Daiwa Alphas SV TW 800HL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Alphas SV TW 800HL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utter
    replied
    Svårt att säga men den ser ut som en vanlig svart silikonring. Silikonolja hjälper såklart med livslängden. Man bör nog undvika bensin eller andra lösningsmedel på den delen.
    Så småningom kommer den dock ger upp pga. uttorkning eller UV eller annat. Pinnen som den säkrar sitter tämligen löst. Så den kommer definitift åker ut när o-ringen är av, och sedan ramlar knivbulten bort. Så, det gäller ha koll och byta efter några år.
    Jag ser inga problem att hitta en annan passande o-ring i vilken bygghandel som helst. hade dock föredragit att inte behöver bry mig överlag

    Click image for larger version  Name:	images?q=tbn:ANd9GcTXLkNF1z70TI6S6sNr5y9y-k4ragtsAkyV7Q&usqp=CAU.jpg Views:	0 Size:	15,7 KB ID:	2615727 Till vänster syns fåren till o-ringen. Det sitter en tunn pinne på tvären som säkrar knivbulten under. För att få ut knivbulten så behöver man ta av o-ringen först med en nål eller väldigt liten skruvmejsel.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Är o-ringen en vanlig silikonring så kanske den kan hittas på annat ställe, tog du mått? Nog bör livslängden på den förlängas av en droppe olja eller en dutt silikonspray?

    Lämna en kommentar:


  • Utter
    replied
    Kan ta en närbild när jag kommer hem

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Har inte haft isär en sån här rulle än och är hemskt nyfiken på lösningen med just knivbulten.
    Så fort jag kikade på en Alphas 800 undrade jag hur Daiwa tänkt men hade inte möjlighet att plocka isär prylarna.

    Har någon bilder på linspridare, knivbult och de andra delarna när det är isärplockat?
    Skulle hemskt gärna vilja se hur det ser ut i verkligheten.

    Som jag förstår det har merparten av nyare lågprofilare från Daiwa denna lösning, bland andra olika Steez och Zillion. Kommer bli intressant att se hur det fungerar över tid.
    Senast ändrad av JontaK; 2023-01-22, 21:24.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Den dagen där o- ringen går av pga av åldern kommer nog pinnen och knivbulten hamnar i vattnet. Tycker att det inte är en särskild lyckat konstruktion
    Jag gilar faktiskt den här lösningen då knivbulten är mer lättåtkomlig. Men man bör definitivt dubbelchecka o-ringen under service.

    Lämna en kommentar:


  • Utter
    replied
    Länken:

    € 17,39 48%OFF | Bremse Entladen Alarm Modifikation Für DAIWA 20 21Alphas Air Sv Tw Geändert Dropper Rad Entladen Alarm
    https://a.aliexpress.com/_Ev1Qt5n


    Jag har nu också monterad ett lager. Blev det skillnad? Åtminstone psykologiskt Kanske mera en gimmick men jag gillar det.
    Det som överraskade mig dock var Daiwas "lösning" för att fixera knivbulten. Där jag förväntade mig någon skruvlösning sim vanligt hittade jag en nåltunn pin som fixerar bulten. Själva pinnen säkras med en tunn o-ring. Den dagen där o- ringen går av pga av åldern kommer nog pinnen och knivbulten hamnar i vattnet. Tycker att det inte är en särskild lyckat konstruktion

    Lämna en kommentar:


  • SjonsBaever
    replied
    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Lite liv till tråden.
    Har installerad en knarr till bromsen till min Alphas. Tycker det är en rolig gimmick. Knarren från Ali. Funkar bra, lite tystare än den i min Zillon som är original.
    Har någon bytt bussningen i wormshaften till ett lager?
    Om- märker ni någon skillnad?
    Å, jag har varit sugen på att installera knarr, skulle du kunna skicka över en länk till där du köpte den?

    Jag har monterat ett lager i min Alphas, men i och med att den är så len redan från början är det svårt att säga om det gjorde någon skillnad.
    I min tatula 200 däremot tycker jag att det gjorde stor skillnad.

    Jag har skrivit om det i denna tråden:

    Fredagspyssel - Trimma rulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

    Lämna en kommentar:


  • Utter
    replied
    Lite liv till tråden.
    Har installerad en knarr till bromsen till min Alphas. Tycker det är en rolig gimmick. Knarren från Ali. Funkar bra, lite tystare än den i min Zillon som är original.
    Har någon bytt bussningen i wormshaften till ett lager?
    Om- märker ni någon skillnad?

    Lämna en kommentar:


  • SjonsBaever
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Jag testade en del men kom fram till att jag inte vågar ladda på spöet ordentligt med nylonlina. Dessutom är det flera tillverkare av lätta spolar som rekommenderade att man inte använder nylon på tunna BFS- spolar eftersom dom kan kolapsa.
    Ja det har jag läst lite kommentarer om.
    Har inte testat några andra spolar och har inte sett några kommentarer där det faktiskt gått sönder för folk, men har varit hyffsat våldsam med min utan problem, t.ex ryckt loss en del bottennapp och haft en del tvärstopp pga overruns... så vet inte hur mycket som är fakta och hur mycket som är "internetsanning"...

    Om du undrar inför att du lägger på flätlina och vill ha nått att gå på så rymmer den ca 70m berkley X9 0.10 eller j-braid grand 0.13, med några meter 0.25 nylon i botten.
    fylld enligt bild i post 21 i denna tråden
    http://​​​​​​​https://www.fiskesnack.com/forum/fiskes%C3%A4tt/spinnfiske-utrustning/2585708-funderar-p%C3%A5-nya-borregrejjer

    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Xerup
    replied
    Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

    Provat på riktigt än?
    Jag testade en del men kom fram till att jag inte vågar ladda på spöet ordentligt med nylonlina. Dessutom är det flera tillverkare av lätta spolar som rekommenderade att man inte använder nylon på tunna BFS- spolar eftersom dom kan kolapsa.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 252 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 069 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 190 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 677 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 262 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X