Daiwa Alphas SV TW 800HL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Alphas SV TW 800HL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    ...dom flesta rullarna, inklusive mgxtreme2 kastar den där tiny bustern cirka 27 meter med det svartzonkerspöet...
    MGXtreme borde kasta bra mycket längre än Pro Max. Det är den rullen jag kastar längst med på hela marknaden. Glapp i spolen (ingen friktionsbroms) och polerad bromsplatta är dock måsten.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

      MGXtreme borde kasta bra mycket längre än Pro Max. Det är den rullen jag kastar längst med på hela marknaden. Glapp i spolen (ingen friktionsbroms) och polerad bromsplatta är dock måsten.
      Jag polerade aldrig bromsplattan... och jag kontrollmäter inte varenda kast... det blir en höftning där jag vet att den aktuella rullen inte övervarvar.

      och det kanske skiljer 3 meter... eller 6... för min del spelar det ingen roll om jag får iväg betet 27 eller 33 meter hemma på tomten.

      För övrigt anser inte jag mgxtreme2 vara en rulle för lätta beten... jag tycker den passar bättre med betesvikter mellan 20-30 gram... då kastar den riktigt långt.
      Senast ändrad av Xerup; 2022-07-05, 22:23.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

        Jag polerade aldrig bromsplattan... och jag kontrollmäter inte varenda kast... det blir en höftning där jag vet att den aktuella rullen inte övervarvar.

        och det kanske skiljer 3 meter... eller 6... för min del spelar det ingen roll om jag får iväg betet 27 eller 33 meter hemma på tomten.

        För övrigt anser inte jag mgxtreme2 vara en rulle för lätta beten... jag tycker den passar bättre med betesvikter mellan 20-30 gram... då kastar den riktigt långt.
        För mig är MGXtreme en finessrulle eller jerkbaitrulle. Bromsen mäter till ca 3 kg om jag skruvar ner den på max, oavsett vad Abu skriver på sidan av lådan. Du kommer nöta ut skruvspåren för stjärnhjulet om du försöker få ut mer slirbromskraft ur den. Med den bromsen ser jag tyvärr inte hur den skulle passa till 20-30 g beten. Möjligt att den kastar dessa bättre, men den känns dessvärre för klen för det fisket. Men funkar det för dig så funkar det för dig.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          För mig är MGXtreme en finessrulle eller jerkbaitrulle. Bromsen mäter till ca 3 kg om jag skruvar ner den på max, oavsett vad Abu skriver på sidan av lådan. Du kommer nöta ut skruvspåren för stjärnhjulet om du försöker få ut mer slirbromskraft ur den. Med den bromsen ser jag tyvärr inte hur den skulle passa till 20-30 g beten. Möjligt att den kastar dessa bättre, men den känns dessvärre för klen för det fisket. Men funkar det för dig så funkar det för dig.
          Vad stoppar inte 3kg broms? Vad behöver du till ex abborre 1kg? Aldrig fattat det här med bromskraft. Vad i våra vatten behöver mer än 6-7kg. Förmodligen det tuffaste fisk vi kan kroka i detta land Lax i älv har de i decennier klarar med en maxvikt på bromsen på 7kg. Nu för tiden känns det som att fisken ska vinchas in utan minsta chans att ta någon lina.
          Precis som man fick lära sig förr när man började med multi. Tummen ska på när betet landar och tummen ska även på vid mothugget. Då behövs inte många kg broms för att landa även en större gädda.
          Senast ändrad av engqvist; 2022-07-06, 19:45.

