Optimera en ambassadeur ultra mag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optimera en ambassadeur ultra mag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg

    Du kan blanda gamla och nya magneter utan några problem. Hur många magneter som blir bäst i ditt fall får du nog testa dig fram till. Spolens vikt och design (hur mycket material som roterar i magnetfältet) samt vilken linmängd du har på spolen kommer att spela in i ekvationen.
    Tackar! Jag ser i tråden att du är outstanding och har hjälpt väldigt många. Jag räknar mig till en av de tacksamma nu! Tack så väldigt mycket för att du lägger ned jobb och hjälper oss okunniga! TACK!

    Kommentera


    • #92

      Ännu en uppgradering eller nedgradering beroende på hur man ser på saken.
      ​​​​​​​Bytte utväxlingen på 4,7:1 till drevsatsen på 6,14:1 som FRB tipsade om.

      Blev en väldigt grov och rå gång med dessa drev, hoppas dom går att nöta in annars byter jag till en mindre vev istället för att kunna få upp farten.

      Lite tråkigt var det även att bromslamellen blev en i läder istället för carbontex som jag körde med i originaldrevet.
      Däremot har denna lamell betydligt större yta, men på bekostnad av klickern.
      Får söka av och kolla om jag kan hitta en carbontex i rätt dimension.

      Kombinerat med ett Reliant searun så får det bli en havsöringcombo av detta, eventuellt att jag far iväg och testar på Vätterns landfiske efter lax.

      Kommentera


      • #93
        Ja tyvärr är gången ofta rå i dessa 6,14-drev. Ibland blir de bättre med tiden, ibland inte...

        Angående Carbontex så finns det Smooothdrag som passar. Deras nr 31 motsvarar ABUs #15094 och Smooothdrag nr 1 motsvarar #13169.

        Kommentera


        • #94
          Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
          Ja tyvärr är gången ofta rå i dessa 6,14-drev. Ibland blir de bättre med tiden, ibland inte...

          Angående Carbontex så finns det Smooothdrag som passar. Deras nr 31 motsvarar ABUs #15094 och Smooothdrag nr 1 motsvarar #13169.
          Är pinjongen och drevet avsedda för varandra eller kommer dom från två olika kombinationer som bara råkar fungera ihop?

          Ska kolla om jag hittar deras nr 31, körde deras motsvarande 13169 i den gamla drevsatsen samt i mag1an med gott resultat.

          Kommentera


          • #95
            Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

            Är pinjongen och drevet avsedda för varandra eller kommer dom från två olika kombinationer som bara råkar fungera ihop?

            Ska kolla om jag hittar deras nr 31, körde deras motsvarande 13169 i den gamla drevsatsen samt i mag1an med gott resultat.
            Jo då, dreven är avsedda för varandra och kommer från XLT Sprint (88-0).

            Kommentera


            • #96
              Om dreven inte bli bättre med tiden så testar jag nog att polera dom.

              Kommentera


              • #97
                På tal om vevstorlek så gör det en märkbar skillnad. På min UM med originaldrev sitter nu en assymetrisk vev med 35 resp. 45 mm slaglängd. Man kan se det som en förenklad 2-speed... Click image for larger version

Name:	20231109_173934.jpg
Views:	143
Size:	415,4 KB
ID:	2631671Click image for larger version

Name:	20231109_174221.jpg
Views:	139
Size:	492,9 KB
ID:	2631672

                Kommentera


                • #98
                  Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
                  På tal om vevstorlek så gör det en märkbar skillnad. På min UM med originaldrev sitter nu en assymetrisk vev med 35 resp. 45 mm slaglängd. Man kan se det som en förenklad 2-speed... Click image for larger version

Name:	20231109_173934.jpg
Views:	143
Size:	415,4 KB
ID:	2631671Click image for larger version

Name:	20231109_174221.jpg
Views:	139
Size:	492,9 KB
ID:	2631672
                  Smart vev, vad är det för fabrikat?
                  jag kör 35 mm vev på mag1an, till det fisket jag använder den till lirar det riktig bra ihop med den lägre utväxlingen.
                  ​​​​​​

                  Kommentera


                  • #99
                    Vevämnet är min egen design. Nitstift, lager och knoppar är från ABU.

                    Kommentera


                    • Läckert FRB det var verkligen smart. Jag har aldrig sett något liknande på köperullar, men jag kanske har missat. Har du skrivit ut i 3-d eller gjort i metall?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 289 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 142 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 271 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 367 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X