Daiwa Alphas SV TW 800HL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Alphas SV TW 800HL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Benjamin S, du får slänga på en 100mm vev så borde den lugna den ned sig lite.
    Xerup, byta bort en Alphas 800!? Får man fråga vad vad du släppte för den? Tänkte själv köpa en sån men föll för "SV-Boost" på storebror
    Jag hade en MGXtreme2 för mycket :-) Jag fick en femhundring i mellan som nästan täcker priset på den grunda spolen från Ray's Studio.
    https://a.aliexpress.com/_ms5PHDY

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

      Jag hade en MGXtreme2 för mycket :-) Jag fick en femhundring i mellan som nästan täcker priset på den grunda spolen från Ray's Studio.
      https://a.aliexpress.com/_ms5PHDY
      Samma spole som jag har! Vill du ha en referens på linkapacitet så fick jag på några meter nylon i botten plus 70 meter j braid grand 0.13 (som ju är en relativt tunn lina för sin angivna diameter, ungefär jämförbar med spiderwire smooth 8 0.09 om jag inte minns fel)

      Vikt 9.0g utan lina, 11.3g fylld.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

        Samma spole som jag har! Vill du ha en referens på linkapacitet så fick jag på några meter nylon i botten plus 70 meter j braid grand 0.13 (som ju är en relativt tunn lina för sin angivna diameter, ungefär jämförbar med spiderwire smooth 8 0.09 om jag inte minns fel)

        Vikt 9.0g utan lina, 11.3g fylld.
        Tack, jag kommer troligtvis använda flourcarbon på grunda spolen men bra info om jag ångrar mig.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

          Tack, jag kommer troligtvis använda flourcarbon på grunda spolen men bra info om jag ångrar mig.
          Du får rapportera här vad du lägger på för lina och hur mycket, alltid kul att veta!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

            Du får rapportera här vad du lägger på för lina och hur mycket, alltid kul att veta!
            Det ska jag göra. Det tar väl någon månad att få hem grunda spolen men jag lär ju testa originalspolen med flätlina innan dess.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

              Tack, jag kommer troligtvis använda flourcarbon på grunda spolen men bra info om jag ångrar mig.
              Hoppas det funkar, gärna utlåtande här! Att FC sjunker har sina fördelar och kanske är den lite mer stum än nylon.
              Har dock aldrig prövat FC som huvudlina, den sägs ofta vara styv och besvärlig att kasta med iaf grövre dimensioner. Kanske nån här på FS kan ge tips på en bra FC för multi om du inte redan har koll.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                Hoppas det funkar, gärna utlåtande här! Att FC sjunker har sina fördelar och kanske är den lite mer stum än nylon.
                Har dock aldrig prövat FC som huvudlina, den sägs ofta vara styv och besvärlig att kasta med iaf grövre dimensioner. Kanske nån här på FS kan ge tips på en bra FC för multi om du inte redan har koll.
                Jag ser att jag skrev flourcarbon men menade nylon... för det är nylon jag har beställt :-)

                Kommentera


                • #18
                  Just nu sitter det en solblekt Berkley X9 0,14 på originalspolen. Jag testade att sätta rullen på ett Svartzonker Pro 5-25g och provkastade med en Tiny Buster som jag brukar använda som referens.

                  Jag har varit lite för lat och bara ordnat med referensavstånd var tredje meter på min "kastbana" på tomten... dom flesta rullarna, inklusive mgxtreme2 kastar den där tiny bustern cirka 27 meter med det svartzonkerspöet... även min Abu Garcia Pro Max3 lyckas med det.

                  Det är inga jättelängder såklart och jag gissar att det just nu beror mer på betet i sig än något annat... det blir helt enkelt lite fladdrigt i luften efter knappa 20 meter och då bromsar det in lite för fort.

                  Daiwa Alphas SV TW 800HL kastar precis som alla andra rullar cirka 27 meter.

                  Vad brukar ni använda för "testbete" när ni provar spön/rullar i ovan nämnda spann?

                  Jag är inte nöjd med hur linan läggs upp på spolen. Nu är det ju iof torrt men jag tycker inte att det brukar spela någon roll på spiderwire 0,13 som jag brukar använda till abborrerullar.

                  Kommentera


                  • #19
                    så här sa tysken https://www.angel-kniffe.com/daiwa-alphas-sv-tw-800/
                    Verkar mest vara en estetisk sak.

                    Så här ser min Zillion ut med 20 lb PP (0,23, 4-t) tror jag det är, som jag övade lite med i maj efter HÖ som "referens".
                    Click image for larger version

Name:	20220704_193833.jpg
Views:	447
Size:	1,78 MB
ID:	2602956



                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      så här sa tysken https://www.angel-kniffe.com/daiwa-alphas-sv-tw-800/
                      Verkar mest vara en estetisk sak.

                      Så här ser min Zillion ut med 20 lb PP (0,23, 4-t) tror jag det är, som jag övade lite med i maj efter HÖ som "referens".
                      Click image for larger version

Name:	20220704_193833.jpg
Views:	447
Size:	1,78 MB
ID:	2602956


                      Trevligt att läsa vad tysken tycker och det där med markeringen på spolen hade jag ingen aning om... jag kanske skulle prova att linda av några meter åt gången den dagen jag får för mig att byta till SpiderWire på den spolen.

                      Stilrena rullar som känns väldigt gedigna... nästan bättre än en Pro Max3 :-D

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 292 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 154 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 315 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 332 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 12:59
                      108 svar
                      11 370 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X