Multirulle för downsize - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för downsize

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av TurboSpin Visa inlägg
    Jag har ungefär samma fråga, så jag hakar på här om TS inte misstycker. Jag vill ha en multi för typ Pig Shad JR och liknande. Typiska kastvikter för mig är 35-60 gram. Har idag en Lexa 300 och en Prorex 300. Tycker att de känns otympliga. Jag har en preferens i lite lättare grejer och jämför med känslan i min Tatula 103 som jag kör på mitt 5-25 spö. Eftersom jag gillar min Tatula funderar jag på Tatula 200, samtidigt blir jag lite nyfiken på Curado 150, är 150 lite mittemellan 100 och 200-storlek eller hur skall man tänka? Är SLX ett alternativ?
    Curado K 201 eller Tranx 201 skulle fungera utmärkt

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av TurboSpin Visa inlägg
      Jag har ungefär samma fråga, så jag hakar på här om TS inte misstycker. Jag vill ha en multi för typ Pig Shad JR och liknande. Typiska kastvikter för mig är 35-60 gram. Har idag en Lexa 300 och en Prorex 300. Tycker att de känns otympliga. Jag har en preferens i lite lättare grejer och jämför med känslan i min Tatula 103 som jag kör på mitt 5-25 spö. Eftersom jag gillar min Tatula funderar jag på Tatula 200, samtidigt blir jag lite nyfiken på Curado 150, är 150 lite mittemellan 100 och 200-storlek eller hur skall man tänka? Är SLX ett alternativ?
      Tatula 200 är ett säkert kort & det är en rulle som tål mkt stryk, har fiskat många år med dom rullarna utan problem. Fått byta dreven ibland då dom slits.
      Curado 200K har jag provat till det lättare gäddfisket & den är jättetrevlig kastar bättre & längre än Tatulan men jag får inte samma robusta känsla som med Tatulan.
      SLX ska väl byggas på samma grund som Curadon så det borde inte vara några problem att ha den till lättare gäddfiske bara spolen rymmer tillräckligt med lina.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

        Tatula 200 är ett säkert kort & det är en rulle som tål mkt stryk, har fiskat många år med dom rullarna utan problem. Fått byta dreven ibland då dom slits.
        Curado 200K har jag provat till det lättare gäddfisket & den är jättetrevlig kastar bättre & längre än Tatulan men jag får inte samma robusta känsla som med Tatulan.
        SLX ska väl byggas på samma grund som Curadon så det borde inte vara några problem att ha den till lättare gäddfiske bara spolen rymmer tillräckligt med lina.
        Är Curado 151 DC HG ett dumt val? Den skall liksom ta vid efter min Tatula 103 (5-25) upp till 60 gram, men oftare runt 45 g. En mellanrulle för det fisket jag tycker är skönt, 20-50 gram. Över 60-70 gram kör jag ju mina påkar och 300-rullar.

        Kommentera


        • #14
          Har en Shimano Cutta DC till 30-70g fisket just nu, en 150 DC borde funka utmärkt till 30-60g om den rymmer tillräckligt av den lina du tänker dig, 100 meter flätlina lär ju räcka, 0,25-0,30 typ.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

            Tatula 200 är ett säkert kort & det är en rulle som tål mkt stryk, har fiskat många år med dom rullarna utan problem. Fått byta dreven ibland då dom slits.
            Curado 200K har jag provat till det lättare gäddfisket & den är jättetrevlig kastar bättre & längre än Tatulan men jag får inte samma robusta känsla som med Tatulan.
            SLX ska väl byggas på samma grund som Curadon så det borde inte vara några problem att ha den till lättare gäddfiske bara spolen rymmer tillräckligt med lina.
            En Curado har ett dubbelkullagrat pinionsupport, vilket varken Tatulor eller SLX-modeller har. Det håller väldigt bra. Tatulor håller bra, men Cuardo och Tranx 201/200 är bra mycket trevligare att fiska med. Den bättre pinionsupporten som finns i dessa rullar gör de lenare under press (när du drillar fisk och när du vevar in beten som flyttar mycket vatten) samt är hållbarare i längden, då dreven hålls på sin plats bra.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 271 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 111 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 270 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            88 938 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 347 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X