Ny haspelrulle, hur känslig får man vara - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny haspelrulle, hur känslig får man vara

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Helt rätt att köpa shimano istället. Har inte testat nån abu i det prissegmentet, men min lite billigare revo x är riktigt dålig i jämförelse med shimano och daiwa för samma prislapp. Senaste abuspöt jag ägde var inget vidare kvalitetsmässigt heller så numera håller jag mig borta från deras grejer, atom och toby undantaget.

    Kommentera


    • #22
      Har spön, rullar från alla tre och inget märke är utan anmärkning även om alla produkter överlag gör ett bra jobb. ABU har en bra service har jag förstått efter att ha skummat FS ett antal år, de två andra verkar inte riktigt leverera vad man kan begära. Tror t o m att Daiwarullar skickas till Finland för service, reparationer vilket låter ganska galet och dyrt. I vart fall tar det en hiskelig tid att döma av det jag läst här på FS. I sak gjorde nog TS rätt, vi borde kunna förvänta oss en QC och materialval som gör att eloxeringen är OK eller att den inte rostar efter en säsong... (JontaK hade några bruna bilder på relativt nya Cuttor härom året...)

      Kommentera


      • #23
        Gammal tråd men kan vara värd att lyfta med följande information:

        Då MGX kom som haspel förekom betydande problem med just envägslagret, enligt en källa kom många rullar tillbaka till Svängsta med vev som gick bakåt, inte bara men främst i kyla.
        I vanlig ordning har jag fått tämligen många frågor om den nyare generationens ABU-hasplar och problem med envägs.

        Just till MGX släppte ABU ett lager med annat artikelnummer än original (ska försöka rota fram numret). Jag antar att detta lager var tänkt att hålla bättre.
        Skulle gissa att flera av de någorlunda nya modellerna är drabbade av samma problem då de troligen tillverkas i samma fabrik i Asien.
        Fullt möjligt att Premier, MGXtreme med flera har samma eller liknande bekymmersamma delar.

        Glapp, kvalitetskontrollmissar, dålig eloxering samt icke adekvat smörjning är egenskaper som inte står med i reklambladet men ändå följer med många av rullarna.
        När det gäller envägslager i hasplar håller jag med Benjamin, Shimano verkar ha bäst hållbarhet samt funktion i taskiga förutsättningar. Daiwa har i vissa fall tendens att rosta men det sker sällan enligt min erfarenhet, fria från korrosion fungerar de bra.
        Penn har liknande problem som ABU men inte i samma omfattning vad det verkar, kanske samma kinalager? Penn har däremot relativt ofta problem med dreven men det är en annan tråd.

        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        I sak gjorde nog TS rätt, vi borde kunna förvänta oss en QC och materialval som gör att eloxeringen är OK eller att den inte rostar efter en säsong... (JontaK hade några bruna bilder på relativt nya Cuttor härom året...)
        Rullägare missnöjda med något, vad som helst, gör ALLTID rätt i att skicka/lämna tillbaka rulle till återförsäljare samt insistera på att den går tillbaka till tillverkaren.
        Utan kritiska ögon hos slutanvändaren kan tillverkarna spotta ut vilken skit som helst.

        Vi som "konsultar" vid diverse fel/felsökningar gör också bäst i att dokumentera och visa både tillverkare och potentiella användare alla tveksamheter vi hittar, även om det kanske råkar reta märkestrogna och "jag har en sån, den fungerar utmärkt"-folket.

        Kommentera


        • #24
          Precis, skriv här och bifoga gärna bilder på bristande detaljer, funktion samt hur det hanterats, av butik eller i förekommande fall av generalagenten, de senare bör dock inte vara köparens ansvar att föra en dialog med. (köper du en Tvättmaskin som strular så rings inte Cylinda eller Electrolux)

          Vid uppenbara ursprungsfel bör butiken erbjuda en ny rulle eller i vart fall lånerulle om väntan blir lång, som jag ser det. Har butiken fått en sån rulle av lev. som sålts till kund så borde de hantera den saken med leverantören och hjälpa kunden direkt i första hand.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Vid uppenbara ursprungsfel bör butiken erbjuda en ny rulle eller i vart fall lånerulle om väntan blir lång, som jag ser det. Har butiken fått en sån rulle av lev. som sålts till kund så borde de hantera den saken med leverantören och hjälpa kunden direkt i första hand.
            Just ABU har i de flesta fall av det här slaget hanterat dem med bravur. Tyvärr finns undantag, har bland annat hört om några fall där ägare till Revo Toro Beast fått betala relativt dyra pengar för att byta rassliga lager trots rulle under garanti.
            I fallet med envägs kostade (kanske är så än idag) ersättningslagren väldigt lite pengar. Troligen "subventionerat" just på grund av de kända bristerna.

            Samtidigt tycker jag inte missad eloxering, likt den i tråden, ska förekomma på några rullar. Kvalitetskontrollen ska snappa upp detta, har det missats ska kunden omedelbart få antingen delar eller rulle utbytta utan diskussion.
            Tycker ägaren rullen glappar, låter eller liknande anser jag det vara säljande butikens ansvar att förklara om detta är normalt eller ej, gärna genom att jämföra med andra exemplar av samma modell.
            Detta underlättas dock kraftigt av köpare villig att faktiskt handla i fysisk butik då det förenklar proceduren.
            Enligt min erfarenhet är den absoluta merparten "glapp" och "missljud" ägare upplever helt normala för rullen i fråga, men den utan erfarenhet blir lätt osäker.
            Viktigt med tekniskt kunniga butiksanställda, redo att förklara.


            Tyvärr vet jag hur svårt det kan vara för (främst små) butiker att lösa diverse rullproblem gentemot tillverkaren. Diskussionen förs inte sällan mellan butik och aktuell tillverkares säljare.
            Jag behöver knappast gå på djupet angående säljarnas tekniska kunskap och vad brist på sådan kan leda till i denna typ av ärende.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Drecta Visa inlägg
              Har just fått hem en helt ny Abu Garcia Revo2 Premier , men är osäker på missljud och glapp. Hur känslig får man vara?
              Vill minnas att min Penn Sargus inte lät nästan något som ny under vevning? Och denna Abu ska ju ha 12 kullager. Eller sitter jag och nojar för att jag inte har något att jämföra med just nu?
              Även hur pass stum kan veven bli, får man alltid räkna med ett minimalt glapp? Även själva spolen, eller "main shaft" glappar smått upp/ner och åt sidan, alltså knappt mätbart men man hör/känner ju. Är ju rörliga delar så kanske är nödvändigt, jag vet ej. Har ingenting alls hemma att jämföra med. Tänkte dra och se under helgen på någon butik.
              För det priset så vill man ju inte ha något måndagsexemplar.

              ​​​
              Hej Drecta;

              Några ord på vägen som gör att din rulle fungerar bra under de närmaste 30 åren hittar du här..https://fishline.se/abu-garcia-reel-...yABEgI1nPD_BwE ...

              Old Firehand
              Leif Engström


              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 277 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 118 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 271 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              88 952 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 350 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X