Val av ny Lågprofilsrulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av ny Lågprofilsrulle!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Val av ny Lågprofilsrulle!

    Tjena! Som ni märker på mitt namn så är jag lite tveksam på vilken rulle jag ska köpa..
    Det ligger till såhär att jag har börjat med fiske ''seriöst'' det här året och börjat spendera mer pengar på utrustning osv..Köpte ett fin haspel allround set för ett tag sedan men känner nu att det behövs lite grövre grejer till gäddfisket. Jag har fiskat med multirulle eller ''lågprofilsrulle'' ett par gånger nu, (lånat kompisens) och känner att jag vill köpa ett fint gäddset.
    Har kollat runt FÖR mycket på olika rullar nu men de som känns mest intressant är: Shimano Tranx, BFT Instinct X7 , Daiwa Lexa 300 , Revo beast X b.la..
    Vilken ska jag köpa? Är som sagt nybörjare men känns dumt att snåla in på en rulle ändå. Tänker mig runt 2 tusen lappen så om ni har något annat förslag skriv gärna här!
    Kommer att fiska med hårdbeten, gummibeten, allt upp till ca 130g!
    Tack på förhand!
    Senast ändrad av HalvtErfaren; 2020-09-13, 17:01.

  • #2
    Spöt är mycket viktigare än rullen vid den typen av fiske, alla rullar du nämnt gör jobbet bra. Kan vara värt att fundera på linintag/utväxling dvs hur fort/långsamt du tycker är komfortabelt att veva, svårt att avgöra i butik dock.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Spöt är mycket viktigare än rullen vid den typen av fiske, alla rullar du nämnt gör jobbet bra. Kan vara värt att fundera på linintag/utväxling dvs hur fort/långsamt du tycker är komfortabelt att veva, svårt att avgöra i butik dock.
      Jaha okej! Kan inte så mycket om utväxling o sådant men vad jag har hört så är något runt 6.3:1 lite allround, inte för snabb, inte för långsam.. så något i den vägen kanske men vad vet jag.
      Och spö har jag kollat lite på ABU Garcia Mass Beat II 7'9 50-140g, Yasei Pike 250XH Spinn 40-100g, Westin W3 spöna b.la... men lite osäker där också



      Kommentera


      • #4
        Tranx är en fin rulle!

        Men spana också in nya daiwa tatula tws 300 samt 13 fishing concept z2 som kommer nu i höst. De kommer bli mumma!

        Kommentera


        • #5
          En varningens finger för tranx bara. Tyvärr så har det visat sig att tätningen som den rullen har för att stänga ute fukt visat sig i många fall att stänga in fukt istället. Och det inser ju alla vad det blir för konsekvenser.
          lexa har haft mycket problem med frikopplings knappen. Vet dock inte hur senaste generation är. Bft Kina rullar verkar fungera bra. Glöm dock reservdelar till den.
          sista gen av revo har Abu fixat Akilles hälen som alltid varit på revo rullarna. Strulande frikoppling.
          Utav de rullarna du nämner hade jag valt revo beast.

          Kommentera


          • #6
            Samtliga rullar kommer göra ett rikt bra jobb, men som med alla rullar måste man sköta om dom.
            Tyvärr har Tranx fått ett dåligt rykte pga av det finns dom som tror att den extra tätningen gör att rullen tål vad som helst.
            Alla rullar börjar rosta om man lämnar dom blöta med saltvatten inte tar hand om den, så länge man spolar & torkar rullen & ger den olja med med jämna mellanrum slipper man korrosion.

            Vill du ha en rulle där styrka & hållbarhet är prio, då sätter jag tranx som det självklara valet, har haft tranx sedan dom kom & jag har fiskat med dom i Rugen & varit i Kanada & fiskat musky flera vändor än så länge har jag inte lyckats slita ut dom.

            Annars är Revo Beast 41 min nya favorit när det gäller gäddfisket, den är mjuk & len kastar långt & problemfrit tack vare centrifugal & magnetbromsen, tror jag aldrig har fått ett overrun på den rullen. Men som alla mindre rullar är även dreven mindre vilket gör att dom slits snabbare & till Revon är dom dyra, köpte en beggad HS41 som behövde bytas på fick ge nästan 500 för en uppsättning, då passade jag på att köpa dreven till Beast X i stället då den har 6,4:1 i utväxling vilket jag föredrar.
            Att drev slits är normalt på en multirulle, stora rullar har i regel kraftigare drev & slits inte lika snabbt medans mindre rullar kan man behöva byta lite oftare.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av HalvtErfaren Visa inlägg
              Tjena! Som ni märker på mitt namn så är jag lite tveksam på vilken rulle jag ska köpa..
              Det ligger till såhär att jag har börjat med fiske ''seriöst'' det här året och börjat spendera mer pengar på utrustning osv..Köpte ett fin haspel allround set för ett tag sedan men känner nu att det behövs lite grövre grejer till gäddfisket. Jag har fiskat med multirulle eller ''lågprofilsrulle'' ett par gånger nu, (lånat kompisens) och känner att jag vill köpa ett fint gäddset.
              Har kollat runt FÖR mycket på olika rullar nu men de som känns mest intressant är: Shimano Tranx, BFT Instinct X7 , Daiwa Lexa 300 , Revo beast X b.la..
              Vilken ska jag köpa? Är som sagt nybörjare men känns dumt att snåla in på en rulle ändå. Tänker mig runt 2 tusen lappen så om ni har något annat förslag skriv gärna här!
              Kommer att fiska med hårdbeten, gummibeten, allt upp till ca 130g!
              Tack på förhand!
              Varför köper du inte en hederlig rundgavlad Amb: då vet du att rullen funkar och kommer göra så många år.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 275 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 118 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 270 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              88 948 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 349 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X