du oftast använder jiggar med skallar på...säg 7-10 gr och bara då och då går under dessa vikter så fungerar en Black Max fint. Eller om du oftast använder vobbler såsom Berkley Cutter eller Rapala Shad Rap på ca 10 gr och i undantagsfall väljer tex Crank X på 6 gr så fungerar MGX kalas. Ta haspelspöt när dessa få tillfällen dyker upp eller lev med kortare kast.

    Problemet blir nog snarare att du knappast vill gå tillbaka. Utan undantag så känner jag ingen som glatt greppar haspelspöt när de väl vänt sig med en bättre multiutrustning. Jag lånar gärna ut mina prylar om någon vill testa men jag brukar varna för konsekvenserna. Frun kommer garanterat att klaga när utrustningskostnadena ökar...

    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #22
      Ska själv ge mig in i bfs träsket i år är planen. Då jag fiskar mycket med lätta beten. Vart en aldebaran bfs från stockholmfiske för 3000 ca. Har sett att dom har en del nishade prylar. Köpte mig även ett Shimano Bass One XT upp till 14g och trodde det skulle kunna funka. Funkade inte alls som jag ville. Så beställde ett bfs spö istället från utlandet. Nu funderar jag mest på vad man ska köra för lina. Även det verkar rätt begränsat på svenska marknaden. Iaf om man är ute efter tunnare linor. Och sedan har jag noll koll när det gäller spinn. Inte samma preferenser som gäller till spinn som till haspel om jag förstått rätt.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
        Eller fundera på hur vanligt det är att man fiskar med så lätta beten. Om du oftast använder jiggar med skallar på...säg 7-10 gr och bara då och då går under dessa vikter så fungerar en Black Max fint. Eller om du oftast använder vobbler såsom Berkley Cutter eller Rapala Shad Rap på ca 10 gr och i undantagsfall väljer tex Crank X på 6 gr så fungerar MGX kalas. Ta haspelspöt när dessa få tillfällen dyker upp eller lev med kortare kast.

        Problemet blir nog snarare att du knappast vill gå tillbaka. Utan undantag så känner jag ingen som glatt greppar haspelspöt när de väl vänt sig med en bättre multiutrustning. Jag lånar gärna ut mina prylar om någon vill testa men jag brukar varna för konsekvenserna. Frun kommer garanterat att klaga när utrustningskostnadena ökar...

        Var ute en sväng på förmiddan, relativt vindstilla idag. Kastar ändå tex Strike Pro Crank X och Rapala Scatter Rap Crank (8g) hyffsat tycker jag med mitt BFT Perception med nuvarande Shimano Caenan multirulle. Men försöker jag gå ner på Salmo Hornet (6g) är det i stort sett kört. Caenan rullen behöver pensioneras nu eftersom den blivit allt annat än mjuk-vevad, och mitt försök att rädda den med en rundsmörjning gjorde förvisso saken bättre, men inte bra. Så Perception spöt behöver alltså ny rulle i vilket fall som helst och jag vill jag gärna att rullen jag väljer skall vara ett steg framåt vad beträffar att tex kasta just Salmo Hornet som är ett av mina favoritbeten för aborre på sommarkvällar. Optimalt för denna betesvikt är det som ni säger kanske inte möjligt att få det med detta spö hur jag än önskar, men det jag grunnar på nu är om en Curado DC är en kompromiss som ändå innebär en tydlig förbättring jämfört med Caenan?

        Kommentera


        • #24
          Jag tror tyvärr inte att en DC är rätt för en Hornet...

