Vart går gränsen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart går gränsen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

... och som dessutom går att lämna in för service när årets sista fiskepass är till ända för att sen kunna användas på samma vis under många år framöver?

Hej!

Här blir jag lite nyfiken! Jag har läst att det går att skicka in Ambassadeurer på service och jag antar att det finns firmor som servar även andra märken. Men hur mycket brukar en service kosta och vad innebär det egentligen?

Utan att veta kostnaden så skulle jag ändå vilja va lite fräck och påstå att det inte är värt att skicka en budgetrulle på service.

Jag tänker så här:
    • Om den går sönder första säsongen så hade den gått sönder oavsett.
    • Om den går sönder andra säsongen, hade den verkligen klarat sig om den blivit servad? Vilka fel skulle rimligtvis kunna uppstå efter två år som hade förhindrats av en service? Av dessa fel, hur stor sannolikhet är det att de är allvarliga nog att inte vara enkla och/eller billiga att laga av firman som skulle utfört servicen?
    • Om den går sönder tredje säsongen, börjar det inte bli billigare att köpa en ny budgetrulle än än att serva den varje år?
    Är det superbilligt med service är jag antagligen helt ute och cyklar, men annars kanske det låter rimligt?

Och om jag får ett pris så kan jag räkna ut vart gränsen för en budgetrulle går ; )

Kommentera

Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

Hej!

Här blir jag lite nyfiken! Jag har läst att det går att skicka in Ambassadeurer på service och jag antar att det finns firmor som servar även andra märken. Men hur mycket brukar en service kosta och vad innebär det egentligen?

Utan att veta kostnaden så skulle jag ändå vilja va lite fräck och påstå att det inte är värt att skicka en budgetrulle på service.

Jag tänker så här:
      • Om den går sönder andra säsongen, hade den verkligen klarat sig om den blivit servad? Vilka fel skulle rimligtvis kunna uppstå efter två år som hade förhindrats av en service? Av dessa fel, hur stor sannolikhet är det att de är allvarliga nog att inte vara enkla och/eller billiga att laga av firman som skulle utfört servicen?
      • Om den går sönder tredje säsongen, börjar det inte bli billigare att köpa en ny budgetrulle än än att serva den varje år?
      Är det superbilligt med service är jag antagligen helt ute och cyklar, men annars kanske det låter rimligt?

Och om jag får ett pris så kan jag räkna ut vart gränsen för en budgetrulle går ; )

Sportfiskeboden tar 400:- för service av en svensktillverkad Ambassadeur, 500 för lågprofilare och liknande.
      "En service från oss innebär fullständig rengöring samt optimal upp-smörjning av rullen (så bra det går!)"

Kommentera

Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Sportfiskeboden tar 400:- för service av en svensktillverkad Ambassadeur, 500 för lågprofilare och liknande.
        "En service från oss innebär fullständig rengöring samt optimal upp-smörjning av rullen (så bra det går!)"
        Kan varmt rekommenderas, grymt prisvärt tycker jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Tack för svar! Tycker det låter som ett rimligt pris om man inte vill eller kan skruva själv.

Utöver det så har jag nu också räknat ut att gränsen för budgetrulle går vid 1000kr!

Kommentera

Tack för svar! Tycker det låter som ett rimligt pris om man inte vill eller kan skruva själv.

Utöver det så har jag nu också räknat ut att gränsen för budgetrulle går vid 1000kr!
            Intressant, hur kommer det runda och bra talet sig?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

Intressant, hur kommer det runda och bra talet sig?
              Räknade enligt min filosofering i post nr 11 med nephilims prisuppgift på service av en lågprofilrulle : )

Kommentera

Man kan ju lämna en abu-rulle till svöngsta också.

Kommentera

Jag tänker så här:

Att underhålla en rulla är väldigt lätt, tvätta av & droppa på lite olja & fett bara det kommer göra att rullen kommer funkar problemfritt länge.
                  Gör man inte det då är det bara en tidsfråga innan en rulle börjar strula och det spelar ingen roll hur dyr den är.

Inte ofta jag lagar en rulle pga av material fel, däremot har jag lagat många rullar pga av misskötsel oftast är det lager som har rostat & skurit, delar som har var onödigt slitna pga dåligt underhåll.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Att underhålla en rulla är väldigt lätt, tvätta av & droppa på lite olja & fett bara det kommer göra att rullen kommer funkar problemfritt länge.
                    Gör man inte det då är det bara en tidsfråga innan en rulle börjar strula och det spelar ingen roll hur dyr den är.

Inte ofta jag lagar en rulle pga av material fel, däremot har jag lagat många rullar pga av misskötsel oftast är det lager som har rostat & skurit, delar som har var onödigt slitna pga dåligt underhåll.
                    Ja att öppna upp, göra rent och smörja upp är inte allt för avancerat samt det spar mycket då man allt som oftast får med olja när man köper rulle.

Har skickat in rullar till sportfiskeboden och tyckte inte resultatet var något jag skulle rekommendera, de kom var en rulle doppad i fett.
                    Nog för fett är bra men allt i rullen ska inte vara in fettat.

Kör numera servicen själv då jag också upptäckt att abu lågprofilare varit fel monterade från fabrik, så en service innan första fisket är för nojjiga mig att föredra. xD
                    Men en rulle för 250 kr håller kanske lika bra och länge som en för 4000 om du inte underhåller den.

Många av rullarna jag använder har aldrig varit med om någon service och det är inte något fel på dessa heller så verkar inte spela någon roll..

Kommentera

Rullar som är riktigt bra för pengarna!

Shimano
                      Nasci eller Safari (Samma rulle bara det att ena är vattentätad och lite annorlunda färger)

Daiwa
                      Regal LT, Legalis LT, Exceler LT, Fuego LT. (Samma rulle bara kosmetiska och små skillnader, vattentätning och något extra kullager på nån)

Köp ett spö omkring samma pris och märke som rullen och så har du en bra utrustning som inte är billigaste skiten.

När det kommer till drag så blanda lite, köp billigt men se till att ha några dyra välbeprövade drag också. Lotto spinnare, Mepps osv.
                      Köp vilken flätlina eller nylon som helst, de flesta är dugliga att fiska med.

Småplock som lekanden, krokar, sänken och sådant kan man köpa billigt på nätet och kvalitén är oftast okej, vill man ha bra krokar så kan man välja ett av de billigare märkena till att börja med.
                      Tafsar gör man själv av flourcarbonlina eller stålvajer.

Shimano Nasci är min personliga favoritrulle, den kostar ca 1000kr. Gillar den mer än min Shimano Stradic CI4+ som kostade över 3000kr.

Det viktigaste är nog rullen i början. Det är stor skillnad på en budgetrulle och en som faktiskt lägger upp linan bra, vevar mjukt, har bra broms och inte glappar och krånglar.
                      Bara man lägger ut kring tusenlappen så får man en riktigt bra rulle som är ljusår bättre än budgetrullarna.
                      Senast ändrad av .art; 2022-03-26, 21:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 339 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S