Vem tillverkade/tillverkar och var tillverkades/tillverkas UT's rulltrim? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem tillverkade/tillverkar och var tillverkades/tillverkas UT's rulltrim?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vem tillverkade/tillverkar och var tillverkades/tillverkas UT's rulltrim?

    Frågeställning som kanske varit uppe förut:
    Har ända sedan "UT-vågen" svepte över landet, och inte minst över Fiskesnack, för många år sedan varit väldigt nyfiken på var de olika komponenterna i UT's trimsatser har sitt ursprung.

    Att slirbromslameller/stålskivor högst troligen kom från amerikanska Smooth Drag samt att de lättade mellandreven beställdes från ABU och sedan helt sonika borrades av någon är inte så svårt att lista ut men var och av vem tillverkas spolarna?
    Är de lätta linspridarna, även den "UT-blå", ABU-prylar där just den blå är eloxerad i annan färg?
    Är de keramiska knivbultarna tillverkade lokalt, köpta från Mikes Reel Repair eller är de (av både UT och Mikes) köpta som reservdelar från Quantum som haft keramiska bultar i vissa modeller under många år?
    Vilken tillverkare kommer keramhybriderna från?
    Är evighetsskruvar med keramhybridlager beställda i delar från ABU sedan hopplockade "in house"?
    Om jag inte minns fel skulle vissa färdiga rullar ha annan kromning/lödning eller på något vis varit mer tåliga/vridstyva, köptes dessa stativ som nakna mässingdelar från ABU eller tillverkades de på annat håll?

    Trådens syfte är inte att avslöja "industrihemligheter" utan grundar sig helt enkelt i min nyfikenhet kring ursprung och detaljer vilken jag alltid har oavsett bransch och tillverkare.
    Så om någon/några av frågorna/komponenterna omges av känslighet är det bara bortse från den/dem.
    Senast ändrad av JontaK; 2024-04-20, 13:37.

  • #2
    Ja du. Jag kan minnas hur jag i ett svagt ögonblick munhöggs med herr UT själv kring vad det egentligen betydde att "UT Reel Technology tagit fram en sats bromskomponenter" när det enligt min mening bara handlade om rebrandade smoothdrag-prylar. Linförarna är väl nu mer tämligen fastställt att det handlade om eloxerade ABU-delar typ 2600 elite osv.

    Spolarna var iaf egna, får jag gissa, från Sörmans Mekaniska Verkstad antar jag. Att de sedan marknadsfördes, bland annat här, med trashtalking av t ex Avail-spolar eller andra som med dagens 5-grams spolar känns överdrivet tilltagna i gods osv gjorde mig ofta ganska irriterad.

    Keramhybridlagren var väl säkert framtagna av någon med branschkunskap såsom kullagergrossisten. Framstår ju iaf så på deras presentation; https://www.kullagergrossisten.se/pr...fritt--abec-5-

    Stativ tror jag säkert nitades om i . Det är väl ganska vanligt både i casting och extrem tuning sammanhang. Sett att bland annat goober reels, mm använder jiggar för att räta upp stativen...
    Click image for larger version

Name:	38600715_274913183289843_2445579276267814912_n.jpg
Views:	253
Size:	379,4 KB
ID:	2639605

    UT var väl helt enkelt en redig rullnörd, som många av oss andra, men som såg till att lyfta fram bra produkter under egen flagg. Kanske lite för mycket för min smak. Men Sverige var ju lite av ett u-land för 10-15 år sedan med helt hopplösa distributörer för de stora japanerna osv. Import var ju exotiskt och det snackades både kategoriskt och nedlåtande om "tvålkoppar" och en hel del annat.



    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
    11 svar
    3 500 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg PrN-Sweden  
    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
    217 svar
    30 067 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg MathiasJK  
    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
    279 svar
    47 532 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Adam Huss  
    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
    537 svar
    90 058 visningar
    38 gillar
    Senaste inlägg Kimmen
    av Kimmen
     
    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
    108 svar
    11 571 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg engqvist  
    Arbetar...
    X