Hur har det gått här då?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Shimano calcutta conquest trög frikoppling
Collapse
X
-
Man får väl verkligen hoppas att Shimanos dyra flaggskepprulle med sina maskinfrästa aluminiumdelar inte är tillverkad med så horribla toleranser att filande av gavel, stativ eller övriga delar ska krävas.
Därmed inte sagt att de håller den bästa av kvalitet vilket jag avhandlat i flera andra trådar...
Utan att dra skam över trådskaparen (måndagsex existerar) är det här ett intressant tillfälle att kommentera just ett skeende av den här typen.
Det verkar tämligen vanligt att fiskare accepterar diverse (mer eller mindre) allvarliga problem även hos dyrare rullar.
Har genom åren stött på ett större antal fiskare som dessutom inte velat ta emot hjälp med felsökning då jag erbjudit det. Jag har dock rättat till många rullar där jag själv känt på dem och förklarat för ägaren att något inte står rätt till, reaktionen är slående ofta just "rullen fungerar ju".
Det är korrekt i sak men jag tycker det är ytterst tråkigt att man ska behöva acceptera något annat än perfekt funktion från flaggskeppen, såvida inte exempelvis slitage, handhavandefel eller felmontering finns i bakgrunden naturligtvis.
- Gillar 3
Kommentera
-
Rullan är ändå i annan klass än mina ambassadeur.
Frikopplingen är lite seg men ändå lättare än mina ambassadeurer med fastcast.
Har 4 shimano conquest av olika årsmodeller och dom 3 andra är perfekta.
Ambassadeurer har jag en drös av och toleranserna där är inget vidare enligt min erfarenhet.
Men som sakt priset är ju också i annan klass så då kan man ju förlåta lite lättare.Senast ändrad av Robalm; 2025-12-18, 19:51.
- Gillar 1
Kommentera
-
Andra generationens Conquest är i en annan klass än mina Ambassadeurer också, men åt andra hållet.
Sånt här är dock subjektivt, vi gillar det vi gillar men det är alltid en intressant diskussion tycker jag som sett många rullars insidor.
Efter att ha kikat inuti säkerligen runt hundratalet andra generationens Conquest och många hundratals Ambassadeurer genom åren kan jag utifrån mina erfarenheter och relativt neutrala slutsatser konstatera att felprocenten hos Conquest är enormt mycket högre.
Det är ju rätt avancerade prylar, gjorda (tyvärr i mitt tycke) till stor del för att gå lätt och/eller mjukt vilket de också gör som nya. Därför märks eventuella avsteg från nykänslan tydligt.
Jag tycker att Conquesten slits ut medan vissa andra rullar slits in.
Conquesten är också ganska smörj- och monteringskänslig, flera bekanta som skruvat i sina har senare frågat om varför rullen inte blir bra efter egengjord service, har ofta berott på missar i montering eller smörjning.
Men trivs man med dem är de ju bra rullar naturligtvis!
En lite trög frikoppling är inte hela världen förutsatt att inget ligger mot och skaver.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Satte in 1x karbonskiva och 1x av orginal 3x filtringar så nu är bromsen helt perfekt så det är redo...3 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-09-04, 11:02 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 230 visningar