          Kommentera


          • #25
            Jag drog i våras två av mina gäddrullar (Curado 300 DSV, Lexa 300) i näranog botten med original bromslameller och fick ut ca 3 kg. Låter lite men såpass att de inte slirade när jag spände upp dem rejält med gäddspö - 150g och 3 kg är mer än jag drar åt bromsen vid fisket.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

              Vad stoppar inte 3kg broms? Vad behöver du till ex abborre 1kg? Aldrig fattat det här med bromskraft. Vad i våra vatten behöver mer än 6-7kg. Förmodligen det tuffaste fisk vi kan kroka i detta land Lax i älv har de i decennier klarar med en maxvikt på max 7kg. Nu för tiden känns det som att fisken ska vinchas in utan minsta chans att ta någon lina.
              Precis som man fick lära sig förr när man började med multi. Tummen ska på när betet landar och tummen ska även på vid mothugget. Då behövs inte många kg broms för att landa även en större gädda.
              Jag var generös när jag skrev 3 kg broms. MGXtreme har 2,7 kg bromsstyrka (utmätt med våg). Skulle man använda den till fiske i närheten av gräs och runt mycket struktur vill du ha minst 3 kg broms för att kunna pressa en större fisk som kliver på. Särskilt när en större gädda går in i gräset, vilket händer på många platser jag fiskar då och då. 3 kg är mer än tillräckligt, men bromslameller slits. Hur mycket broms en rulle har (upp till en viss gräns förstås) ser jag mer som en indikator på hur mycket bromsyta på lamellerna en rulle har. Ju mindre bromsyta på lamellerna, desto kortare tid tenderar bromsar av vissa märken, däribland Abu, att hålla samma skick. Jag håller dock med om att bromskraft är oväsentligt i de allra flesta fallen.

              Kommentera


              • #27
                Tur att jag bytte bort en MGXtreme mot en vettig rulle då... :-D

                Vi startar en tråd helt dedikerad till bromskraft hos olika rullar där var och en får mäta upp sin ku... broms och jämföra med andras... :-)

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  Jag var generös när jag skrev 3 kg broms. MGXtreme har 2,7 kg bromsstyrka (utmätt med våg). Skulle man använda den till fiske i närheten av gräs och runt mycket struktur vill du ha minst 3 kg broms för att kunna pressa en större fisk som kliver på. Särskilt när en större gädda går in i gräset, vilket händer på många platser jag fiskar då och då. 3 kg är mer än tillräckligt, men bromslameller slits. Hur mycket broms en rulle har (upp till en viss gräns förstås) ser jag mer som en indikator på hur mycket bromsyta på lamellerna en rulle har. Ju mindre bromsyta på lamellerna, desto kortare tid tenderar bromsar av vissa märken, däribland Abu, att hålla samma skick. Jag håller dock med om att bromskraft är oväsentligt i de allra flesta fallen.
                  Bromslameller går ju att byta. Och jag kommer tillbaka till det. TUMMEN! Sätt tummen på spolen om du måste sätta hård press och få ut fisken från gräset. Jag flugar mycket gädda med en Danielsson 2w som helt saknar broms. Där bromsar man med handen.
                  Såg en australiensare som fiskade Barramundi som avrådde från rullar med för stark broms. Missar du och ställer bromsen för hård så tappar du mycket fisk när de sliter sig loss vid båten. Det problemet har vi knappast med våra trötta gäddor men en intressant synpunkt.

                  Kommentera


                  • #29
                    Kul ide'. I avvaktan på det, en fråga, finns det ett borrespö som orkar dra ens 2 kg? Tveksamt och jag vill inte ens pressa spöt så pass, avbröt vid 1,5 kg. Trevligt kvällsnöje, pröva själva! ;-)

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Kul ide'. I avvaktan på det, en fråga, finns det ett borrespö som orkar dra ens 2 kg? Tveksamt och jag vill inte ens pressa spöt så pass, avbröt vid 1,5 kg. Trevligt kvällsnöje, pröva själva! ;-)
                      Jag kan ha ett spö för ändamålet att testa med... borde ju filmas... jag ska klura lite på den saken.

                      Tillbaka till ämnet... är det någon mer än SjonsBaever och undertecknad som har den aktuella rullen?

                      Jag gillar den mer och mer för varje gång jag kastar med den och jag ser inga problem med kastbromsen och originalspolen när jag dänger beten mellan 10 - 30 gram här hemma på tomten...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 136 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 082 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X