Shimano calcutta conquest trög frikoppling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano calcutta conquest trög frikoppling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur har det gått här då?

Kommentera

Inget nytt orkar inte pilla mer, det fungerar ju ändå.

Kommentera

Om den är trög med locket på så är det ju något med ocket som är fel. Kan det ta emot någonstns som kan filas ner?

Kommentera

Man får väl verkligen hoppas att Shimanos dyra flaggskepprulle med sina maskinfrästa aluminiumdelar inte är tillverkad med så horribla toleranser att filande av gavel, stativ eller övriga delar ska krävas.
          Därmed inte sagt att de håller den bästa av kvalitet vilket jag avhandlat i flera andra trådar...

Utan att dra skam över trådskaparen (måndagsex existerar) är det här ett intressant tillfälle att kommentera just ett skeende av den här typen.
          Det verkar tämligen vanligt att fiskare accepterar diverse (mer eller mindre) allvarliga problem även hos dyrare rullar.
          Har genom åren stött på ett större antal fiskare som dessutom inte velat ta emot hjälp med felsökning då jag erbjudit det. Jag har dock rättat till många rullar där jag själv känt på dem och förklarat för ägaren att något inte står rätt till, reaktionen är slående ofta just "rullen fungerar ju".
          Det är korrekt i sak men jag tycker det är ytterst tråkigt att man ska behöva acceptera något annat än perfekt funktion från flaggskeppen, såvida inte exempelvis slitage, handhavandefel eller felmontering finns i bakgrunden naturligtvis.

Kommentera

Rullan är ändå i annan klass än mina ambassadeur.
            Frikopplingen är lite seg men ändå lättare än mina ambassadeurer med fastcast.
            Har 4 shimano conquest av olika årsmodeller och dom 3 andra är perfekta.
            Ambassadeurer har jag en drös av och toleranserna där är inget vidare enligt min erfarenhet.
            Men som sakt priset är ju också i annan klass så då kan man ju förlåta lite lättare.
            Senast ändrad av Robalm; 2025-12-18, 19:51.

Kommentera

Andra generationens Conquest är i en annan klass än mina Ambassadeurer också, men åt andra hållet.
              Sånt här är dock subjektivt, vi gillar det vi gillar men det är alltid en intressant diskussion tycker jag som sett många rullars insidor.

Efter att ha kikat inuti säkerligen runt hundratalet andra generationens Conquest och många hundratals Ambassadeurer genom åren kan jag utifrån mina erfarenheter och relativt neutrala slutsatser konstatera att felprocenten hos Conquest är enormt mycket högre.

Det är ju rätt avancerade prylar, gjorda (tyvärr i mitt tycke) till stor del för att gå lätt och/eller mjukt vilket de också gör som nya. Därför märks eventuella avsteg från nykänslan tydligt.
              Jag tycker att Conquesten slits ut medan vissa andra rullar slits in.

Conquesten är också ganska smörj- och monteringskänslig, flera bekanta som skruvat i sina har senare frågat om varför rullen inte blir bra efter egengjord service, har ofta berott på missar i montering eller smörjning.

Men trivs man med dem är de ju bra rullar naturligtvis!
              En lite trög frikoppling är inte hela världen förutsatt att inget ligger mot och skaver.

Kommentera

Om någon här äger en 2018 Conquest och nyare årsmodeller som kan testa om 2018 är märkbart trögare?
                Tex min 2023 är märkbart mjukare vs 2018.

Kommentera

Låter mest som att den tekniska utvecklingen går frammåt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                  Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                  41 svar
                  32 230 visningar
                  18 gillar
                  Senaste inlägg Micki.S