Daiwa Alphas SV TW 800HL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Alphas SV TW 800HL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• SjonsBaever
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Det kom en grej i vägen...

Jag spolade på 50 meter av Stroft Color Yellow 0,16.

Bromsen räcker till gott och väl för en gummijiig och "shallow" skruv med totalvikt 6 gram och då vägde jag med beteslåset.

Jag har just nu 33 grader varmt i skuggan så jag pallade bara några kast... i solen på altanen är det nog över 45 grader nu.

Jag ska testa mer ordentligt när luften ute är kallare än mitt blod...
    Provat på riktigt än?

Lämna en kommentar:

• esox88
    replied
    Då har du nästan lika varmt som det är på akuten i Halmstad.. Tackar en tysk turistjävel för ett sabbat knä aka sabbad semester aka väldigt lite fiske...

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Det kom en grej i vägen...

Jag spolade på 50 meter av Stroft Color Yellow 0,16.

Bromsen räcker till gott och väl för en gummijiig och "shallow" skruv med totalvikt 6 gram och då vägde jag med beteslåset.

Jag har just nu 33 grader varmt i skuggan så jag pallade bara några kast... i solen på altanen är det nog över 45 grader nu.

Jag ska testa mer ordentligt när luften ute är kallare än mitt blod...

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Ohh... testade att spola av lina med fem meter åt gången på originalspolen efter att ha läst den där artikeln av tysken som det länkades till tidigare i tråden... kastlängden ökade markant när jag hade spolat av 20 meter lina. Vid tillfälle ska jag fortsätta att testa med mindre mängd lina.

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Är övertygad om att en haspel i t ex Daiwa storlek 2000 eller ffa en 2500 skulle ge noterbart längre kast än en 500 (pga större diameter på spolen) men om den slår din Alphaskombo vet jag inte säkert men troligen en aning.
    Så är det. Ju högre spole desto längre kast. Det är därför Shimanos "Long Stroke Spool" faktiskt ger längre kast. Varje gång du kastar byter linan håll fram och tillbaka på spolen. Detta bidrar med friktion. Friktion förkortar kast. Ju högre spole, desto färre gånger behöver linan byta håll, vilket ger minskad friktion och därmed längre kast. En grund spole ger ännu lite längre kast över tid, då linan komprimeras mindre på en grund spole (det finns mindre plats för linan att komprimeras på en grund spole). I min mening kan en väldesignad haspelrulle, med framförallt en bra linuppläggning och en bra designad spole, kasta längre än en rätt inställd multirulle. Det har stämt överens med vad jag upplevt iallafall. En 500-storlek haspel kommer nog kasta kortare i de allra flesta fall än en bra inställd multirulle.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Idag fick jag äntligen ett par timmar på sjön med Daiwan och då tillsammans med ett spö med angiven kastvikt på 6-21g.

Jag beställde ju en grund spole från Ray's Studio för att kunna kasta lättare beten... det känns just nu lite onödigt för den här rullen passar mig så fasligt bra med beten mellan 10-20g och nu har jag ju ett par andra rullar till det lätta fisket så det kommer bli flätlina även på grunda spolen.

Om jag bara fiskar med dom beten jag brukar använda i ovan nämnda viktspann behöver jag inte ens justera kastbromsen mellan lättaste och tyngsta betet och det ser jag som en jättestor fördel. Det ska bli intressant att se om det även kommer gälla med spolen från Ray's Studio... jag ska testa den innan jag beställer spolen från roro.

Supernöjd! Helt klart en keeper.

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

Faktiskt varit sugen på att gå upp en storlek eller två på rulle, främst för att få snabbare linintag.. men verkar svårt att hitta vettiga rullar med rimligt grund spole, känns som rulltillverkarna är i maskopi med lintillverkarna för de flesta rullar har ju en linkapacitet på hundratals meter...
    en rulle med tillägget s brukar ha grund spole , har en vanford 2500 s och den tar precis över 100’meter 0.13 flätlina

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Spännande lösning på änden på axeln måste jag säga. Och 4,9 gram MED lager... Bara att beställa inser jag :-)

How to spool a baitcasting reel? Lightweight precision Roro Spool is your best choice. Features New!!!! "SiC Ceramic ball Titanium Alloy Centre Shaft" new version improvements are as follows: 1. Titanium alloy central shaft brake end is embedded with a rotating ceramic 2mm ball to reduce friction and to ensure more fre

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

Låter ju lovande! Hur är 832 i diameter i förhållande till andra linor? Tjock (typ som spiderwire eller berkley x9) eller tunn ( typ jbraid grand?)
    Hört, läst och delvis upplevt mer åt det förra hållet men inget "rep" men då har jag lite erfarenheter av de "tunna" (har mest SW SS8 och lite X9...)

Ta med "din" lina till butiken och veva upp den på "din" tänkta rulle (en "S"?) och se hur det faller ut...? Tar väl 10 väl investerade minuter månne?

Lämna en kommentar:

• SjonsBaever
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Nja stämmer inte helt. Var i köptagen för några år sen och kollade på Daiwa LT som omväxling. Vissa, alla (?) modeller t ex LT 2500 finns med flera olika djup på spolen.

Efter lite googlande bestämde jag mig för 2500S-XH, "S" för grund spole (XH high Speed) . Hittade ingen sån i Sverige då så det blev en 2500-XH, lite djupare.

Men spec på den spolen var missvisande, den rymmer inte lika mkt som sägs utan precis en spole, 120m 0.13 S832 Orange, helt ok för mig. (190 enl. spec!)

Så vissa, flertalet Daiwa (och Shimano) 2500 och (andra storlekar) finns som 2500S, grund, 2500, halvgrund och 2500D, den senare med djup spole (D) . Av denna bild att döma finns även en 2500SS men den är nog riktigt grund och nischad. Ut å leta!

Click image for larger version Name:	Screenshot_20220715-231154_Chrome.jpg Views:	0 Size:	220,6 KB ID:	2603812
    Låter ju lovande! Hur är 832 i diameter i förhållande till andra linor? Tjock (typ som spiderwire eller berkley x9) eller tunn ( typ jbraid grand?)

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
31 909 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf