Daiwa Alphas SV TW 800HL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Alphas SV TW 800HL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa Alphas SV TW 800HL

    Jag "råkade" byta till mig en Daiwa Alphas SV TW 800HL idag... jag har inte ägt någon Daiwa så jag tyckte det var daga att testa.

    Nypriset ligger väl på cirka 3000:- just nu så jag gissar att det ändå inte är ren skit.

    Jag har beställt en grund spole som väger dryga 7 gram för att kunna använda även med lättare beten och ul-spö.

    Är det någon annan här som fiskar med en likadan eller är det lite för mycket "mellanmjölk" här?

  • #2
    Jag har en, jag är supernöjd med den, speciellt efter att ha bytt till en microcast spole från Ali express!
    Orginalspolen hade alldeles för kraftig induktor och var alldeles för djup för vad jag använder den till.

    Ingen gud på multirullar så har inte så mycket att jämföra med med har skrivit lite kommentarer om den i några andra trådar

    Kommentera


    • #3
      Jag tror det var en spole från Ray's Studio och det står nog microcast där nånstans vill jag minnas :-)

      Hur är originallagren till spolen?

      Vet inte hur det ser ut på den aktuella modellen men Ray's har ju en eftermarknadsinduktor...

      https://www.ebay.com/itm/112495342261?_ul=SE
      Senast ändrad av Xerup; 2022-07-01, 20:26.

      Kommentera


      • #4
        Då tror ja de är samma spole jag har, om det är den som har rörlig induktor.
        induktorn är betydligt tunnare, märks tydligt på vilket spann på bromsinställningen som är användbart.

        Var inne på att köpa induktorn löst men spolen var såpass billig och jag ville ner i totalvikt också så köpte spolen istället.

        Bytte efter första eller andra fiskepasset och har inte tillräcklig erfarenhet i övrigt för att säga nått om lagren tyvärr

        Kommentera


        • #5
          Jag ska testa med originalspolen till att börja med för att se vad den klarar av med mig bakom spakarna...

          Tanken är att testa den med kastvikter från 20 och uppåt 40 gram och då primärt med gummin på jiggskallar.

          Med lättare spole får det väl testas nedåt bland kastvikterna.

          Vad använder du för spö till din rulle?

          Kommentera


          • #6
            Med de vikterna och jigg tror jag orginalspolen kommer funka rätt bra, de var främst med lättare cranks som det blev lite drygt..

            Jag kör den på ett prorex ags 3-15, rullen sitter som ett smäck på zero g rullfästet! Varit nere på ca 4g som lägst och tycker de funkar rätt bra, men åter igen utan så mycket andra multirullereferenser

            Kommentera


            • #7
              Garanterat den bästa rullen i det prissegmentet tycker jag. Mest förfinad, bäst konstruktion och trevliga kastegenskaper. Men....varför finns den bara i hög utväxling??? Jag fiskar med MAX 7.X:1, men det är i väldigt få fall. Specifikt till jerkbaits och soft jerkbaits, samt lite annat dylikt. Annars föredrar jag 6.X:1 och ofta 5.X:1. Det lägsta Alphas SV TW 800 kommer i är 7.1:1. För mig blir därför rullen svår att använda till så mycket annat än det jag beskrev (för mig).

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
                Med de vikterna och jigg tror jag orginalspolen kommer funka rätt bra, de var främst med lättare cranks som det blev lite drygt..

                Jag kör den på ett prorex ags 3-15, rullen sitter som ett smäck på zero g rullfästet! Varit nere på ca 4g som lägst och tycker de funkar rätt bra, men åter igen utan så mycket andra multirullereferenser
                Jag har sneglat lite på ett prorex och jag tror det var det viktspannet... ska se om det finns kvar så jag fåe klämma lite mer på det.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                  Garanterat den bästa rullen i det prissegmentet tycker jag. Mest förfinad, bäst konstruktion och trevliga kastegenskaper. Men....varför finns den bara i hög utväxling??? Jag fiskar med MAX 7.X:1, men det är i väldigt få fall. Specifikt till jerkbaits och soft jerkbaits, samt lite annat dylikt. Annars föredrar jag 6.X:1 och ofta 5.X:1. Det lägsta Alphas SV TW 800 kommer i är 7.1:1. För mig blir därför rullen svår att använda till så mycket annat än det jag beskrev (för mig).
                  Det låter ju som en bra affär för min del då :-)

                  Det där med utväxling borde ju vara en smal sak för tillverkarna att plocka fram från väldigt låg till mycket hög...

                  Jag vevar nog ganska långsamt så för mig funkar höga utväxlingar ändå bra till lätta beten utan stort motstånd. Till stora och tunga gäddbeten över 150 gram vill jag dock vara under 6:1.

                  Kommentera


                  • #10
                    Benjamin S, du får slänga på en 100mm vev så borde den lugna den ned sig lite.
                    Xerup, byta bort en Alphas 800!? Får man fråga vad vad du släppte för den? Tänkte själv köpa en sån men föll för "SV-Boost" på storebror

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 250 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X