Någon som skruvat Curado DC? (Metallspån.) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som skruvat Curado DC? (Metallspån.)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Någon som skruvat Curado DC? (Metallspån.)

    Har isär en av få Curado DC jag synat, rullen är drygt ett år gammal.
    På pinjongdrevets midja syns små men många metallspån, det glittrar på rätt bra och ser ut att vara gulmetall.

    Click image for larger version

Name:	CuradoDCspån01a.jpg
Views:	536
Size:	227,1 KB
ID:	2547144
    Svårt att få med på bild men i spåren uppblandat med fett finns spånen.
    Jag kan inte se någon direkt åverkan inuti rullen och har därför ingen aning var dessa kommer från.
    Möjligen defekter från dreven som slitits bort men så borde det ju inte vara. Har sett metall i ganska många rullar men då har det i princip uteslutande rört sig om äldre, slitna exemplar.

    Någon som varit med om liknande?

  • #2
    Hör med zakdima tror han skruvat i såna rullar :-)
    Men är inte säker :-)


    Såg nu att det stod Curado DC :-)
    Skall se om jag hittar tid i dagarna så kan jag skruva isär min och kolla :-) men lovar inget :-) hehe
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Har isär en av få Curado DC jag synat, rullen är drygt ett år gammal.
      På pinjongdrevets midja syns små men många metallspån, det glittrar på rätt bra och ser ut att vara gulmetall.

      Click image for larger version

Name:	CuradoDCspån01a.jpg
Views:	536
Size:	227,1 KB
ID:	2547144
      Svårt att få med på bild men i spåren uppblandat med fett finns spånen.
      Jag kan inte se någon direkt åverkan inuti rullen och har därför ingen aning var dessa kommer från.
      Möjligen defekter från dreven som slitits bort men så borde det ju inte vara. Har sett metall i ganska många rullar men då har det i princip uteslutande rört sig om äldre, slitna exemplar.

      Någon som varit med om liknande?
      Hej Jonta K;

      Ta en tandborste och borsta bort alla metallspån. Sedan när rullen är helt ren kan du smörja in rullen med olja och rullfett på enligt bruksanvisningen rätt platser ..

      Med vänlig fiskehälsning!
      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #4
        Spännande! Men hur är skicket på rullen i övrigt och hur bedömer du att rullen blivit använd? Tänker mkt på den svarta sörjan runt drevet

        Jag har servat ett par curado dc men aldrig några metalspån i dem. Har däremot sett det i flera rullar som blivit t ex för hårt fiskade för sin klass eller att metalflisor från vevaxeln letat sig ned mot dreven och kullagret runt veven med skador på dem som följd.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Ta en tandborste och borsta bort alla metallspån. Sedan när rullen är helt ren kan du smörja in rullen med olja och rullfett på enligt bruksanvisningen rätt platser ..
          Om det ändå vore så enkelt min gode herre.

          Nej, i moderna rullar med mängder av "onödiga" kullager i vevsidan räcker det nog tyvärr inte att försöka borsta bort fett innehållandes finfördelad metall.
          Därför har vissa av oss ultraljudstvättar.

          Tyvärr skriver nog Shimano mer om att man inte får öppna rullarn än var man bör smörja dem. Ska nog lösa sig ändå, jag har varit ute en regnig dag förut...

          Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
          Spännande! Men hur är skicket på rullen i övrigt och hur bedömer du att rullen blivit använd? Tänker mkt på den svarta sörjan runt drevet
          Lite spännande är det allt!
          Rullen är inköpt förra våren, alltså ganska exakt ett år, den har gått ett enda pass i bräckvatten, resten i insjöar och är enbart fiskad ihop med abborrprylar.
          Den har dock gått många timmar.
          Mycket bra skick estetiskt, gott om rent fett på evighetsskruv, inget intorkat fett innanför vevgaveln (som för övrigt är av plast, förvånade mig).
          Anledningen att jag undersöker rullen från första början är att den börjat kännas "annorlunda", en annan känsla och ett visst motstånd vid belastning.
          Kul "fel" således...

          Svarta geggan kan möjligen vara kolpartiklar från slirbromsen men det kan även vara ytterst fina metallpartiklar från dreven.
          Har sett hos flera andra nyare Shimano, med och utan Micro Module, att fettet kring drev svartnar väldigt fort. Har därför börjat rekommendera bekanta med dessa rullar av betänka en inkörningsperiod då rullen är ny med rengöring och omsmörjning efteråt.

          Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
          Jag har servat ett par curado dc men aldrig några metalspån i dem. Har däremot sett det i flera rullar som blivit t ex för hårt fiskade för sin klass eller att metalflisor från vevaxeln letat sig ned mot dreven och kullagret runt veven med skador på dem som följd.
          Definitivt en smart tanke som även dök upp i mitt huvud.
          Det är ju absolut inte ovanligt med flisor runt vevmutter, fjäderbrickor, klickbrickor och stjärnhjulsmutter (vi har väl alla skruvat Revo-rullar!?). Det här glittret förefaller dock vara betydligt mindre i storlek och vevaxeln ser ren ut.
          Kan säkerligen ha sitt ursprung längre ut mot veven ändå men jag är tveksam.

          Tror jag slänger hela drivningen i ultraljudet och ber att få tillbaka rullen igen efter 40-50 timmars fiske för att se hur den ser ut då.
          Efter lite funderande är min huvudteori ojämnheter som slitits bort, vilket jag nämnde tidigare.

          Kommentera


          • #6
            Hojta gärna till om du hittar källan till motståndet vid belastningen. Jag har stött på en sliten curado k med ett liknande fel (förövrigt en från den tidiga batchen med en del barnsjukdomar) och det slutade med att jag bytte i princip allt med drev, axel med mera för att få bukt med problemet.

            En parentes gällande micro module. Jag måste säga att även om de ger en babyoljakänsla så föredrar jag gamla stora kuggar som är lätta och rengöra men upplever också att de inte är lika känsliga. När väl MM börjar tugga blir det otroligt märkbart jämfört med ett drev som redan från början är rätt rough

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 289 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 141 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 282 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            89 266 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 367 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X