Daiwa Alphas SV TW 800HL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Alphas SV TW 800HL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

Faktiskt varit sugen på att gå upp en storlek eller två på rulle, främst för att få snabbare linintag.. men verkar svårt att hitta vettiga rullar med rimligt grund spole, känns som rulltillverkarna är i maskopi med lintillverkarna för de flesta rullar har ju en linkapacitet på hundratals meter...
    Nja stämmer inte helt. Var i köptagen för några år sen och kollade på Daiwa LT som omväxling. Vissa, alla (?) modeller t ex LT 2500 finns med flera olika djup på spolen.

Efter lite googlande bestämde jag mig för 2500S-XH, "S" för grund spole (XH high Speed) . Hittade ingen sån i Sverige då så det blev en 2500-XH, lite djupare.

Men spec på den spolen var missvisande, den rymmer inte lika mkt som sägs utan precis en spole, 120m 0.13 S832 Orange, helt ok för mig. (190 m enl. spec!)

Så vissa, flertalet Daiwa (och Shimano) 2500 och (andra storlekar) finns som 2500S, grund, 2500, halvgrund och 2500D, den senare med djup spole (D). Av denna bild att döma finns även en 2500SS men den är nog riktigt grund och nischad. Notera att en Shimano 2500 är märkbart djupare (och lite större i diameter) än Daiwa 2500 som "standard" spole dvs utan sufix som SS, S, Ut å leta!

Click image for larger version  Name:	Screenshot_20220715-231154_Chrome.jpg Views:	0 Size:	220,6 KB ID:	2603812
    Senast ändrad av anteman; 2022-07-15, 22:54.

Lämna en kommentar:

• SjonsBaever
    replied
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    UL-haspel är väl inga kastmaskiner direkt... jag har två och med det ena kan jag kasta enbart tafsen utan bete runt tio meter... sätter jag på ert bete så kastar jag ju längre men helt utan precision... och ändå inte jättelångt.
    Haha! Tycker inte jag har sämre precision än med nån annan haspel! Fast jämfört med multin är det en markant precisionsskillnad, framförallt på korta avstånd! Hmm, vad skulle man köra för grejjer för att dänga en 6g popper så långt som möjligt då tro?

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    En haspelspole kan du ju grunda med betong eller vad som helst...

Lämna en kommentar:

• SjonsBaever
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Är övertygad om att en haspel i t ex Daiwa storlek 2000 eller ffa en 2500 skulle ge noterbart längre kast än en 500 (pga större diameter på spolen) men om den slår din Alphaskombo vet jag inte säkert men troligen en aning.
    Faktiskt varit sugen på att gå upp en storlek eller två på rulle, främst för att få snabbare linintag.. men verkar svårt att hitta vettiga rullar med rimligt grund spole, känns som rulltillverkarna är i maskopi med lintillverkarna för de flesta rullar har ju en linkapacitet på hundratals meter...

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    UL-haspel är väl inga kastmaskiner direkt... jag har två och med det ena kan jag kasta enbart tafsen utan bete runt tio meter... sätter jag på ert bete så kastar jag ju längre men helt utan precision... och ändå inte jättelångt.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Är övertygad om att en haspel i t ex Daiwa storlek 2000 eller ffa en 2500 skulle ge noterbart längre kast än en 500 (pga större diameter på spolen) men om de två slår din Alphaskombo vet jag inte säkert men troligen en aning.
    Senast ändrad av anteman; 2022-07-20, 14:49.

Lämna en kommentar:

• SjonsBaever
    replied
    OBS: följande är en helt och hållet ovetenskaplig jämförelse.

Åkte och kastade lite från land med min favoritpopper igår (berkley bullet pop 6g, kodnamn "Aspdräparn"), tog mitt 2-10g streetstick med symetre 500 haspel och spiderwire 0.09 för att jag ville kasta så långt som möjligt, men jag blev lite besviken för jag tyckte inte jag kastade längre än när jag använde Alphas på AGS 3-15 spöt sist jag var ute...

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Måste tillägga angående utväxling att min 1000 rulle med 7,1:1 sällan upplevs som för snabb, teoretiskt 75 cm enligt uppgifter.

En vanlig haspel som Shimano 2500 med "låga" 5,x:1 ligger t o m något högre än så och Alphas 800 har ju dessutom en något mindre diameter på spolen än 1000.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied

Måste skaffa mig några 1000 då... :-)

Varför tror du jag köpte en 1000? :-)
    Eftersom jag bara fått ett mindre antal abborrar i år än, så ser jag med tillförsikt fram emot massor av borre framöver!

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied

Måste skaffa mig några 1000 då... :-)

Bara att skaffa en havsfiskerulle. Shimano Stella SW 18000. Oj vad abborre jag kommer fånga!

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
11 svar
3 776 visningar
0 gillar
Senaste inlägg PrN-Sweden  
Klistrat: Rull-terminologi av Mooki