Bästa multirullen för havsöringsfiske (huvudsakligen fr land)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa multirullen för havsöringsfiske (huvudsakligen fr land)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bästa multirullen för havsöringsfiske (huvudsakligen fr land)?

    Hej!

    Har nu sedan ett antal år tillbaka harvat mig igenom ett antal ambassadeurrullar av olika slag i jakten på den ultimata rullen (för framförallt havsöringsfiske). Började för väldigt länge sen med en 5600 Fl som jag aldrig fick nån riktig snurr på och som kastade alldeles för kort och som väl var alldeles fel rulle för ändamålet (eller för något ändamål överhuvudtaget..). Därför införskaffades istället en 3600 TournamentPro som fick en lättad spole från Sportfiskeboden och nya lager. Gissar att det var en av de första trimspolarna som såldes. Klart mycket bättre rulle som kastar fantastiskt och framförallt, otroligt stabil i kasten! Och dessutom smidig storlek! Använt den sedan dess i ur o skur men nyfikenheten på andra rullar var väckt. En 2500 införskaffades, funkade bra men inte bättre än TP:n. Därefter en 5500CS Pro Rocket som trimmades med alla UT grejor som fanns att tillgå och kastade bra och fantastiskt fin gång efter polering av drev mm. Men inte lika stabil eller långkastande som 3600. Och för tung för att vara riktigt bekväm att stå och nöta kast med. Sen en Mörrum 1601, fantastisk liten rulle men med vev på fel sida. Därefter en Pro Max 1600, också jättetrevlig liten rulle men inte lika stabil eller långkastande som TP:n, Sedan Mörrum SX1600 Mag som fick en lätt Availspole - kom aldrig riktigt överens med denna. Varken speciellt långkastande eller stabil, vetesjutton varför då andra verkar väldigt nöjda med den.. Sen prov med RCN40, med lättad linspridarhjul, kullagrad linspridare mm. Trimdelarna rätt bortkastade, ingen märkbara förbättring på denna mer än att den lät mer när man kastade. Däremot fantastiskt len gång när man vevar! Kastar kortare än både 5500 och TP:n. Trevlig rulle ändå. Efter detta följde en 4500C med Revo spole och lättad linspridare+ hjul + kullager. Känns väldigt lik 5500:an fast kanske lite smidigare storleksmässsigt om än marginellt. Däremellan smög det sig in en lågprofilare, en Revo av något slag, osäker på modell men liten o kompakt. Och lätt! Kastar bra, bekväm att fiska med men saknar det lilla extra både i utförande och egenskaper. Men en trevlig rulle! Nu senast är en fulltrimmad 2500 införskaffad med mässingsstativ och fullt UT-trim. Förväntningarna var höga på denna efter allt man läst men var den bättre än TP:n..? Nja skulle jag säga. Trevlig, visst! Men 3600:an är nog vassare ändå och 2500 saknar IAR lager, ogillar glappet som bli innan backhaken krokar i. Så, slutsatsen efter alla rullar blir att jag kunde nöjt mig med 3600 och stannat där. Åtminstone med de spön och dragvikter jag kastar med. (I princip uteslutande mellan 15-28 gr och nylonlinor). Men, vad borde jag prova istället för att få lite perspektiv på ambassadeurrullar? Min prio är långkastande och stabila kastegenskaper, ogillar skatbon.. och gärna liten o lätt o i komposit så man inte kyler ner fingrarna för mycket.. (och jo, jag vet... lär inte få mer fisk för att jag skaffar en rulle till men alltid skoj med nya saker! :-) )

  • #2
    Eftersom du gillar din 3600 och dessutom har en sällsynt trimspole till den så skulle jag rekommendera dig att testa en SM/T/T-Pro/Törno 3000. I samtliga dessa passar din trimspole och de ligger mycket bra i handen. Törnon är mestadels av kompositmaterial till skillnad från SM/T/T-Pro som är i aluminium. Flertalet av modellerna har både magnetbroms och centrifugalbroms.
    Click image for larger version  Name:	20221105_111812.jpg Views:	0 Size:	531,9 KB ID:	2632320
    Senast ändrad av FRB; 2023-12-03, 11:30.

