Optimera en ambassadeur ultra mag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optimera en ambassadeur ultra mag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Optimera en ambassadeur ultra mag

    Sitter på en ambassadeur ultra mag 1 som jag är inne på att trimma för att kunna med behållning få iväg lättare cranks o ballsawobblers under 10 gram.

    Kompakta beten kastar den som en dröm, men tycker man märker en tydlig gräns för fladriga beten runt 10 gram.
    Troligen är det den tunga spolen som sätter dessa begränsningar. Med lager och med lina på väger den 32 gram vilket man får se som ganska tungt med tanke på hur smal spolen är.
    Nu funderar jag på om man skulle kunna modda en spole från en rund ambassadeur i 4000 storlek.
    Då jag aldrig ägt en ambassadeur i 4000 storlek har jag inte koll på hur bred den är?
    Har för mig jag läst någon tidigare tråd där FRB var väldigt kunnig inom området att modda gamla mag rullar.
    ​​​​​​​

  • #2
    Det finns ju spolar i 5000-storlek från AMO och dom väger väl typ 11 gram eller så...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Det finns ju spolar i 5000-storlek från AMO och dom väger väl typ 11 gram eller så...
      En spole i 5000 storlek kommer inte passa då den är allt för bred. Men sitter någon på en spole i 4000 storlek får man gärna mäta och dela med sig hur bred den är.
      sen måste det till någon form av moddning för att få den att lira ihop med en ultra mag 1
      Click image for larger version

Name:	DSC_0170.JPG
Views:	1000
Size:	1,53 MB
ID:	2606048

      Kommentera


      • #4
        Jag menade 4000 :-)

        Dom väger 8 gram...

        SEK 696.54 | AMO DIY FISHING REEL SPOOL A B U 4600C/4601C
        https://a.aliexpress.com/_mqQQsTS

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Jag menade 4000 :-)

          Dom väger 8 gram...

          SEK 696.54 | AMO DIY FISHING REEL SPOOL A B U 4600C/4601C
          https://a.aliexpress.com/_mqQQsTS
          Tack för tipset, klart prisvärt.
          nu är frågan om en ambassadeur ultra mag 1 har samma spolbredd som en nyare rund i 4000 storlek. Samt ta reda på vad som behöver moddas för att få allt att lira ihop.

          Kommentera


          • #6
            Någon som kan bekräfta att en spole i storlek 4000 är lika bred som denna? Samt vilka spolar man har att välja på om man beställer från Abu.
            Click image for larger version

Name:	DSC_0172.JPG
Views:	995
Size:	1,68 MB
ID:	2606072

            Kommentera


            • #7
              Har lite ont om tid att skriva just nu, men kan bekräfta att 4000-spolar passar i Ultra Mag. Dock får man vara lite observant på vilka och hur många distansbrickor som behövs för att få exakt rätt position i sidled. Och därefter gäller det också att hitta en lämplig kopplingsbricka för att få pinjongdrevet att få tillräckligt grepp. Kan återkomma med reservdelsnummer på de som vanligtvis fungerar bäst (beror även på exakt modell av spole man använder).

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
                Har lite ont om tid att skriva just nu, men kan bekräfta att 4000-spolar passar i Ultra Mag. Dock får man vara lite observant på vilka och hur många distansbrickor som behövs för att få exakt rätt position i sidled. Och därefter gäller det också att hitta en lämplig kopplingsbricka för att få pinjongdrevet att få tillräckligt grepp. Kan återkomma med reservdelsnummer på de som vanligtvis fungerar bäst (beror även på exakt modell av spole man använder).
                Tack du är en klippa!
                jag har testat med en 5000 spole med både original kopplingsbricka och en 20211 men ingen greppade i pinjongen.
                Menar du distansbrickorna i lagerkoppen? Eller extra brickor bakom lagret i spolen?
                Hur löser man det i andra änden av spolen där man har en plupp i vanliga fall? Går väl inte att använda sig av det svarta plastlocket som är original på ultra mag? Bör man även byta ut spolaxel?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                  Tack du är en klippa!
                  jag har testat med en 5000 spole med både original kopplingsbricka och en 20211 men ingen greppade i pinjongen.
                  Menar du distansbrickorna i lagerkoppen? Eller extra brickor bakom lagret i spolen?
                  Hur löser man det i andra änden av spolen där man har en plupp i vanliga fall? Går väl inte att använda sig av det svarta plastlocket som är original på ultra mag? Bör man även byta ut spolaxel?
                  Ja, med distansbrickor syftar jag på de olika brickorna i spolen. En utgångspunkt kan vara att använda samma brickor som i UM-spolen men byta plats på den svarta plastbussningen och kullagret, så att kullagret hamnar ytterst.
                  Kopplingsbrickorna #19421 och #19485 passar bra men är onödigt tunga. #1366399 kan också användas, men då får man kapa dess armar för bromsvikterna. I gengäld blir det en mycket lätt och snygg lösning.

                  Edit: OBS! glömde att denna sista lösning även kräver ett annat pinjongdrev... sorry!

                  Beroende på exakt spolmodell kan det behövas en spolaxel som låter pinjongdrevet komma ännu närmre kopplingsbrickan. Använd i så fall spolaxel #802624.
                  Senast ändrad av FRB; 2022-08-21, 09:55.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg

                    Ja, med distansbrickor syftar jag på de olika brickorna i spolen. En utgångspunkt kan vara att använda samma brickor som i UM-spolen men byta plats på den svarta plastbussningen och kullagret, så att kullagret hamnar ytterst.
                    Kopplingsbrickorna #19421 och #19485 passar bra men är onödigt tunga. #1366399 kan också användas, men då får man kapa dess armar för bromsvikterna. I gengäld blir det en mycket lätt och snygg lösning.
                    Beroende på exakt spolmodell kan det behövas en spolaxel som låter pinjongdrevet komma ännu närmre kopplingsbrickan. Använd i så fall spolaxel #802624.
                    Ok så jag använder den svarta plastbussningen i andra änden av spolen där kopplingsbrickan sitter.
                    Har du något förslag på vad man ska distansera spolen med i andra ändan av spolen när man inte kan använda den svarta plastbussningen där längre?
                    Tänkte prova någon av abus egna spolar helst så lätt som möjligt.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 111 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 938 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 348 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X