Ursprungligen postat av heikipoika
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multirulle för lätta beten
Collapse
X
-
Ptja lite sanning med modifikation tror jag. Tunnare linor innebär ju lägre vikt på spolen per meter. Även kommit fram till att man inte skall ha mer lina än man behöver för att hålla vikten nere. Men det gäller väl mest för dom riktigt lätta betena misstänker jag. Sen finns det ju linor med olika behandlingar som lämpar sig mer eller mindre bra. Är dom för glatta är jag rädd för att dom kan skära in i lagren under.Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Här i Sverige har det gått inflation i tunna linor till abborre. Men om man kollar i Japan. Och det är det enda stället man bör kolla om man ska köpa och få inspiration till Ul fiske och särskilt till multi. Så även om de fiskar bäcköring på max 2hg som är riktigt vanligt använder de inte så tunna linor som vi tror. Ytterst lite vinst i att gå ner för tunnt.
Mono lina hade jag valt ex stroft i 0,16-0,18mm
flät så kan ex sunline i 0,17 fungera
Kommentera
-
Drygt 22 meter med 1,8 g, låter helt sanslöst!!! Det kan knappast ha varit någon vidare motvind då i alla fall :-)Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJag tror tyvärr inte att en DC är rätt för en Hornet...
Men ser man på denna video så kan man finna dugliga BFS spön för ca 40USD och en BFS rulle för 50-60USD plus frakt å moms. Undrar hur de tre i videon funkar i lite mer motvind?
spö:
https://youtu.be/3b4LRJQXZr
Här bara ett exempel på kastresultat, man kan nog kan hitta dugliga BFS både från Japan och Kina om man kan tänka sig sig det:
- Gillar 1
Kommentera
-
Kommentera
-
Nja, känns inte RIKTIGT lika imponerande. Ett vibrationbete är ju i princip som att kasta en koncentrerad blyklump. Är det sen som i filmen total stiltje också så underlättar det ju :-)Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
Men visst fan är det långt....
Kommentera
-
Eller också: "Jag skiter i att det är fejk, det är jävligt långt ändå!" :-)Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggAllt på Internet är sant :-D
- Gillar 1
Kommentera
-
Jag säger inte att det är fejk... folk har ju gjort om vatten till vin innan Internet fanns...Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
Eller också: "Jag skiter i att det är fejk, det är jävligt långt ändå!" :-)
I händerna på rätt operatör går det säkert att kasta fasligt långt.
Kommentera
-
Givetvis väger en tunnare lina mindre än en tjockare. Dock får du på mer av den tunnare och den lägger sig tajtare än den tjockare med mindre luft emellan. Så fyller du spolen till samma höjd och inte räknar meter så blir spolen avsevärt tyngre med en tunnare lina.Ursprungligen postat av Fr3dr1k Visa inlägg
Ptja lite sanning med modifikation tror jag. Tunnare linor innebär ju lägre vikt på spolen per meter. Även kommit fram till att man inte skall ha mer lina än man behöver för att hålla vikten nere. Men det gäller väl mest för dom riktigt lätta betena misstänker jag. Sen finns det ju linor med olika behandlingar som lämpar sig mer eller mindre bra. Är dom för glatta är jag rädd för att dom kan skära in i lagren under.
Sen är spolens vikt inte allt heller. Tar du de gamla alphas kastar de riktigt bra hyfsat lätt och kommer du upp till 10g och över så är det få rullar av dagens som konkurrerar ut dem eller ens hänger med. Fast deras spole är relativt tung.
Sätter du sen i en bfs spole i blir den en grym UL rulle.
1 Foto
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
Satte in 1x karbonskiva och 1x av orginal 3x filtringar så nu är bromsen helt perfekt så det är redo...3 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-09-04, 11:02 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 220 visningar