    Kommentera


    • #3
      Jag vill inte verka dryg men jag fattar egentligen inte vad du vill uppnå med att skaffa ny rulle förutom varm gavel att hålla i? Eftersom du märkt att det inte skiljer så mycket mellan det du har så har du svaret redan, du kommer inte hitta 30 meter till utan det skiljer +-5 meter och sedan är det rullens tendens till nervositet beroende på vilket spö och drag som används. Jag har provat en del multi rullar till hö och skulle säga prio ett är att rullen känns bra att hålla i. Kallt blir det oavsett eftersom din hand blir blöt vilket kan undvikas om du väljer haspel istället. Nu fiskar jag en gammal Ambassadeur Ultra Mag 1 och den kastade lika långt som till exempel en CC TE DC 200 som jag hade ett tag samt andra DC rullar och ett gäng lågprofilsrullar.

      Kommentera


      • #4
        Måste det vara en ambassadeur? Prova en morethan 1000 PE TW eller kanske en Steez TW HLC.

        Har som du en hel drös trimmade ambor i alla storlekar och iblnad behöver man söka sig vidare för att hitta det man söker.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Jag vill inte verka dryg men jag fattar egentligen inte vad du vill uppnå med att skaffa ny rulle förutom varm gavel att hålla i? Eftersom du märkt att det inte skiljer så mycket mellan det du har så har du svaret redan, du kommer inte hitta 30 meter till utan det skiljer +-5 meter och sedan är det rullens tendens till nervositet beroende på vilket spö och drag som används. Jag har provat en del multi rullar till hö och skulle säga prio ett är att rullen känns bra att hålla i. Kallt blir det oavsett eftersom din hand blir blöt vilket kan undvikas om du väljer haspel istället. Nu fiskar jag en gammal Ambassadeur Ultra Mag 1 och den kastade lika långt som till exempel en CC TE DC 200 som jag hade ett tag samt andra DC rullar och ett gäng lågprofilsrullar.
          Frågan vad jag vill uppnå är motiverad och svaret är väl typ: Gången och känslan från 5500 Pro Rocketen, problemfriheten i kast från 3600, vikt och storlek från Revon. Plus gärna några meter tlll i kastlängd jfrt med 3600:an. Och måste inte vara ABU. Och jag vet att det är ett lyxproblem och att jag klarar sig alldeles utmärkt med 3600:an. Fast kan man ta det ett snäpp till, varför inte..? Och när det gäller kyla så tycker jag nog att 3600:an kyler märkbart mer än t ex Revon, alldeles oavsett att fingrar är lika blöta i båda fallen. Och det du säger att det inte skiljer särskilt mycket mellan mina olika rullar tycker jag inte stämmer, tycker skillnaderna i egenskaper är ganska stora mellan rullarna (däremot kanske inte så stor skillnad mellan trimmat/otrimmat i de här viktklasserna på drag..?).

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
            Måste det vara en ambassadeur? Prova en morethan 1000 PE TW eller kanske en Steez TW HLC.

            Har som du en hel drös trimmade ambor i alla storlekar och iblnad behöver man söka sig vidare för att hitta det man söker.
            Tack för tips! Ser intressanta ut, får undersöka dessa vidare!

            Kommentera


            • #7
              Shimano Antares DC -21 är nog det bästa du kan hitta.
              Kör den själv.
              Daiwa Morethan PE1000 har jag testat, men den har inte samma kastlängd om det är det du är ute efter. Grym annars men jag tror spolen har för liten diameter för att bli en riktig långkastare.

              https://japantackle.com/casting-reel...antaresdc.html

              Kommentera


              • #8
                Skulle kika i gamla trådar på forumet då Shimano Excence DC hypades…

                Kommentera


                • #9
                  Shimano Antares är den rullen som kastar längs, otrimmad. Men den rekommenderas inte till saltvatten fiske. Jag skulle kolla på Nya 22 Exsence Dc är en Antares som är saltvatten beständig. https://japantackle.com/casting-reel...exsencedc.html

                  Kommentera


                  • #10
                    En liten outsider. Kräver lite jobb och lite delar. Men hittills har ingen rulle oavsett märke eller pris slagit den i kastläng jag provat.
                    4500CT. Bygger på en 6500 magelite men omgjord till 4000 och utan linspridare.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 289 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 282 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 266 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X