Tips på kullagrad ABU huvuddrevsbussning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på kullagrad ABU huvuddrevsbussning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på kullagrad ABU huvuddrevsbussning

    Funderar på att uppgradera mina Ambassadeurrullar med kullagrad huvuddrevsbussning och tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av det och vad ni tycker.
    Har hittat två som verkar intressanta:
    Our latest design featuring a built-in ball bearing inserted into the base of the drive shaft with a raised shim specially designed so that the drive shaft rotates on the inner race of the bearing.

    den finns också med keramiskt lager, vet ej om det är någon fördel?

    Custom drive shaft with ball bearing in the base portion. This bearing supports the bulk of the load imposed on the drive shaft as the handle is turned under pressure. Outer portion of the drive shaft is supported by an Instant Anti Reverse bearing (newer models), a ball bearing, or bushing that is existing on your reel now.We bore the drive shaft inside so only the bearing at the base and the very inside end of the shaft are touching the brake plate spindle. This ensures friction is minimized allowing the bearings to do their job.Available in Left or Right hand models. Bearing choice is Stainless Steel or Ceramic Hybrid upgraded bearing.Drive shaft original part numbers:Right Hand # 22079Left Hand # 22081


    Vilken är att föredra om man ska göra den här uppgraderingen?

  • #2
    Dem är coola
    Har själv sett dessa men inte testat
    Vet ej vad vinningen skulle vara med en kullagrad huvuddrevsbussning
    men torde bli lättare mer smooth vevkänsla

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
      Dem är coola
      Har själv sett dessa men inte testat
      Vet ej vad vinningen skulle vara med en kullagrad huvuddrevsbussning
      men torde bli lättare mer smooth vevkänsla
      Mina rullar går mjukt och fint när jag vevar men jag tänkte att det kanske blir ännu bättre med kullager.

      Kommentera


      • #4
        Vad vinner man på den lagringen? Vilar axeln bara på ett lager i ena änden eller i övrigt i hela bussningen? I ena fallet blir det instabilt och i andra är det nästan lika mycket friktion ändå tänker jag.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
          Vad vinner man på den lagringen? Vilar axeln bara på ett lager i ena änden eller i övrigt i hela bussningen? I ena fallet blir det instabilt och i andra är det nästan lika mycket friktion ändå tänker jag.
          Vore ju väldigt intressant att höra någons erfarenhet, vill ju inte att det ska bli instabilt! Sen vill jag ju att det ska bli mindre friktion.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Anders E Visa inlägg

            Vore ju väldigt intressant att höra någons erfarenhet, vill ju inte att det ska bli instabilt! Sen vill jag ju att det ska bli mindre friktion.
            Absolut! Jag är nyfiken jag med. Har aldrig sett en sådan uppgradering, det här är spännande.

            Kommentera


            • #7
              Jag har en. Vill minnas att jag köpte den från blakdogtackle för ett tiotal år sedan så sannolikt från rocket reel eftersom båda är i UK. Tycker att det är lite som att kamma en gris om man redan (som jag alltid gör med mina ambassadeurer) polerat ytorna. Tycker Ambassadeurer är ganska ojämna i kvalitet, vissa är riktigt bra, andra mindre. Men har man ett välnitat exemplar man gillar är trimmen alltid värda pengarna. Det är känslan som räknas, inte priset!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 521 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
              217 svar
              30 131 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg MathiasJK  
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              278 svar
              47 568 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              536 svar
              90 254 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Kimmen
              av Kimmen
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 598 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X