Zodias,vilken multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Zodias,vilken multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av perch61 Visa inlägg
    Tack för era svar,är fortfarande villrådig vad jag ska köpa.Är nog mer ute efter en stabil rulle till shadow raps än en som kastar långt.Eftersom jag allt som oftast fiskar från båt ,har man ju friheten att flytta sig närmare.Idagsläget kastar jag ungefär mina shadow raps ca 25-30 meter i moderat vind.Så stabilitet är nog ett prio,Är inte risken stor att om man kastar för långt tappar man kontakten med betet ,vid mothugg etc.
    Vilken rulle som helst funkar för detta, från en Black Max för ett par hundringar till Shimanos och Daiwas värsta för 6-7000.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av perch61 Visa inlägg
      Har ett Zodias 166ML-2,vilken multirulle föreslår ni till detta spö.Först och främst ska det användas till mitt jerkfiske efter borre med shadow rap och shadow rap shad.Har tittat på följande rullar Daiwa ZILLION SV TWS, Daiwa ALPHAS CT SV och Shimano curado 150 DC.
      Är det likadant spö som Zodias 6,6 5-15gram ml one piece? I såna fall tycker jag att min Chronarch C14 150 storlek är overkill på det spöt så jag funderar på en begagnad mindre Japan med grund spole till det spöt. Ni som testat det spöt å många andra, är det verkligen ml? Testat det två gånger och kasta 15-18 gram jiggskalle plus jigg utan problem med det spöt, 5 gram nej, från 10 känns det som å kanske medium? I min värld är ml mjukare. Trevlig kväll

      Kommentera


      • #13
        Nej men läste för nått år sedan på Tackletour tror jag det var. Där sa några att Zodias M var lite overkill för ordinärt jerkfiske och ML t ex 1610 rekommenderades givet att Zodias "ska ha" en ganska styv/kraftig topp i förhållande till klassningen.

        15-18g+jigg är inget man primärt kör på mitt jerkspö, Berkley Air 662C ML men utmärkt till Rapala shadow rap deep, 13g.

        OT om Zodias ovan men TS har fått så många och olika tips att mer av samma, dvs tips i olika riktningar knappast ger mer...? Nästa steg bör vara att pröva vad han trivs och kastar bäst med...
        Senast ändrad av anteman; 2020-07-14, 12:25.

        Kommentera


        • #14
          Till TS, i augusti släpps en uppdaterad Curado 70, dvs MGL K på vissa marknader! Den torde vara än bättre till lättare beten än nuvarande 70 modell. Själv funderas fortfarande på nya 2020 Tatula SV TW 103...

          Kommentera


          • #15
            Kanske därför man nu kan köpa en 71a för 1600 vilket känns prisvärt:

            https://www.waveinn.com/Vattensport-...E&gclsrc=aw.ds

            Kommentera


            • #16
              Blev en Daiwa Zillion SV TWS från Söders,har spolat på sufix 832 och varit och provkastat med den.Tycker den kastar mindre nervöst än min Prorex rulle ,har provocerat den lite i motvind och lite hårdare kast,med något enstaka bakslag som följd.Då har jag precis justerat bort glappet i spolen och magnetbromsen på 5.Väldigt len i invevningen,längd mässigt kanske jag plusar någon extra meter.Men, det jag var ute efter var först och främst en lugnare och stabilare rulle,då jag mer eller mindre alltid fiskar från båt.Så jag är mer än nöjd

              Kommentera


              • #17
                Du gjorde säkert ett bra (men lite dyrt val) val givet sökta egenskaper, båtfiske och beten, lycka till med rullen!
                Vilken Prorexmodell hade du innan? Kan ge lite vägledning till andra frågeställare som finner denna tråd tänker jag...

                Kommentera


                • #18
                  Har sedan tidigare Prorex TW 100SV och en Tatula CT Type-R 100 med HLC spole från Rays studio.Som sagt var tycker att Zillionen är snäppet bättre.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  10 svar
                  3 281 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Smolt
                  av Smolt
                   
                  Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                  44 svar
                  10 133 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alman
                  av Alman
                   
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  279 svar
                  47 275 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  535 svar
                  88 973 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 358 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X