Bästa multirullen för havsöringsfiske (huvudsakligen fr land)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa multirullen för havsöringsfiske (huvudsakligen fr land)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    Nä inte kollat så noga än, blir väl förhoppningsvis av till hösten tänker jag, när HÖ kommer mer i tankarna. Jag hade gärna prövat sommarnattsfiske efter HÖ men inte heller det har blivit av, havsöringarna där jag fiskar är ju fåtaliga (ja de hugger sällan för mig i vart fall) t o m under vad som anses traditionell säsong och det har väl haft viss betydelse...

    Lämna en kommentar:


  • Hepper2
    replied
    Ja det blir nog skillnad med ett annat spö, typ havsöringspö. Har du hittat något bra ställe att beställa?

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    ​​​Intressant och ja lite förvånade om SV-Boost spolen kastar i princip jämnt med Z-Boost spolen för honom men vill gärna pröva den ändå. Kanske ger den senare några meter mer med ett 9'7" spö som ger spolen högre varvtal (än ett 7' spö) och däri ligger måhända skillnaden mellan spolarna, denna torde bromsa lite mindre vid höga varvtal.
    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20240320_223651_Chrome.jpg Views:	0 Size:	330,8 KB ID:	2644540
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Hepper2
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Ja det stämmer nog fast den är ganska djup, möjligen att en shallowspole räcker till flätlinan runt 0,15-0,17 får nog kolla specifikationer. Vilken flätlina är du mest nöjd med senast till Vätternlaxen och dimension?
    Zillion HD spolen blir nog onödigt djup.
    En Japan som testar SV Boost mot Mag Z Boost och det verkar kasta lika med 25g. Skulle vara kul att testa SLP Works Mag-Z boost spole​n.

    Senast ändrad av Hepper2; 2024-07-28, 08:20.

    Lämna en kommentar:


  • Hepper2
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Ja det stämmer nog fast den är ganska djup, möjligen att en shallowspole räcker till flätlinan runt 0,15-0,17 får nog kolla specifikationer. Vilken flätlina är du mest nöjd med senast till Vätternlaxen och dimension?
    Kör Sufix 131 0,185 mm, sufix 131 är min absoluta favoritlina.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg

    Nya Zillion HD har ju Mag Z Boost spole. Den spolen kanske passar i -21 Zillion.

    Ja det stämmer nog fast den är ganska djup, möjligen att en shallowspole räcker till flätlinan runt 0,15-0,17 får nog kolla specifikationer. Vilken flätlina är du mest nöjd med senast till Vätternlaxen och dimension?

    Lämna en kommentar:


  • Hepper2
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Så kan det vara men jag tror inte spolvikt är lika avgörande med kompakta 20-30g beten. kastbromsen, spolen med Mag-Z Boost har en annan, mindre ingripande bromsprofil så den ska leverera bättre kastlängder än t ex SV- Boostbromsen med dessa beten.
    Sett videon med Zillionrullen och faktiskt prövat min till HÖ för ca ett år sedan, kastar ungefär som 12 Exsence DC utan att vara "nervös" i motvinden därav mitt intresse av Z-boostspolen.

    Nånstans sa någon på YT att en Daiwa Steez A ll kastar längre än en 22 Excence DC med beten ca 20-30g. Kan ju stämma men frågan är hur säker den är från PO då, min 2012 Excence DC är ju trygg, lugn även i motvind.
    Nya Zillion HD har ju Mag Z Boost spole. Den spolen kanske passar i -21 Zillion.


    Lämna en kommentar:


  • Koster
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

    Kunde ju sätta magnetbroms i din 55:a :-)
    Absolut, men jag vill inte behöva lägga 5000kr för att få en rulle att klara samma sak som en för 700kr gör direkt ur kartong.
    Älskar Ambassadeur pga hållbarheten och hur lätta dom är att serva och reparera, men när man bara använder rullen ett par ggr om år så går priserna idag inte att motivera längre. Min bil som jag kört i 11 år och 14000mil kostade 5000kr när jag köpte den.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg

    SLP Works spolen väger nästan lika som original om jag sett rätt.
    Roro LC, långa kast spole väger hälften. Frågan är om den håller.
    Så kan det vara men jag tror inte spolvikt är lika avgörande med kompakta 20-30g beten. kastbromsen, spolen med Mag-Z Boost har en annan, mindre ingripande bromsprofil så den ska leverera bättre kastlängder än t ex SV- Boostbromsen med dessa beten.
    Sett videon med Zillionrullen och faktiskt prövat min till HÖ för ca ett år sedan, kastar ungefär som 12 Exsence DC utan att vara "nervös" i motvinden därav mitt intresse av Z-boostspolen.

    Nånstans sa någon på YT att en Daiwa Steez A ll kastar längre än en 22 Excence DC med beten ca 20-30g. Kan ju stämma men frågan är hur säker den är från PO då, min 2012 Excence DC är ju trygg, lugn även i motvind.
    Senast ändrad av anteman; 2024-06-24, 21:12.

    Lämna en kommentar:


  • Hepper2
    replied
    Daiwa Zillion 21 till havsöring

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
11 svar
3 521 visningar
0 gillar
Senaste inlägg PrN-Sweden  
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
217 svar
30 131 visningar
0 gillar
Senaste inlägg MathiasJK  
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
278 svar
47 568 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
536 svar
90 254 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Kimmen
av Kimmen
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 598 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X