Shimano Calcutta 301d vs amba 5601 ge fan i våra vatten vs 5501 cs pro rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Calcutta 301d vs amba 5601 ge fan i våra vatten vs 5501 cs pro rocket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Calcutta 301d vs amba 5601 ge fan i våra vatten vs 5501 cs pro rocket

Funderar på val av rulle till mitt SZ black series spö. Kommer kasta lite allt möjligt från jerkbaits till gäddgummi, vikten på dragen kommer troligen vara runt 80-120g.

Någon som testat dessa rullar och har åsikter?

Ska du använda rullarna som de är finns ju några skillnader att tänka på.
    Calcuttan känns utan tvekan mest raffinerad av de tre.
    Ge fan i våra vatten är mig veterligen i princip en C4, bör vara lättast.
    Pro Rocket tyngst.

Pro Rocket är växlad 5.3 medan GFIVV bör vara 6.3. Det är definitivt något att ta med i beräkningen.

Personligen hade jag, sett kortsiktigt, valt Calcuttan om det endast ska fiskas i sötvatten. På lång sikt Pro Rocket.
    Calcutta D har sina tydliga bekymmer i form av ärgande stativ, rostiga kullager samt sprickor i plastdelen där frikoppling och andra viktiga delar fäster.

Kommentera

Ambassadeur "Ge fan i våra vatten" har gjorts i många olika utföranden. Jag har en vänstervevad med tumtangent och rocketgavlar. Det är enda modellen som abu har tillverkat med tumtangent och rocketgavlar någonsin. Således en lite udda ambassadeur men andra modeller finns ju såklart. Invändigt är det standardprodukter som finns att köpa som reservdelar från ABU och det gäller ju alla nyare ambassadeurer förutom rocketgavlar utan urtag för gaveltangenten.

Om man köper sig en 5501 CS Pro Rocket så här man en rulle för resten av livet under förutsättning att man blir nöjd med den från första början. Reservdelar kommer finnas att få tag i så länge någon av oss här på forumet lever.

Kommentera

5501 rocket, alla dar i veckan :-)
        Stabil, kastar långt och bra, sköt om den så kan den gå i arv Läääänge i släkten :-)
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Ska du använda rullarna som de är finns ju några skillnader att tänka på.
          Calcuttan känns utan tvekan mest raffinerad av de tre.
          Ge fan i våra vatten är mig veterligen i princip en C4, bör vara lättast.
          Pro Rocket tyngst.

Pro Rocket är växlad 5.3 medan GFIVV bör vara 6.3. Det är definitivt något att ta med i beräkningen.

Personligen hade jag, sett kortsiktigt, valt Calcuttan om det endast ska fiskas i sötvatten. På lång sikt Pro Rocket.
          Calcutta D har sina tydliga bekymmer i form av ärgande stativ, rostiga kullager samt sprickor i plastdelen där frikoppling och andra viktiga delar fäster.
          Om det är så att man kan få raketen och calcuttan för samma pris, är det bara köra på calcuttan då?

Kommentera

3 bra rullar som kommer att göra jobbet ypperligt, köp den du tycker är bekvämast att hålla i.

Kommentera

Ursprungligen postat av alex.jones Visa inlägg
              Om det är så att man kan få raketen och calcuttan för samma pris, är det bara köra på calcuttan då?
              Som skrivet ovan, känn på rullarna, välj den som känns bäst i dina händer.

För långvarig hållbarhet och möjlighet att byta till roligare delar, välj Pro Rocket.
              För bättre vevkänsla och ergonomi men kanske inte samma hållbarhet, väl Calcuttan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              32 226 visningar
              18 gillar
              Senaste inlägg Micki.S