Daiwa Alphas SV TW 800HL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Alphas SV TW 800HL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Är övertygad om att en haspel i t ex Daiwa storlek 2000 eller ffa en 2500 skulle ge noterbart längre kast än en 500 (pga större diameter på spolen) men om de två slår din Alphaskombo vet jag inte säkert men troligen en aning.
    Senast ändrad av anteman; 2022-07-20, 14:49.

    Kommentera


    • #42
      UL-haspel är väl inga kastmaskiner direkt... jag har två och med det ena kan jag kasta enbart tafsen utan bete runt tio meter... sätter jag på ert bete så kastar jag ju längre men helt utan precision... och ändå inte jättelångt.

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Är övertygad om att en haspel i t ex Daiwa storlek 2000 eller ffa en 2500 skulle ge noterbart längre kast än en 500 (pga större diameter på spolen) men om den slår din Alphaskombo vet jag inte säkert men troligen en aning.
        Faktiskt varit sugen på att gå upp en storlek eller två på rulle, främst för att få snabbare linintag.. men verkar svårt att hitta vettiga rullar med rimligt grund spole, känns som rulltillverkarna är i maskopi med lintillverkarna för de flesta rullar har ju en linkapacitet på hundratals meter...

        Kommentera


        • #44
          En haspelspole kan du ju grunda med betong eller vad som helst...

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            UL-haspel är väl inga kastmaskiner direkt... jag har två och med det ena kan jag kasta enbart tafsen utan bete runt tio meter... sätter jag på ert bete så kastar jag ju längre men helt utan precision... och ändå inte jättelångt.
            Haha! Tycker inte jag har sämre precision än med nån annan haspel! Fast jämfört med multin är det en markant precisionsskillnad, framförallt på korta avstånd! Hmm, vad skulle man köra för grejjer för att dänga en 6g popper så långt som möjligt då tro?

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

              Faktiskt varit sugen på att gå upp en storlek eller två på rulle, främst för att få snabbare linintag.. men verkar svårt att hitta vettiga rullar med rimligt grund spole, känns som rulltillverkarna är i maskopi med lintillverkarna för de flesta rullar har ju en linkapacitet på hundratals meter...
              Nja stämmer inte helt. Var i köptagen för några år sen och kollade på Daiwa LT som omväxling. Vissa, alla (?) modeller t ex LT 2500 finns med flera olika djup på spolen.

              Efter lite googlande bestämde jag mig för 2500S-XH, "S" för grund spole (XH high Speed) . Hittade ingen sån i Sverige då så det blev en 2500-XH, lite djupare.

              Men spec på den spolen var missvisande, den rymmer inte lika mkt som sägs utan precis en spole, 120m 0.13 S832 Orange, helt ok för mig. (190 m enl. spec!)

              Så vissa, flertalet Daiwa (och Shimano) 2500 och (andra storlekar) finns som 2500S, grund, 2500, halvgrund och 2500D, den senare med djup spole (D). Av denna bild att döma finns även en 2500SS men den är nog riktigt grund och nischad. Notera att en Shimano 2500 är märkbart djupare (och lite större i diameter) än Daiwa 2500 som "standard" spole dvs utan sufix som SS, S, Ut å leta!

              Click image for larger version  Name:	Screenshot_20220715-231154_Chrome.jpg Views:	0 Size:	220,6 KB ID:	2603812
              Senast ändrad av anteman; 2022-07-15, 22:54.

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                Nja stämmer inte helt. Var i köptagen för några år sen och kollade på Daiwa LT som omväxling. Vissa, alla (?) modeller t ex LT 2500 finns med flera olika djup på spolen.

                Efter lite googlande bestämde jag mig för 2500S-XH, "S" för grund spole (XH high Speed) . Hittade ingen sån i Sverige då så det blev en 2500-XH, lite djupare.

                Men spec på den spolen var missvisande, den rymmer inte lika mkt som sägs utan precis en spole, 120m 0.13 S832 Orange, helt ok för mig. (190 enl. spec!)

                Så vissa, flertalet Daiwa (och Shimano) 2500 och (andra storlekar) finns som 2500S, grund, 2500, halvgrund och 2500D, den senare med djup spole (D) . Av denna bild att döma finns även en 2500SS men den är nog riktigt grund och nischad. Ut å leta!

                Click image for larger version Name:	Screenshot_20220715-231154_Chrome.jpg Views:	0 Size:	220,6 KB ID:	2603812
                Låter ju lovande! Hur är 832 i diameter i förhållande till andra linor? Tjock (typ som spiderwire eller berkley x9) eller tunn ( typ jbraid grand?)

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

                  Låter ju lovande! Hur är 832 i diameter i förhållande till andra linor? Tjock (typ som spiderwire eller berkley x9) eller tunn ( typ jbraid grand?)
                  Hört, läst och delvis upplevt mer åt det förra hållet men inget "rep" men då har jag lite erfarenheter av de "tunna" (har mest SW SS8 och lite X9...)

                  Ta med "din" lina till butiken och veva upp den på "din" tänkta rulle (en "S"?) och se hur det faller ut...? Tar väl 10 väl investerade minuter månne?

                  Kommentera


                  • #49
                    Spännande lösning på änden på axeln måste jag säga. Och 4,9 gram MED lager... Bara att beställa inser jag :-)

                    https://rorolure.com/products/roro-b...ting-reel-ax23

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

                      Faktiskt varit sugen på att gå upp en storlek eller två på rulle, främst för att få snabbare linintag.. men verkar svårt att hitta vettiga rullar med rimligt grund spole, känns som rulltillverkarna är i maskopi med lintillverkarna för de flesta rullar har ju en linkapacitet på hundratals meter...
                      en rulle med tillägget s brukar ha grund spole , har en vanford 2500 s och den tar precis över 100’meter 0.13 flätlina

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 285 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 992 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X