Favoritolja till kullager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favoritolja till kullager

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Favoritolja till kullager

Vilken olja föredrar du till kullagren i dina multirullar?

Jag har använt abus olja och även yellow lable ganska frekvent men även shimanos olja som brukar följa med deras rullar.

Yellow lable behöver frekventa påfyllingar i lagren så den använder jag mer sällan nu och all annan olja börjar ta slut här hemma så jag behöver förslag på vad jag ska testa nästa gång.

Yellow label är den sämsta oljan jag vet. Använder den bara till att smörja gångjärnen i gnisslande dörrar hemma.
    rullar till allt fiske över 15g använder jag hedgehog ml och till under 15g kör jag hedgehog ul olja.

Kommentera

Bara kört med abus, men du kanske skulle kolla om dom är viskositet märkta och göra ett eventuellt val därifrån.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Yellow label är den sämsta oljan jag vet. Använder den bara till att smörja gångjärnen i gnisslande dörrar hemma.
        rullar till allt fiske över 15g använder jag hedgehog ml och till under 15g kör jag hedgehog ul olja.
        Toppen, ska testa deras ul olja

Kommentera

Yellow är för tunn
          Körde den tidigare men gått över på red label eller abus rocket oil

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
            Diggar Yellow Label till det mesta finessefisket. Jag tar bort sköldarna, tvättar ur lagren, låter de snurra oförskämt bra och kör på yellow label. Det är en av de få oljor som faktiskt gör skillnad till att jaga metrar tycker jag. Den ligger inte kvar lika länge, men är prestandamässigt fantastisk. Red label är ju mycket bättre om man värderar att inte göra underhåll lika ofta (vilket jag förstår till stor del).

Hedgehogs oljor är coola, men om man ändå ska handla från Japan tycker jag det finns många bättre. Typ IOS Factory och Glitch (även om den sistnämnda är lite väl dyr). Gold Works olja är nog den absolut bästa jag stött på dock. Den ligger kvar, men är märkligt lättroterlig. Den ska vara gjord för bussningar, men tycker den funkar lika bra på många kullager (som inte är keramiska eller micro).

I princip så funkar dock de allra flesta oljor nästan lika bra. Ska man nörda ner i det och jaga metrar finns det vissa oljor som presterar bättre med specifika lager, men då ska man ha det som hobby mer än att "bara ha en olja för att kasta bra." De flesta oljor fyller den funktionen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Diggar Yellow Label till det mesta finessefisket. Jag tar bort sköldarna, tvättar ur lagren, låter de snurra oförskämt bra och kör på yellow label. Det är en av de få oljor som faktiskt gör skillnad till att jaga metrar tycker jag. Den ligger inte kvar lika länge, men är prestandamässigt fantastisk. Red label är ju mycket bättre om man värderar att inte göra underhåll lika ofta (vilket jag förstår till stor del).

Hedgehogs oljor är coola, men om man ändå ska handla från Japan tycker jag det finns många bättre. Typ IOS Factory och Glitch (även om den sistnämnda är lite väl dyr). Gold Works olja är nog den absolut bästa jag stött på dock. Den ligger kvar, men är märkligt lättroterlig. Den ska vara gjord för bussningar, men tycker den funkar lika bra på många kullager (som inte är keramiska eller micro).

I princip så funkar dock de allra flesta oljor nästan lika bra. Ska man nörda ner i det och jaga metrar finns det vissa oljor som presterar bättre med specifika lager, men då ska man ha det som hobby mer än att "bara ha en olja för att kasta bra." De flesta oljor fyller den funktionen.
              Det är väl precis den oljan är till för, jaga meter. Säkert bra till casting. Men för övrigt tycker jag den är kass. Mitt ul fiske består nästan uteslutande om fiske i bäckar och små åar där kast över 10m är omöjligt. Så någon meter jakt är inte aktuellt för min del. Vet inte om hedgehog oljor är speciellt "coola" men väldigt bra bruksoljor. Precis som deras ZR lager. Riktigt bra lager. Finns det bättre oljor i att köpa? Ja garanterat. Men deras oljor håller länge och ger riktigt bra prestanda.

Kommentera

Jag kör lukas reel oil räcker för mig

Kommentera

Abus äe vad jag bruka använda, men kanske kommer testa några av de ni nämner

Kommentera

Gillar Daiwas mkt pga nålen som gör det lätt att att komma åt & smörja allt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 331 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S