          Men ser man på denna video så kan man finna dugliga BFS spön för ca 40USD och en BFS rulle för 50-60USD plus frakt å moms. Undrar hur de tre i videon funkar i lite mer motvind?

          https://youtu.be/Yb0O4XQPQSc
          spö:
          https://youtu.be/3b4LRJQXZr

          Här bara ett exempel på kastresultat, man kan nog kan hitta dugliga BFS både från Japan och Kina om man kan tänka sig sig det:
          Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200405-180648_YouTube.jpg Views:	0 Size:	323,7 KB ID:	2541709
          Senast ändrad av anteman; 2020-04-05, 19:32.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Fr3dr1k Visa inlägg
            Ska själv ge mig in i bfs träsket i år är planen. Då jag fiskar mycket med lätta beten. Vart en aldebaran bfs från stockholmfiske för 3000 ca. Har sett att dom har en del nishade prylar. Köpte mig även ett Shimano Bass One XT upp till 14g och trodde det skulle kunna funka. Funkade inte alls som jag ville. Så beställde ett bfs spö istället från utlandet. Nu funderar jag mest på vad man ska köra för lina. Även det verkar rätt begränsat på svenska marknaden. Iaf om man är ute efter tunnare linor. Och sedan har jag noll koll när det gäller spinn. Inte samma preferenser som gäller till spinn som till haspel om jag förstått rätt.
            Här i Sverige har det gått inflation i tunna linor till abborre. Men om man kollar i Japan. Och det är det enda stället man bör kolla om man ska köpa och få inspiration till Ul fiske och särskilt till multi. Så även om de fiskar bäcköring på max 2hg som är riktigt vanligt använder de inte så tunna linor som vi tror. Ytterst lite vinst i att gå ner för tunnt.
            Mono lina hade jag valt ex stroft i 0,16-0,18mm
            flät så kan ex sunline i 0,17 fungera

            Kommentera


            • #26
              Har aldrig kört riktig BFS men är det inte så att spöt är nästan lika viktigt som rullen när man ska kasta riktigt lätta och/eller "knubbiga" beten 3-7g?
              Spöt måste laddas vettigt sen kan man ju inte ha vilken rulle som helst... spolen bör vara så lätt som möjligt med lina på, är spolen djup lär en halvfylld spole ha en avgörande betydelse.

              Snyggt spö! 1-10g är BFS men hur det kastar vet jag inte...
              https://www.fiskesnack.com/forum/ann...0g#post2541699
              Senast ändrad av anteman; 2020-04-05, 20:10.

              Kommentera


              • #27
                Tunna paraboliska spön verkar finnas billigt att tillgå, de stora märkena verkar inte sälja BFS-spön, åtminstone inte utanför Japan.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                  Jag lånar gärna ut mina prylar om någon vill testa men jag brukar varna för konsekvenserna. Frun kommer garanterat att klaga när utrustningskostnadena ökar...

                  Jag vill gärna testa... säg inget till min fru bara...

                  Du bor väl i världs ände misstänker jag :-)

                  Kommentera


                  • #29
                    Hmmm.. Jag tror nog inte det är BFS jag är ute efter. Verkar lite för special för mig.... Jag vill nog bara ha en multirulle som är bättre på att kasta lättare beten. än min nuvarande Caenan iallfall. Visar det sig sedan att det räckte till att få iväg Hornet:en med den hyffsat får jag väl se det lite som bonus, om inte annat ökar jag förhoppningsvis kastlängden med 7g jiggar iallafall, men inte minst viktigt, förhoppningsvis får jag en förhöjd känsla med en ny kvalitetsrulle.

                    Kanske kompletterar jag med ett spö för ännu lättare beten vid ett senare tillfälle om jag springer över nåt prisvärt, som jag då kan byta över rullen till. Vad är det som utmärker BFS spön förresten? Är de mjuka i toppen bara, eller mjuka hela vägen som typ ett flugspö?

                    Kommentera


                    • #30
                      Svaret är enkelt. Hitta en ultralättspole från japan (http://avail.jp/ är en bra sida att börja med) och köp rulle därefter. Med pengarna som är kvar köp ett passande spö. //T , en som har spenderat en förmögenhet på att hitta rätt.
                      PS: DC rullar hör inte hit.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X