Är det lönt att laga. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det lönt att laga.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är det lönt att laga.

    Har en Daiwa Legalis 1000lt som backspärren lossnat på.
    Är det lönt att försöka laga den och finns det reservdelar att köpa överhuvudtaget?
    Kostar ju inte mer än 700:- ny men surt att slänga.
    Mvh

  • #2
    Daiwa | SERVICE AND WARRANTY

    Kommentera


    • #3
      Ja gå till butik och reklamera om relativt ny (=garanti) och är den lite för gammal så får väl Daiwa ta lite betalt för jobbet som nog kan ta en, eh... stund att döma av andras erfarenheter...
      Fråga gärna om en lånerulle under tiden, är ju semester och högsäsong för många fiskare nu!

      Upp till bevis nu för Daiwas reklamations- och servicehantering och därför, målaren63 hoppas jag du återkommer här i tråden och berättar hur detta löstes!

      Kommentera


      • #4
        Tyvärr ingen garanti, men får väl ta den till en butik och kolla om dom kan fixa den.
        Återkommer.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av målaren63 Visa inlägg
          Tyvärr ingen garanti, men får väl ta den till en butik och kolla om dom kan fixa den.
          Återkommer.
          När man har materailvård på rullen/rullarna så brukar man plocka ner dom i molekyler så det är väl bara att köpa reservdelen och smörja upp rullen så är den som ny.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

            När man har materailvård på rullen/rullarna så brukar man plocka ner dom i molekyler så det är väl bara att köpa reservdelen och smörja upp rullen så är den som ny.
            Nja det är nog bara en liten minoritet som skruvar isär moderna haspelrullar i molekyler, jag gör det inte. Några fler skruvar nog isär sina multirullar helt eller delvis. Fast är det t ex bara vredet/skruven till backspärren som försvunnit så kanske man kan man beställa det.

            Är det däremot backspärren i sig som gett upp så skulle jag googla först för att se vad ett sånt ingrepp kan innebära och om jag känner mig bekväm på den nivån... Annars butiksbesök. Att garantin saknas är lite besvärligt, är rullen inte två år så borde den i alla fall kunna reklameras enligt konsumentköplagen.
            Senast ändrad av anteman; 2021-07-05, 10:53.

            Kommentera


            • #7
              Ingen som menar att butiken ska ha reservdelar men de bör hantera garantin, reklamationen eller servicen. För mig låter det inte rimligt att bara ge upp och kassera en rulle så där utan vidare.

              Om jag köpte en sån rulle och butiken inte ens vill befatta sig med den säg 2,5 år senare, så skulle jag handla någon annanstans framöver.

              Jsg har köpt några udda rullar utomlands och då är min utgångspunkt att garanti/service via säljare (Japan...) är obefintlig. Om säljare (eller t o m köpare) i Sverige resonerar på samma sätt, varför fortsätta hos dem?
              Senast ändrad av anteman; 2021-07-05, 12:39.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                Nja det är nog bara en liten minoritet som skruvar isär moderna haspelrullar i molekyler, jag gör det inte. Några fler skruvar nog isär sina multirullar helt eller delvis. Fast är det t ex bara vredet/skruven till backspärren som försvunnit så kanske man kan man beställa det.

                Är det däremot backspärren i sig som gett upp så skulle jag googla först för att se vad ett sånt ingrepp kan innebära och om jag känner mig bekväm på den nivån... Annars butiksbesök. Att garantin saknas är lite besvärligt, är rullen inte två år så borde den i alla fall kunna reklameras enligt konsumentköplagen.


                Ja, det är dagens samhälle! Går det sönder så kastar man och köper nytt så är problemet löst!
                Jag som är av den gamla stammen o född på tidigt 50-tal har lärt sig att vårda saker och smörja upp rullarna.
                Ambassadeurrullarna som jag använde till havsfisket förr i tiden slaktade jag 2-3 ggr/år förr i tiden.
                Tvättade bort salt och smorde upp dom ordentligt.
                Rullarna till insjöfisket plockade jag bara en ggr/år.
                Det var vinterns sysselsättning innan isarna lagt sig på sjöarna runt Huskvarna-Jönköping.

                Bra att du tog upp konsumentköpslagen.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ingen som menar att butiken ska ha reservdelar men de bör hantera garantin, reklamationen eller servicen. För mig låter det inte rimligt att bara ge upp och kassera en rulle så där utan vidare.

                  Om jag köpte en sån rulle och butiken inte ens vill befatta sig med den säg 2,5 år senare, så skulle jag handla någon annanstans framöver.

                  Jsg har köpt några udda rullar utomlands och då är min utgångspunkt att garanti/service via säljare (Japan...) är obefintlig. Om säljare (eller t o m köpare) i Sverige resonerar på samma sätt, varför fortsätta hos dem?
                  På 60-talet och långt in på 70-talet så hade välsoterade sport- och fiskeredskapsbutiker minst 2 låder med dom vanligaste reservdelarna hemma till dom vanligaste ABU:s rullar och dom hade även extraspolar hemma på lager.
                  Jag bodde i Huskvarna vid detta tillfälle fram till -89 innan jag flyttade till Kalix.

                  Det är mycket som har förändrats från den tiden.
                  Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                  /Stefan

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
                    [/B]

                    Ja, det är dagens samhälle! Går det sönder så kastar man och köper nytt så är problemet löst!
                    Jag som är av den gamla stammen o född på tidigt 50-tal har lärt sig att vårda saker och smörja upp rullarna.
                    Ambassadeurrullarna som jag använde till havsfisket förr i tiden slaktade jag 2-3 ggr/år förr i tiden.
                    Tvättade bort salt och smorde upp dom ordentligt.
                    Rullarna till insjöfisket plockade jag bara en ggr/år.
                    Det var vinterns sysselsättning innan isarna lagt sig på sjöarna runt Huskvarna-Jönköping.

                    Bra att du tog upp konsumentköpslagen.
                    Ja fast nu tror jag du missförstod, med "butiksbesök" ovan avsåg jag inte nyköp utan tvärtom besök för åtgärd, hela inlägget handlade om det.

                    För övrigt skulle man önska några frekventa reservdelar hos butiker men givet att de har avsevärt fler rullar, modeller och märken i dag och nya modeller kommer mer ofta så blir det nog svårt...

                    Önskvärt vore dock om importöre/generalagenter försåg butiker med några få frekventa delar för ökad rotation/service, internpriset för t ex en bygelfjäder kan inte vara många kronor och ger ett delat ansvar dem emellan.
                    Jag begriper inte varför vi med fiskegrejer av butiker ombeds ringa importören - om mina skor går sönder i förtid inte tusan ringer jag Adidas eller Nike i Sverige... så varför annat här ... men de vill nog hellre sälja nytt...
                    Senast ändrad av anteman; 2021-07-05, 16:19.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 278 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 126 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 959 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 350 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X