Ursprungligen postat av anteman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Daiwa Alphas SV TW 800HL
Collapse
X
-
Står för antal abborrar den ger per år i genomsnitt:-) fast sanningen är nog storlek, dvs linkapaciteten. Nyare rullar Tatula mfl i 70 storlek rymmer mindre med lina än 800 som är lite mindre än min 1000 rulle.
Daiwa har varierat under åren, en äldre Alphas105:a är grundare än 103 och 2020 Tatula 100 är ännu grundare om det är en SV PE (=Prorex) medan en vanlig standard Tatula 100 är djupare... Inte helt logiskt.Senast ändrad av anteman; 2022-07-10, 15:29.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggVad står siffran 800 för i det här fallet hos Daiwa?
.....kunde man trott. Sedan släpptes Tatula 80. De kör alltså med båda typer av storleksmått.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inläggJa det sitter en sån på ett ags 4-21 men är nybörjare på multi så tillför nog inte så mycket i diskussionen ,sålde en revo exd som jag inte alls kom överens med och ersatte med den här
Multi handlar inte om att kasta långt.
Lämna en kommentar:
-
Ja det sitter en sån på ett ags 4-21 men är nybörjare på multi så tillför nog inte så mycket i diskussionen ,sålde en revo exd som jag inte alls kom överens med och ersatte med den här
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggKul ide'. I avvaktan på det, en fråga, finns det ett borrespö som orkar dra ens 2 kg? Tveksamt och jag vill inte ens pressa spöt så pass, avbröt vid 1,5 kg. Trevligt kvällsnöje, pröva själva! ;-)
Tillbaka till ämnet... är det någon mer än SjonsBaever och undertecknad som har den aktuella rullen?
Jag gillar den mer och mer för varje gång jag kastar med den och jag ser inga problem med kastbromsen och originalspolen när jag dänger beten mellan 10 - 30 gram här hemma på tomten...
Lämna en kommentar:
-
Kul ide'. I avvaktan på det, en fråga, finns det ett borrespö som orkar dra ens 2 kg? Tveksamt och jag vill inte ens pressa spöt så pass, avbröt vid 1,5 kg. Trevligt kvällsnöje, pröva själva! ;-)
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Jag var generös när jag skrev 3 kg broms. MGXtreme har 2,7 kg bromsstyrka (utmätt med våg). Skulle man använda den till fiske i närheten av gräs och runt mycket struktur vill du ha minst 3 kg broms för att kunna pressa en större fisk som kliver på. Särskilt när en större gädda går in i gräset, vilket händer på många platser jag fiskar då och då. 3 kg är mer än tillräckligt, men bromslameller slits. Hur mycket broms en rulle har (upp till en viss gräns förstås) ser jag mer som en indikator på hur mycket bromsyta på lamellerna en rulle har. Ju mindre bromsyta på lamellerna, desto kortare tid tenderar bromsar av vissa märken, däribland Abu, att hålla samma skick. Jag håller dock med om att bromskraft är oväsentligt i de allra flesta fallen.
Såg en australiensare som fiskade Barramundi som avrådde från rullar med för stark broms. Missar du och ställer bromsen för hård så tappar du mycket fisk när de sliter sig loss vid båten. Det problemet har vi knappast med våra trötta gäddor men en intressant synpunkt.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Tur att jag bytte bort en MGXtreme mot en vettig rulle då... :-D
Vi startar en tråd helt dedikerad till bromskraft hos olika rullar där var och en får mäta upp sin ku... broms och jämföra med andras... :-)
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Vad är detta för rullarav KudashiÄven dessa 4 rullar fanns med i paketet4 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-05-13, 18:41 -
-
Hej gruppen!
Jag ska ställa in centrifugalbromsen på en revo beast. Jag har läst på lite...2 Foton-
Kanal: Rullar
2025-03-27, 17:16 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 776 visningar
0 gillar
|